Digital marknadsförare med fokus på säljstöd

Digital marknadsförare med fokus på säljstöd

Arbetsbeskrivning

Om oss
Sörmlands museum ligger i Nyköping och har verksamhet i hela Sörmland. Med historia, slöjd och bild och form vill vi vidga vyer och väcka engagemang och bidra till att människor får bättre möjligheter att påverka samhället och sin egen livssituation. Verksamheten rymmer bland annat utställningar, programverksamhet, kurser, rådgivning och kulturmiljöuppdrag samt insamling och förvaltning av museets samlingar. Dessutom finns museibutik och restaurang med höga ambitioner. Sörmlands museum har Region Sörmland som huvudman.
2018 öppnade vi ett nytt museihus med ett koncept för att förmedla alla de människor och berättelser som ryms i museets samlingar. Arbetet har fått stor uppmärksamhet och priser, senast utmärkelsen som Årets museum 2020.
På Sörmlands museum arbetar du i en kreativ och dynamisk miljö där vi tillsammans strävar efter att göra det möjligt för alla att uppleva kultur i olika former. Vi är knappt 60 personer som brinner för kulturens kraft i samhället.
Enheten för program, pedagogik och kommunikation
Enheten omfattar tre kompetensområden: museipedagogik, programplanering och produktion samt kommunikation. Kommunikationsverksamhetens huvuduppgift är att bygga Sörmlands museums varumärke, marknadsföra våra olika verksamheter, attrahera och locka besökare till olika program och utställningar, att skapa uppmärksamhet i media och stödja försäljning inom butik, restaurang och konferens. Vi producerar och marknadsför allt inhouse. Det handlar om trycksaker, printannonser, event, pressbearbetning, filmer, webbredaktionellt på olika hemsidor och i sociala medier. Vi arbetar också med utställningsproduktion.
Dina arbetsuppgifter
Du ansvarar för att utforma marknadsförings- och publiceringsplaner i digitala kanaler för museets olika projekt, utställningar och program. Med utgångspunkt från museets olika målgrupper och intressenter planerar, producerar, genomför du och följer upp planernas aktiviteter. Du genomför ditt arbete i nära samverkan med enhetens grafiska formgivare och kommunikatör.
Du ansvarar för det dagliga webbredaktionella arbetet och du genomför digitala marknadsförings-, och säljstödjande aktiviteter. Du ansvarar för och sköter museets närvaro och dialog i sociala media.
I rollen ingår att själv producera innehåll, exempelvis formulera texter och ta fram bildförslag, producera film, mm till hemsidan, kalendarier, digital annonsering, google, tripadvisor och liknande.
Du säkerställer att museet lever upp till rådande tillgänglighetskrav och ansvarar för sökmotoroptimering, search engine marketing, konverteringsoptimering (CRO).
Du har löpande avstämningar med beställare och projektledare från museets övriga enheter och du håller alla berörda informerade.
Du samarbetar med olika personer, grupper och organisationer även utanför museet.
Du har det övergripande ansvaret för museets webbgrupp, driver fram rutiner och strategier och utbildar nya redaktörer.
Du sköter kontakten med och agerar beställare till interna och externa leverantörer av webblösningar, digitala tjänster.
Du bevakar den digitala utvecklingen och föreslår utvecklingsinsatser.

Din kompetens
Du har relevant utbildning inom marknadsföring, marknadskommunikation, digital marknadsföring, digital journalistik, journalistik eller motsvarande.
Du har minst 4 års erfarenhet av liknande roller.
Du har förmåga att utforma marknadsföring utifrån olika målgrupper och intressenter.
Du är van att skriva texter för såväl annonser som för nyhetsbrev och pressutskick, hemsidor och sociala mediekanaler.
Du har ett öga för det visuella, hur text och bild samverkar och hur uttryck speglar en grafisk profil och ett varumärke.
Du har god kompetens inom UX-design, sökordsoptimering, sökmotoroptimering, search engine marketing, konverteringsoptimering (CRO), google analytics och liknande.
Du kan skapa innehåll, texter, bild och rörligt material. Du kan själv filma, redigera och texta.
Du behärskar office paketet och Adobe creative suite, Episerver, Apsis.
Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
Du har kunskap om och minst 3 års erfarenhet av digital marknadsföring, säljstöd, sociala media och webbredaktionellt arbete.
B-körkort är ett krav.
Det är en fördel om du har arbetat inom museisektorn eller annan kulturverksamhet.

Egenskaper
Du är en strukturerad person som är noga med detaljerna. Du arbetar lika gärna självständigt som i grupp. Det är viktigt att vara lyhörd, kommunikativ och samtidigt målfokuserad. Du har ett öga för det visuella, både text och bild och hur uttryck speglar en grafisk profil och ett varumärke. Lösningsorientering och kreativ höjd är ett plus. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Sörmland är ett län med en mångfald hos befolkningen och vi vill spegla denna verklighet. Därför välkomnar vi sökande med olika bakgrund.


Anställningsform
Tillsvidareanställning med tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Information om tjänsten lämnas av
Enhetschef kommunikation Natalia Berggren, 072-143 35 06, natalia.berggren@regionsormland.se


Facklig företrädare DIK Sofia Karlsson, 072-143 32 00, sofia.u.karlsson@regionsormland.se
Övriga fackliga företrädare söks via kontaktcenter, 0155-24 50 00.
Välkommen med din ansökan, inklusive CV, senast 2020-12-14.
Intervjuer kan komma att ske löpande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SÖRMLANDS MUSEUM Nyköping
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 november 2020
  • Ansök senast: 14 december 2020

Postadress

Tolagsgatan 8
Nyköping, 61126

Liknande jobb


Vikarierande kommunikatör

17 september 2024

CHANNEL MARKETING LEAD

16 september 2024

16 september 2024

16 september 2024