OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Redaktionen, RK Kommunikation, Förvaltningsavdelningen
Har du ett stort engagemang för digitala kommunikationskanaler? Är du intresserad av att arbeta med innehållet på Regeringskansliets webbplatser, sociala medier och ge kommunikationsstöd till Statsrådsberedningen, statsministerns kansli och Förvaltningsavdelningen tillsammans med kunniga kollegor? Då kan vi erbjuda dig ett spännande arbete mitt i händelsernas centrum.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Vi söker nu en digital redaktör som lockas av att planera, producera och publicera innehåll till våra webbplatser och sociala medier. I arbetsuppgifterna ingår att löpande följa upp och säkerställa att innehållet är aktuellt och relevant, samt att ge råd och stöd i redaktionella frågor och publiceringsfrågor. En annan viktig arbetsuppgift är att delta i utveckling och förvaltning av innehållet. Vidare ingår att följa upp och analysera statistik för sociala medier och webb samt att delta i utvecklingen av kommunikationsverksamhetens analys- och uppföljningsarbete.
I rollen kan det också ingå att driva särskilda kommunikationssatsningar och att delta i övrigt kommunikationsarbete vid enheten. Under den närmaste tiden händer det mycket spännande och förberedelser pågår. I höst är det riksdagsval och under första halvåret 2023 ska Sverige vara ordförande i Europeiska unionens ministerråd.
Redaktionen är en del av Regeringskansliets kommunikationsenhet, RK Kommunikation, som ansvarar för att ge kommunikativt stöd till Statsrådsberedningen, departementen och Förvaltningsavdelningen. Enheten samordnar och förmedlar extern och intern kommunikation om regeringens arbete och Regeringskansliets verksamhet. Som medarbetare hos oss kommer du arbeta nära övriga kommunikatörer och tillsammans bidrar ni till utvecklingen av kommunikationsverksamheten i sin helhet.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan akademisk utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som av arbetsgivaren bedöms relevant. Du har flera års erfarenhet av arbete som kommunikatör/redaktör med erfarenhet av webb och sociala medier i en större organisation. Har du erfarenhet av kommunikationsarbete från offentlig sektor är det meriterande, liksom om du har erfarenhet av att ge råd och stöd i redaktionella frågor och i publiceringsfrågor.
För att lyckas med dina arbetsuppgifter är det ett krav att du har goda kunskaper om Episerver, eller liknande publiceringsverktyg. Du behöver även vara en skicklig skribent och ha mycket goda kunskaper i svenska både i tal och skrift. Vi ser det som meriterande om du har kunskap om EU, samt kunskap om statistik och analyser.
Dina egenskaper
För att lyckas i rollen behöver du vara en driven och noggrann skribent som uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska. Du är strukturerad och noggrann i ditt arbete och det är också viktigt att du kan anpassa ditt förhållningssätt till situationen och att du har ett gott omdöme. Du kommer ha många kontaktytor varför det är viktigt att du har en god samarbetsförmåga och förmåga att etablera goda relationer.
Övrigt
Tidsbegränsad anställning till och med den 31 augusti 2023. Planerat tillträde i september.
Det kan även bli aktuellt med rekrytering av ytterligare digital redaktör i annan del av RK:s kommunikationsenhet RK Kommunikation.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet, kontakta gruppchef Sanna Johansson på 08-405 51 26. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Åsa Karlsson på 08-405 15 40. Fackliga representanter nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00, Saco (Johan Strokirk), Seko (Erik Wilhelmsson) samt ST (Peter Backeus).
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 15 maj 2022.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35