OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.
På Medarbetarportalen (medarbetarportalen.gu.se) samlar vi universitetets digitala internkommunikation – information, tjänster och verktyg till universitetets medarbetare.
Nu ska vi skapa en ny, modern och lättanvänd internwebb genom ett spännande förändringsarbete.
Vi söker därför en digital kommunikatör som blir huvudredaktör och produktägare för Medarbetarportalen. Placeringen är på Kommunikationsenheten som är en del av universitetets centrala förvaltning. Här får du 35 kollegor med expertkompetens inom kommunikationsområdet – pressarbete, forskningskommunikation, digitala kanaler, systemförvaltning, visuell identitet, kriskommunikation, strategiskt kommunikationsstöd till ledning och verksamhet.
Läs hela annonsen här.
Arbetsuppgifter
År 2022–2023 kommer mycket av din tid gå till projekt- och utvecklingsarbete. Tillsammans med projektledare, förändringsledare och många av verksamhetens intressenter ska du skapa en ny internwebb utifrån universitetets vision och våra målgruppers behov och önskemål.
Du har samtidigt ett ansvar för att det finns ett aktuellt innehåll på den befintliga Medarbetarportalen som är den främsta digitala kanalen för internkommunikation. Medarbetarportalen är också en viktig kanal vid kriskommunikation.
När den nya Medarbetarportalen är lanserad fortsätter du att ansvara för det redaktionella innehållet, utveckling och förvaltning. Du kan också komma att arbeta med andra interna kommunikationsinsatser, som kommunikationsstöd till chefer, kriskommunikation och strategisk kommunikation kopplat till interna målgrupper.
Du arbetar självständigt men inte ensam. En viktig del är förankring i organisationen och kontakter med kommunikatörer, webbredaktörer och andra intressenter runt om i organisationen, samt samarbeten med många av kollegorna på Kommunikationsenheten. Tillsammans kommer ni att göra avvägningar för att skapa en kvalitativ internwebb, både för det redaktionella innehållet och i arbetet med kravställning och prioritering av ny funktionalitet till IT-utvecklare.
Du ska samordna, kvalitetssäkra, inspirera, hålla utbildningar, presentationer och workshops, ta fram rekommendationer och riktlinjer. I tjänsten ingår också att omvärldsbevaka, ha koll på trender, samt kunskap om olika målgruppers mediebeteenden.
Göteborgs universitet använder idag publiceringsverktyget InfoGlue för Medarbetarportalen. För den nya internwebben kommer vi att använda SharePoint.
Kvalifikationer
• Krav på akademisk examen inom medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Krav på mycket goda kunskaper i minst ett webbpubliceringsverktyg
• Krav på erfarenhet av att arbeta med stora komplexa webbplatser
• Krav på goda pedagogiska kunskaper, erfarenhet av att hålla möten och presentationer för olika målgrupper
• Krav på mycket goda kunskaper i svenska och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift
• Krav på goda kunskaper i engelska och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift
• Meriterande med erfarenhet av utvecklingsprojekt inom webbområdet
• Meriterande med erfarenhet av kriskommunikation
• Meriterande med erfarenhet av internkommunikation
• Meriterande med kunskap om digital tillgänglighet
• Meriterande med tidigare yrkeserfarenhet från offentlig sektor
• Meriterande med kunskaper i webbpubliceringssystemet SharePoint
• Meriterade med kunskaper inom scrum och agila styrprocesser
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper som samarbetsförmåga, drivkraft och ansvarskänsla. Du behöver ha ett prestigelöst förhållningssätt och med entusiasm ta dig an både de mer analytiska delarna och de mer operativa delarna av jobbet. Du är lyhörd, pedagogisk och värdesätter god service gentemot organisationen.
Vad vi erbjuder dig
Göteborgs universitet tar ansvar för samhällsutvecklingen och bidrar till en hållbar värld. Som arbetsplats kännetecknas vi av kreativitet, högt i tak, frihet under ansvar och stora möjligheter att utvecklas. Du har möjlighet att arbeta på distans upp till 40 procent av arbetstiden. Du har tillgång till en rad förmåner och försäkringar som du kan läsa mer om här:
https://www.gu.se/jobba-hos-oss/formaner-och-forsakringar-vid-goteborgs-universitet
Anställning
Anställningen är tillsvidare med en omfattning på 100% med placering tills vidare vid Kommunikationsenheten, sektionen för redaktionellt innehåll, evenemang och studentkommunikation. Tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.
Kontaktuppgifter för anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta Maria Eriksson, sektionschef, tel nr 031-786 5707 maria.eriksson@gu.se
Fackliga organisationer
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande
Ansökan
För att söka en anställning vid Göteborgs universitet måste du registrera ett konto i vårt rekryteringssystem. Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Ansökan ska vara inkommen senast: 2022-06-19.
Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.