OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.
2021/038337
Vill du vara med i vårt viktiga arbete för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av sitt jobb? Arbetsmiljöverket söker nu en digital analytiker med fokus på webbanalys. Tjänsten, som innebär en utökning av vår kommunikationsavdelning, är en tillsvidareanställning med start omgående. Förändringar i våra föreskrifter innebär att vi är inne i en intensiv utvecklingsfas, som inte minst kräver att vi arbetar med att förstå våra intressenters behov.
Som digital analytiker kommer du tillsammans med vår grupp av digitala kommunikatörer främst att bidra till strategiskt utvecklingsarbete på vår webbplats av.se, intranätet, sociala medier och vårt nyhetsbrev. Du kommer dessutom att arbeta brett med utvecklingen av Arbetsmiljöverkets digitala service. Vi arbetar med behovsdriven utveckling, och här får din analysinriktade tjänst en central roll. Tjänsten är ny, så du har stora möjligheter att påverka utformningen. Du tillhör enheten för press och digitala medier, en av två enheter på kommunikationsavdelningen.
För att lyckas ge våra målgrupper en optimal digital service behöver du tycka om att arbeta strategiskt och långsiktigt, men också med operativa uppgifter som följer av tjänsten. Du brinner för att följa digitala trender. Du har tekniska kunskaper, analytisk förmåga och är van att följa digital trafik, analysera beteenden och engagemang. Du är trygg i din yrkesroll och en stjärna på lagarbete. Vid urvalet lägger vi stor vikt vid din personliga lämplighet.
Dina arbetsuppgifter kommer bland annat att vara att:
• regelbundet analysera användarnas beteenden på våra webbplatser och tjänster i vårt analysverktyg Matomo, sammanställa rapporter och presentationer
• ta fram mätplaner för analys av våra webbplatser och tjänster, samt löpande följa upp och uppdatera dem
• regelbundet se över våra inställningar, segment och rapporter i Matomo så att vi alltid tar fram den analys som motsvarar det vi behöver för att arbeta behovsdrivet
• ta fram relevant statistik och analys utifrån enskilda förfrågningar
• med hjälp av olika verktyg för optimering och analys av användarnas upplevelser och behov identifiera utvecklingsåtgärder
• bidra till strategisk utveckling av vår digitala kommunikation.
Kvalifikationskrav
• Examen från högskola eller annan eftergymnasial utbildning inom webbanalys, digital kommunikation/digital analysspecialist, eller motsvarande.
• Minst tre års aktuell yrkesmässig erfarenhet av att göra webbplatsanalyser, analysera statistik från sociala kanaler, sammanställa analyserna i rapporter och presentationer samt baserat på analyserna ha bidragit till strategiskt arbete.
• Behärska Matomo eller annat webbanalysverktyg.
• Mycket god förmåga att analysera, arbeta strategiskt, ta initiativ, samarbeta och tillsammans med en grupp driva utvecklingsfrågor inom digital kommunikation.
• Mycket god förmåga i svenska språket, både i tal och skrift.
Det är meriterande om du har erfarenhet av:
• sökmotoroptimering, Epifind, Sharepoint, E-space, Excel
• arbete med webbanalys under de senaste tre åren inom offentlig verksamhet
• tjänstedesign och att arbeta med ett behovsdrivet förhållningssätt
Mer om anställningen
Tjänsten är en heltidstjänst knuten till vårt huvudkontor Solna. Vi har individuell lönesättning.
Har du frågor?
Välkommen att höra av dig till enhetschef Gunilla Eng Åbrandt, telefon 010-730 97 20, e-post gunilla.eng.abrandt@av.se . Fackliga kontaktpersoner är Helena Fallberg, SACO, Oskar Wedahl, ST, och Jenny Bengtsson Seko, telefon 010-730 90 00 (växel).
Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Välkommen med din ansökan senast den 24 september 2021.
Ansök genom att klicka på länken nedan.
Om Arbetsmiljöverket
Arbetsmiljöverket är en myndighet som har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att lagar om arbetsmiljö och arbetstider följs av företag och organisationer. Vårt mål är att minska riskerna för ohälsa och olycksfall i arbetslivet och att förbättra arbetsmiljön ur ett helhetsperspektiv. Vi är idag cirka 640 anställda fördelade på totalt 13 orter i Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna.
Kontaktpersoner på detta företaget
Gunilla Eng Åbrandt
010-730 97 20