OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en skicklig kommunikatör som vet hur man skapar innehåll som når ut digitalt? Har du koll på sociala medier och den digitala utvecklingen? Vet du hur man skapar nyfikenhet och engagemang i såväl egna som andras kanaler? Om du känner igen dig så kanske du är den vi söker?
Som Digital Kommunikationsspecialist kommer du att ansvara för alla Scania Sveriges digitala kanaler. Denna roll är av största betydelse för oss eftersom den digitala marknadsföringen spelar en avgörande roll för bolaget. Tanken är att vi ska utveckla den digital delen i snabb takt eftersom våra fordon idag är uppkopplade och vi har påbörjat den digitala kundresan. Du blir en del av Scania Sveriges kommunikationsavdelning som är ett team bestående av fem medarbetare.
Du kommer att ta ansvar för att införa och förbättra nya samt befintliga processer och aktiviteter i digitala kanaler. Vidare kommer du utveckla och implementera strategier och genomförande inom sökmotoroptimering. Du kommer även att ansvara och rapportera KPI:er för digital marknadsföring, identifiera områden för förbättring och proaktivt komma med lösningar. Du kommer att arbeta med att granska trafiken och statistik samt rapportera trender och problem. Mätning och analys är en självklar del av uppdraget och du kommer ha stor nytta av ditt intresse och erfarenhet av olika digitala kanaler och uttryckssätt.
Exempel på arbetsuppgifter:
• Ta hand om, publicera innehåll och vidareutveckla vår hemsida scania.se
• Skapa planer för våra sociala media och genomföra dessa
• Skapa inlägg och annonser på sociala media
• Skapa, hantera och optimera olika kampanjer för plattformar som Google, youtube, Facebook, Instagram, LinkedIn m.fl
• Skapa & analysera kampanjer och ge förslag till förbättring av prestanda och avkastning
• Ansvara för digital kommunikation på våra event
• Spåra trender inom digital kommunikation och sociala medier samt samordna insatser och optimera räckvidd
Kvalifikationer
• För att lyckas i rollen som digital kommunikatör på Scania Sverige har du:
• En utbredd fallenhet för marknadsföring, reklam och digital utveckling.
• Relevant utbildning inom digital marknadsföring, och/eller minst 5 års erfarenhet av liknande arbete med proven track record.
• Du är kreativ och självgående samt förstår psykologin bakom kundbeteende och köpbeteende.
• Vidare är du mycket bekväm med att genomföra kampanjer i olika kanaler såsom email, social medier, SEM m.fl.
• Van att arbeta i projektgrupper nära andra team som försäljning, service och produkt med syfte att behålla och förbättra processer.
• Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska och engelska.
• Identifierar framtida trender och kan inspirera andra
Följande kunskaper är meriterande:
Enklare HTML kodning, Adobe experience manager CMS är meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av annonsering på sociala media, Facebook business, Google Adwords, Indesign, Photoshop, Adobe analytics, Google analytics samt mycket goda kunskaper om sökmotoroptimering.
För mer information kontakta:
Janna Björneskog, Chef Marknadsföring & Kommunikation, Tel: 08- 553 817 07
Urval och intervjuer sker löpande under ansökningsperioden.
Scania Sverige AB är ett bolag inom Scaniakoncernen, och distributör för Scanias produkter och tjänster på den svenska marknaden. Scania Sverige ansvarar för ett brett produkt- och tjänsteutbud inklusive försäljning och service via ett återförsäljarnät med 90-talet Scaniaanläggningar och 2 000 medarbetare, varav drygt 600 personer i den egna återförsäljarverksamheten i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Kungens Kurva. 2019 registrerade Scania Sverige 6 652 tunga fordon samt 146 Scaniabussar och blev med det marknadsledare på den svenska marknaden med 44,2%.