Digital Kommunikationsstrateg

Digital Kommunikationsstrateg

Arbetsbeskrivning

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Vill du bidra till ett mer kommunikativt Falun?
Nu söker vi en digital kommunikationsstrateg med starkt driv och engagemang. Är det du?

Kommunikationskontoret är en del av Falu kommuns kommunstyrelseförvaltning och ansvarar för kommunens övergripande kommunikation. Vår uppgift är att ge kommunikationsstöd till såväl kommunledning som till alla förvaltningars verksamheter samt även erbjuda våra medborgare god information. Det innebär att vi bland annat arbetar med intern och extern kommunikation i form av kommunikationsprojekt, webbutveckling, nyhetsartiklar, grafisk form, mediefrågor, strategisk rådgivning och kriskommunikation.

Arbetet är omväxlande och varje dag innebär nya uppdrag, kunskaper och kontakter. Vi vill att du kommer in med energi och entusiasm och arbetar både strategiskt och operativt. Arbetet är självständigt, samtidigt som du är en del av ett team. Hos oss finns stora möjligheter för dig att utvecklas och växa i din profession.

Välkommen med din ansökan!

ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att tillhöra ett kommunikationsteam som stöttar förvaltningarna med strategisk kommunikation och kommunikationsinsatser. Du ingår såväl i en arbetsgrupp med fokus på webb och digital utveckling som en arbetsgrupp med strateger där du har fokus på såväl internkommunikation som frågor kring plats- och arbetsgivarvarumärket. I din roll arbetar du strukturerat med planering och rådgivning, och kreativt med budskap, kanaler och målgrupper. Du förväntas både driva och delta i digitala utvecklingsprojekt där du har stor nytta av dina kunskaper inom digital tillgänglighet. Du blir en viktig kugge i vårt pågående utvecklingsarbete med en videoplattform. Arbetet är omväxlande och varje dag innebär nya uppdrag, kunskaper och kontakter.

KVALIFIKATIONER
Utbildning och erfarenhet

- Högskoleutbildning eller motsvarande utbildning inom kommunikation eller annat område som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten

- Minst fem års erfarenhet inom digital kommunikation

- Erfarenhet av strategiskt och operativt kommunikationsarbete

- Erfarenhet av arbete med större externa och interna webbplatser, gärna inom offentlig förvaltning

- Erfarenhet av webbutvecklingsprojekt med fokus på användarupplevelsen och tillgänglighetsdirektivet

- Erfarenhet av arbete med Sitevision eller annat motsvarande CMS-system

- Erfarenhet inom rörlig videoproduktion och arbete med videoplattformar

- Erfarenhet av Adobe Creative Suite (Indesign, Photoshop, Premiere)

- Erfarenhet av att jobba coachande och att utbilda andra i kommunikationsfrågor

- Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift

- Erfarenhet av projektledning

- Kunskaper i Office 365.

Personliga egenskaper

Du är en strukturerad, kommunikativ och relationsskapande person som trivs i en miljö med många samtidiga projekt och uppdrag. Vi ser att du är en utförare som kan gå ner djupt i tekniska detaljer utan att förlora överblicken. Du har lätt för att samarbeta med andra men också vana av att arbeta självständigt. Du är duktig på att planera och prioritera ditt arbete, har en god analytisk förmåga och gillar att ha roligt på jobbet. För att trivas hos oss är du självklart intresserad av människor och samhällsfrågor. 

Meriterande kvalifikationer

- Erfarenhet av kommunikationsarbete i eller med offentlig verksamhet

- Kunskap om lagkrav kring webbplatser och andra digitala kanaler

ANSTÄLLNINGSVILLKOR
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde så snart som möjligt eller enligt överenskommelse.
Ta med dig kopior på betyg och intyg till Falu kommun i samband med intervju. 

UPPGIFTER

Kommunikationschef Patrik Söderqvist, patrik.soderqvist@falun.se 023-821 22

FACKLIGA FÖRETRÄDARE

Christina Johansson, Vision, 023-821 10

ÖVRIGT

Inför denna rekrytering har vi även tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss
ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och
rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med
att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se.

Arbetsplats

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 oktober 2021
  • Ansök senast: 5 november 2021

Liknande jobb


Communication Leader

1 november 2024

25 november 2024

21 november 2024

Förändringsledare

Förändringsledare

15 november 2024