OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 380 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,8 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vi gör pensioner enklare!
Kommunikationsavdelningen består av 34 medarbetare och ansvarar bland annat för den externa webben, sociala medier, informationskampanjer, orange kuvertet och informationsmöten. Avdelningen ansvarar även för myndighetens strategier när det gäller kommunikation, kund och kanal samt för arbetet med internkommunikation och intranätet. Avdelningen är uppdelad i två enheter och den här rollen ingår i enheten för digital kundupplevelse och intern kommunikation.
På Pensionsmyndigheten får du jobba i en modern verksamhet med stor framåtanda tillsammans med duktiga och kompetenta kollegor. Vi vill att du som medarbetare känner att du kan utvecklas personligen och på arbetsplatsen i takt med att verksamheten förändras samtidigt som vi värdesätter en sund balans mellan jobb och fritid.
Vi sitter i ljusa och trevliga lokaler centralt vid Hornstull på Södermalm i Stockholm.
Som digital kommunikatör arbetar du med den digitala kundupplevelsen vilket innebär att du tillsammans med de andra i redaktionen ser till att innehållet i webb och sociala medier är anpassat till myndighetens målgrupper och att innehållet ger svar på pensionärers och pensionssparares frågor. Du deltar i den dagliga förvaltningen, löpande planering och publicering och håller webbplatsen och sociala media-kanaler uppdaterade efter våra riktlinjer. I ditt arbete ingår bland annat att skriva nyheter och texter till e-tjänster och notiser samt att vid behov publicera inlägg i sociala medier.
Arbetet med webben sker agilt med en kontinuerlig kundbehovsdriven utveckling för att förbättra upplevelsen av vår webbplats och dess tjänster hos våra målgrupper. Du kommer att arbeta både i redaktionen på kommunikationsavdelningen samt i våra agila utvecklingsteam för webben där du utgör den redaktionella experten.
En viktig del i arbetet är att följa utvecklingen inom pensionsområdet och skriva redaktionellt innehåll. Innehållet är samordnat med kommunikationen i myndighetens övriga kanaler så att kunden möts av samma budskap och information oavsett kanal.
Som digital kommunikatör ser vi att du har en god förmåga att anpassa underlag till målgruppsrelevanta inlägg och kan optimera innehållet för respektive kanal. Du har även kunskap om hur man skapar ett samspel mellan text och bild som lyfter den digitala kommunikationen. Med infografik, illustrationer, symboler, film eller foton gör du det krångliga mer begripligt och förstärker våra budskap.
Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har:
- Relevant högskoleutbildning eller eftergymnasial utbildning inom kommunikation och media.
- Passion för att skriva och har en mycket god förmåga att kommunicera via text, bild och rörligt material i digitala kanaler.
- Vana av att följa konvertering och optimera redaktionellt innehåll med hjälp av uppföljningsverktyg så som Google Analytics eller Matomo eller Adobe Analytics eller annat relevant verktyg för uppföljning av webbtrafik.
- Dokumenterad erfarenhet av att arbeta i webbpubliceringsverktyg (vi använder Adobe Experience Manager och Sitevision).
- Dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat operativt i agila team med webbutveckling och löpande förbättringar.
- Kunskap om och förmåga att följa relevanta delar av riktlinjer för tillgänglighet.
- Minst tre års erfarenhet från en liknande roll i närtid.
- Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift.
Meriterande är:
- Dokumenterade kunskaper inom försäkrings- eller pensionsområdet.
- Dokumenterade kunskaper i att ha arbetat med copy på engelska för uppdragsgivare.
-Flytande kunskaper i engelska i tal och skrift.
- Goda kunskaper i klarspråk.
- Erfarenhet av att producera och redigera rörligt material för digitala kanaler.
- Erfarenhet av att jobba med sociala medie-kanaler samt följa upp statistik.
Egenskaper:
För att lyckas i rollen ser vi att du först och främst är en vass skribent och en god kommunikatör. I ditt eget arbete är du strukturerad och kvalitetsmedveten, samtidigt som du är van att agera snabbt och värdesätter att nå deadlines. Du är duktig på att samarbeta med andra, även andra yrkesgrupper än din egen, och har förmågan att inge förtroende i mötet med andra människor. Du har också en förmåga att ta till dig av ny information, i vårt fall, inom pensionsområdet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt:
Vi tillämpar provanställning om 6 månader.
Tjänsten är placerad i Stockholm.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Arbetspsykologiska tester kan komma att förekomma i urvalet.
För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta
Sofia Wagner, enhetschef, tel 010-454 23 74.
Fackliga representanter:
Anna-Karin Åhrman Cortelius, Saco, tel. 010-454 39 14.
Helena Blomkvist, ST, 010-454 28 53.