OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 33 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.
ARBETSUPPGIFTER
Som digital kommunikatör arbetar du med varierande kommunikationsuppdrag men med fokus på arbete inom digitala kanaler. Det handlar dels om att samordna och utveckla Polismyndighetens arbete i digitala kanaler, dels hantera redaktionell planering där du producerar olika typer av innehåll, såsom film, bild, grafiskt och text. Uppdraget innebär också att du kommer att utbilda och strukturera arbetet i våra digitala kanaler, samt visst analys- och förvaltningsarbete. Som digital kommunikatör är du ett stöd till både polisverksamheten och kommunikatörskollegor, både vad gäller den interna och externa kommunikationen.
Rollen innebär två bärande delar:
1. Att agera operativt i kommunikationsinsatser som löper över längre tid där du förväntas vara både utförare och rådgivare.
2. Att med kort tidshorisont identifiera kommunikationsbehov och därefter själv producera och publicera innehåll i olika kommunikationskanaler.
Exempel på arbetsuppgifter och uppdrag
• Att löpande producera och publicera innehåll till myndighetens webbplatser, intranätet och polisen.se samt i sociala medier.
• Initiera, driva, genomföra och följa upp kommunikationsinsatser, ofta i samarbete med kommunikationskollegor.
• Ingå i en arbetsgrupp för digitala kanaler som omhändertar dagliga ärenden av såväl nyhets- som webbförvaltningskaraktär.
• Utveckla den interna och externa kommunikationen utifrån uppsatta mål.
• Samverka inom och utom myndigheten i kommunikationsfrågor.
• Vid behov ta ansvar för kompetenshöjande insatser inom kommunikationsområdet.
Rollen kräver en hög säkerhetsmedvetenhet, integritet och ett ansvarstagande vad gäller att sätta sig in i det regelverk som berör polisen.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Nyligen avslutad kommunikationsutbildning och några års erfarenhet
• Mycket god förmåga att producera, redigera och publicera rörligt material, fotografera och skriva
• Erfarenhet av arbete på en kommunikationsavdelning eller motsvarande
• Mycket god kommunikativ förmåga, god skribent och van att ta fram olika kommunikationsmaterial utifrån uppdrag.
• Van att arbeta kanaloberoende och målgruppsanpassat utifrån övergripande kommunikationsmål.
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:
• Har god kännedom och kompetens vad gäller digital kommunikation och mekanismer i sociala medier
• Har erfarenhet av Episerver, Photoshop, InDesign, Illustrator och Premiere
• Har kunskap om och erfarenhet av storytelling och infografik
• Har erfarenhet att arbeta i team, såväl tillsammans med kommunikationskollegor som kollegor från andra delar av en verksamhet
• Har erfarenhet att arbeta med korta och långa deadlines
• Har erfarenhet av att utbilda internt inom kompetensområdet
Personliga egenskaper
• ha ett prestigelöst sätt, en pedagogisk förmåga och vilja att dela med dig av erfarenheter, kunskaper och idéer för att stärka den kommunikativa förmågan i den organisation där du verkar.
• ha en god förmåga att prioritera i det dagliga arbetet och växla mellan planerat och händelsestyrt arbete
• trivas med att samarbeta men kan arbeta självständigt i en vardag som är en mix av snabba och mer långsiktiga uppdrag.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper i denna rekrytering.
ÖVRIGT
Placeringsort: Stockholm
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den xx 2021. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kommunikationschef Charlotte Hansson
010-56 20223
Chef Kommunikationsenhet Öst Maria Ottosson
kommunikationschef Linda Widmark
010-56 412 76
gruppchef Petra Sjölander
010-563 76 45
Gruppchef Fredrik Berg
010-563 49 74
museichef Henrik Lindborg
010-56 409 30