OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tillsvidare på heltid med tillträde enligt överenskommelse.
I vår kommun är varje medarbetare viktig på riktigt och vår ledstjärna är ett bättre Östersund för alla. Östersunds Kommun har mer än 5 600 personer anställda i sju förvaltningar. Vi verkar inom 400 olika yrken och jobbar mot ett gemensamt mål: att göra medborgarnas liv rikare, enklare och tryggare.
Vård- och omsorgsförvaltningen är en av Östersunds kommuns största förvaltningar och består av sektor Hemtjänst & SÄBO, sektor Funktionshinder samt staben, som i sin tur består av sex enheter. En av dessa enheter är Enheten för Infrastruktur vilken nu söker en digital hemguide som vill vara med och driva utvecklingen framåt, tillsammans med engagerade kollegor.
Enheten för infrastruktur ska ge stöd till Vård- och omsorgsnämndens verksamheter gällande bland annat lokaler, säkerhet, fordon, verksamhetssystem och välfärdsteknik. I enhetens uppdrag ingår även att ge stöd till nämndens målgrupper vid användning av olika tekniska produkter inom vård och omsorg.
ARBETSUPPGIFTER
Enligt Lag (2009:47) om vissa kommunala befogenheter; det vill säga den så kallade befogenhetslagen, får kommuner utan föregående individuell behovsprövning tillhandahålla servicetjänster åt personer som fyllt 69 år. Östersunds kommun har bland annat valt att erbjuda servicetjänsten "digital hemguide". Denne har som uppdrag att stötta medborgare med varierande digitalt stöd i hemmet, men också finnas ute hos pensionärsorganisationer och på kommunens mötesplatser.
Hjälpen kan bland annat innefatta installation av appar i mobiltelefon/surfplatta, skaffa Facebook-konto eller Bank-ID, informationssökning på nätet med mera. I arbetet ingår även informationsuppdrag riktat till föreningar samt enskilda medborgare; det kan till exempel handla om internet- och telefonsäkerhet.
Uppdraget innefattar också att omvärldsbevaka och utveckla arbetet med att stötta medborgare i att kunna hantera vardagsteknik och digitala lösningar. Detta som ett led i att dels minska det digitala utanförskapet, dels öka medborgarnas självständighet i vardagen.
KVALIFIKATIONER
Du har minst gymnasial utbildning som bedöms lämplig för uppdraget. Det är meriterande om du har mångårig erfarenhet av arbete med människor, service och administration. Du som söker har ett professionellt förhållningssätt som innefattar ett gott bemötande, ödmjukhet, tålamod och flexibilitet. Du ska ha en god samarbetsförmåga, kunna arbeta självständigt och uttrycka dig väl i tal och skrift. Du ska ha förmåga att ta ansvar och ta egna initiativ och vara positiv till kreativa utmaningar. Då arbetet kräver god kunskap om digitaliseringsfrågor är det viktigt att du har mångårig datorvana och har ett stort intresse för teknik och digitalisering.
B-körkort är ett krav.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet samt intresse och engagemang för att arbeta i vårt team och med de personer vi möter. Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.
Bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Uppvisande av detta blir aktuellt vid eventuell intervju.