OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. Se vidare på www.si.seVi söker en digital kommunikatör med samordningsansvar för SI:s arbete med att marknadsföra Sverige som studiedestination
Enheten för talangattraktion och exportfrämjande ansvarar för Svenska institutets arbete med att främja Sverige som handels-, investerings- och innovationsnation, samt att attrahera kvalificerad arbetskraft och internationella studenter till Sverige.
Vi söker en digital kommunikatör med samordningsansvar till Study in Sweden-teamet som består av fem personer. Study in Sweden-teamet ansvarar för att marknadsföra Sverige som studiedestination i syfte att attrahera internationella studenter till Sverige för att läsa hela utbildningsprogram vid de svenska lärosätena. Teamet arbetar genom olika marknadsförings- och kommunikationsinsatser i nära samarbete med de svenska lärosätena samt våra svenska utlandsmyndigheter runt om i världen.
Din uppgift är att koordinera Study in Sweden-teamets dagliga marknadsförings- och kommunikationsarbete. Du koordinerar teamets redaktionella digitala kommunikation, som består av mejlmarknadsföring samt sajten studyinsweden.se och våra sociala medier. Din roll är att koordinera teamets dagliga arbete och hjälpa till att prioritera arbetsuppgifterna i teamet för att säkerställa en effektiv användning av resurser. Du kommer att bevaka och analysera teamets prestationer och resultat för att kunna utvärdera effektiviteten av genomförda aktiviteter. Du arbetar nära enhetschefen och har en ledande roll att, i samarbete med teamet, utveckla vår strategi för att marknadsföra Sverige som studiedestination och bevara Study in Swedens varumärke.
Du kommer att kommunicera verksamhetens strategi, arbete och resultat till olika intressenter, både internt och externt. Du är teamets kontaktperson för svenska lärosätena och kommunicerar med dem på olika sätt t ex på regelbundna avstämningar och nätverksträffar eller via nyhetsbrev.
Du har inom ditt uppdrag ett operativt ansvar och arbetar med Study in Swedens digitala kommunikation mot målgruppen internationella studenter. Du ansvarar för Study in Swedens nyhetsbrev mot presumtiva studenter, för sajten studyinsweden.se och skapar regelbundet innehåll till dessa kanaler på engelska.
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen inom marknadsföring eller kommunikation eller en utbildning arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Minst 4 års arbetslivserfarenhet av digital kommunikation
• Erfarenhet av att leda team inom kommunikation eller marknadsföring
• Erfarenhet av att prioritera, organisera och planera arbetsuppgifter för dig själv och för andra medarbetare
• Erfarenhet av att utveckla och implementera kommunikationsstrategier som stöder organisationens övergripande mål
• Stark analytisk förmåga
• Erfarenhet av CMS, såsom Wordpress eller liknande program
• Förmåga att kommunicera obehindrat på engelska i tal och skrift
• Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
•
Det är dessutom meriterande om du har:
• Erfarenhet av att beställa marknadsförings- eller kommunikationstjänster
• Erfarenhet av att skapa skriftligt innehåll på engelska till webb eller andra digitala kanaler t ex nyhetsbrev, sociala medier
• Erfarenhet av CRM-verktyg & marketing automation
• Erfarenhet av internationell marknadsföring av högre utbildning
Som person är du kommunikativ, noggrann och har god samarbetsförmåga. Du trivs lika bra i team och i nära samarbete med dina kollegor som med att arbeta självständigt och driva eget projekt. Du är bekväm med att hålla presentationer. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
För att lyckas i rollen bör du vara en teamspelare med en stark förmåga att bygga och upprätthålla positiva relationer internt samt med externa samarbetspartners. Du kommunicerar tydligt och bidrar till att skapa en öppen och positiv arbetsmiljö.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Varaktighet och tillträde
Anställningen är ett vikariat fr o m 2024-09-16 t.o.m. 2025-11-31 . Din tjänstebenämning inom myndigheten blir kommunikatör.
Det finns möjlighet att arbeta hemifrån 2 dagar per vecka om arbetet tillåter.
Kontaktpersoner
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Douglas Washburn. Fackliga ombud är Jan-Frederic Buss (Saco-S) och Katharina Holmén (ST). Samtliga nås på telefon 08-453 78 00.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2024-05-01!
Bifoga endast CV och personligt brev i din ansökan. Övriga dokumentation begärs in vid behov. Vi använder oss av urvalsfrågor som del i vår urvalssprocess. Var noga med att dina svar speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt. Som en del av urvalsprocessen kan arbetsprov begäras in.
Varför jobba hos oss? Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av samarbete, nytänkande och förtroende. Vi är en innovativ och lyhörd myndighet där vi vågar testa nya saker och tar vara på erfarenheter och kompetenser. Vi har ett öppet förhållningssätt och genomsyras av en inkluderande attityd samt respekt för allas kompetens, åsikter och roller. Mångfald är en förutsättning för vårt uppdrag.Därtill erbjuder vi moderna lokaler, flexibla arbetstider, föräldrapenningtillägg samt generösa friskvårdsförmåner och semestervillkor.