OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Bygdegårdarnas Riksförbund samlar 1 452 föreningar, varav merparten finns på landsbygder och mindre orter. Vi vill ge människor i hela landet möjlighet att möta och delta i kultur i olika former och skilda uttryck.
Många bygdegårdar fungerar som kulturhus för sin bygd. Det spelas teater, anordnas konserter, foto- och konstutställningar arrangeras, amatörteaterföreningar övar, repeterar och uppträder, bok- och författarträffar hålls, det dansas och mycket mer. Bygdegårdarna är en hörnsten i svenskt kulturliv.
Nu startar vi upp projektet Kulturbygdsturné som kommer att drivas under perioden fram till juni 2023. Ett tjugotal kulturutövare, som är anställda av riksförbundet, ska verka i våra bygdegårdsdistrikt och turnera med kulturupplevelser av olika slag i distriktets bygdegårdar. I detta projekt behöver vi förstärkning med en digital kommunikatör som kan synliggöra och lyfta vikten av kultur i hela landet.
Bygdegårdarna är föreningsdrivna allmänna samlingslokaler med verksamhet för alla åldrar. Lokalerna möjliggör att kultur och konst blir tillgänglig över hela landet. Bygdegårdarna är viktiga mötesplatser i den lokala utvecklingen. Bygdegårdarnas Riksförbund är partipolitiskt och religiöst obundet.
Arbetsuppgifter
Som digital kommunikatör med fokus på sociala medier kommer du att jobba med marknadsföringen av de olika kulturarrangemangen i Kulturbygdsturnén, främst i sociala medier. Det finns en marknadsföringsbudget för varje arrangemang. Arbetet består i att sätta upp kampanjer och ta fram annonser i samarbete med kulturutövaren och den arrangerande bygdegården.
Du kommer att jobba tillsammans med kommunikatören på Bygdegårdarnas Riksförbund, som också blir din närmaste arbetsledare, och även hjälpa till med annat som rör kommunikationen, till exempel hemsida och olika kampanjer, exempelvis ”Vi skrämmer Sverige!” med Halloween-tema. Beroende på dina kompetenser kan andra arbetsuppgifter bli aktuella.
Ta chansen att jobba med ett spännande projekt för att sprida professionell och kvalitativ kultur i hela landet!
I tjänsten ingår en del resor till föreningar och distrikt i hela landet. Kvälls- och helgarbete förekommer.
Kvalifikationer
Eftergymnasial utbildning inom kommunikation eller liknande eller erfarenhet som kan anses likvärdig
Erfarenhet av att jobba med kampanjer och annonser i sociala medier
Erfarenhet av att målgruppsanpassa innehåll
Erfarenhet av att skapa engagerande innehåll i sociala medier
Kunskap i att formge innehåll för sociala medier (även rörligt material)
God förmåga att prioritera och strukturera arbetsuppgifter
God förmåga att arbeta självständigt och ta initiativ
Meriterande
Erfarenhet av att jobba på contentbyrå
Kunskaper i webbredigering (gärna Wordpress)
Kunskaper i Photoshop, Indesign, Illustrator och Premiere Pro
God förmåga att skriva längre texter såsom pressmeddelanden och artiklar
Erfarenhet från ideella föreningar och kulturvärlden