OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba med ett meningsfullt samhällsuppdrag som berör många? Vill du jobba i en organisation där kommunikationsfrågor spelar en central roll i verksamhetens uppdrag? Har du passion för text och bild och är duktig på att anpassa budskap för webben?
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 340 miljarder kronor till 2,2 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,3 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 200 medarbetare på 8 orter.
Vi gör pensioner enklare — för att alla ska kunna leva i nuet
Kommunikationsavdelningen består av 28 medarbetare och ansvarar bland annat för den externa webben, sociala medier, informationskampanjer, orange kuvertet och informatörsverksamheten. Avdelningen ansvarar även för myndighetens strategier när det gäller kommunikation, kund och kanal samt för arbetet med internkommunikation och intranätet. Avdelningen är uppdelad i två enheter och den här rollen ingår i enheten för digital kundupplevelse och intern kommunikation.
På Pensionsmyndigheten får du jobba i en modern verksamhet med stor framåtanda tillsammans med duktiga och kompetenta kollegor. Vi vill att du som medarbetare känner att du kan utvecklas personligen och på arbetsplatsen i takt med att verksamheten förändras samtidigt som vi värdesätter en sund balans mellan jobb och fritid.
Vi sitter i ljusa och moderna lokaler i nära anslutning till Hornstulls t-bana.
Som digital kommunikatör arbetar du med den digitala kundupplevelsen vilket innebär att du tillsammans med de andra i redaktionen ser till att innehållet i webb och sociala medier är anpassat till myndighetens målgrupper och att innehållet ger svar på pensionärers och pensionssparares frågor. Du deltar i den dagliga förvaltningen, löpande planering och publicering och håller webbplatsen och sociala media-kanaler uppdaterade efter våra riktlinjer. I ditt arbete ingår bland annat att skriva nyheter och texter till e-tjänster och notiser samt att publicera inlägg i sociala medier.
Arbetet med webben sker agilt med en kontinuerlig kundbehovsdriven utveckling för att förbättra upplevelsen av vår webbplats och dess tjänster hos våra målgrupper. Du kommer att arbeta både i redaktionen på kommunikationsavdelningen samt i våra agila utvecklingsteam för webben där du utgör den redaktionella experten.
Du kommer att vara en del av samarbetsforum kring våra sociala media-kanaler och arbeta nära myndighetens samordnare för sociala medier. Ditt arbete består främst i att skriva och publicera inlägg.
En viktig del i arbetet är att följa utvecklingen inom pensionsområdet och skriva redaktionellt innehåll. Innehållet är samordnat med kommunikationen i myndighetens övriga kanaler så att kunden möts av samma budskap och information oavsett kanal.
Som digital kommunikatör ser vi att du har en god förmåga att anpassa underlag till målgruppsrelevanta inlägg och kan optimera innehållet för respektive kanal. Du har även kunskap om hur man skapar ett samspel mellan text och bild som lyfter den digitala kommunikationen. Med infografik, illustrationer, symboler, film eller foton gör du det krångliga mer begripligt och förstärker våra budskap.
Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har:
- Relevant utbildning inom exempelvis media- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande
- Passion för att skriva och har en mycket god förmåga att kommunicera via text, bild och rörligt material i digitala kanaler
- Minst tre års erfarenhet från en liknande roll i närtid
- Dokumenterad erfarenhet av att arbeta i webbpubliceringsverktyg (vi använder Adobe Experience Manager och Sitevision)
Meriterande är:
- Erfarenhet av att arbeta i agila team med webbutveckling och löpande förbättringar
- Kunskap om och förmåga att följa relevanta delar av riktlinjer för tillgänglighet, WCAG 2.0 AA
- Kunskaper inom försäkrings- eller pensionsområdet
- Erfarenhet av att producera och redigera rörligt material för digitala kanaler
Egenskaper:
För att lyckas i rollen ser vi dig som först och främst är en vass och skribent och en god kommunikatör. I ditt eget arbete är du strukturerad och kvalitetsmedveten, samtidigt som du är van att agera snabbt och värdesätter att nå deadlines. Du är duktig på att samarbeta med andra, även andra yrkesgrupper än din egen, och har förmågan att inge förtroende i mötet med andra människor. Du har också en förmåga att ta till dig av ny information, i vårt fall, inom pensionsområdet.
I urvalet lägger vi särskilt stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt:
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde så snart det gör sig möjligt. Vi tillämpar provanställning.
Ange diarienummer PSL 2018-48 i din ansökan.
För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta
Sofia Wagner, enhetschef, 010-454 23 74.
Fackliga representanter:
Inger Johannisson, SACO, 010-454 23 54
Helena Blomkvist, ST, 010-454 28 53