OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Unga människor som är intresserade av att plugga vidare är en av de viktigaste målgrupperna för ett universitet. Kommunikationen med dem sker främst genom digitala kanaler som webb och sociala medier.
En av våra digitala kommunikatörer ska gå vidare till nya utmaningar och vi söker hennes ersättare. Placeringen är på Kommunikationsenheten som är en del av universitetets centrala förvaltning. Här får du 35 kollegor som arbetar med kommunikation inom många olika områden: internkommunikation, forskningskommunikation, digitala kanaler, systemförvaltning, visuell identitet, kriskommunikation, strategiskt kommunikationsstöd till ledning och verksamhet.
Kommunikationsenheten har ett övergripande ansvar att kvalitetssäkra, samordna och utveckla universitetets kommunikation. Vi ska öka kännedomen om universitetet internt och externt och skapa relationer med omvärlden.
Vi har våra lokaler i Vasastan i centrala Göteborg.
Arbetsuppgifter
Den kommunikatör vi söker ska främst arbeta gentemot målgruppen presumtiva studenter. Huvudsakliga kanaler är vår utbildningswebb: www.gu.se/studera där vi samlar information om utbildningar och studentliv, samt våra sociala medier. Idag använder vi främst Facebook, Instagram, Linkedin och Youtube, men detta kan ändras snabbt då ständigt nya kanaler tillkommer och andra minskar i betydelse.
I dina arbetsuppgifter ingår att ge ett strategiskt kommunikationsstöd, samordna, kvalitetssäkra och inspirera. Du kan fungera som beställare mot byrå, men framförallt ska du samordna och planera egna kommunikationsinsatser. Du ska ta fram projekt- och kommunikationsplaner, hålla presentationer och workshops, samt göra utvärderingar. I tjänsten ingår att omvärldsbevaka, ha koll på trender, samt kunskap om vilka kanaler som unga människor använder.
Du ansvarar för att våra digitala kanaler fylls med ett innehåll relevant för målgruppen. Du kommer även att administrera annonsering för sociala medier, hantera google ads, meta ads, moderera, och se till att regelverk följs. Sociala medier är också en betydelsefull kanal när det kommer till kriskommunikation och du kan bli involverad i sådant arbete.
Du arbetar självständigt men inte ensam. Du har ett nära samarbete med kommunikatörer och andra intressenter i organisationen, samt med många av kollegorna på Kommunikationsenheten.
Publiceringsverktyg för universitetets externa webbplats är Drupal.
Kvalifikationer
• Krav på akademisk examen inom kommunikation eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Krav på att ha arbetat med liknande arbetsuppgifter
• Krav på goda kunskaper i kommunikationsplanering
• Krav på goda pedagogiska kunskaper, erfarenhet av att hålla möten och presentationer för olika målgrupper
• Krav på goda kunskaper i att skapa innehåll för digitala kanaler
• Krav på goda kunskaper i minst ett webbpubliceringsverktyg
• Krav på mycket goda kunskaper i svenska och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift
• Krav på goda kunskaper i engelska och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift
• Meriterande att ha arbetat med sociala medier på en avancerad nivå
• Meriterande med erfarenheter av projektledning eller projektarbete
• Meriterande med erfarenhet av kommunikationsarbete gentemot målgruppen 18–25-åringar
• Meriterande med tidigare arbete i offentlig sektor
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper som samarbetsförmåga, drivkraft och ansvarskänsla. Du behöver ha ett prestigelöst förhållningssätt och med entusiasm ta dig an både de mer analytiska och de mer praktiska delarna av jobbet. Du har förmåga att skapa förståelse för arbetet och kan förankra det i organisationen.
Anställning
Göteborgs universitet tar ansvar för samhällsutvecklingen och bidrar till en hållbar värld. Som arbetsplats kännetecknas vi av kreativitet, högt i tak, frihet under ansvar och stora möjligheter att utvecklas. Du har möjlighet att arbeta på distans upp till 40 procent av arbetstiden. Du har tillgång till en rad förmåner och försäkringar som du kan läsa mer om här: https://www.gu.se/jobba-hos-oss/formaner-och-forsakringar-vid-goteborgs-universitet
Anställningen är tillsvidare på heltid 100% med placering tills vidare vid Kommunikationsenheten. Tillträde efter överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. Din anställningsbenämning vid universitetet kommer att vara kommunikatör.
Kontaktuppgifter för anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta:
Maria Eriksson, sektionschef, tel nr 031-786 5707, maria.eriksson@gu.se
Julia Roempke, digital kommunikatör: 0766-18 31 19, julia.roempke@gu.se
Fackliga organisationer
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande
Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Ansökan ska vara inkommen senast: 13 mars.
Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.