Digital redaktör till publika enheten

Arbetsbeskrivning

Tycker du om att arbeta gentemot en publik och vill ha ett spännande jobb med stor variation? Nu söker ArkDes förstärkning i form av en digital redaktör till den publika enheten på Skeppsholmen i Stockholm.

ArkDes är Sveriges nationella centrum för arkitektur och design och är en statlig myndighet. Vi är ett museum, ett kunskapscenter och en arena för debatt och diskussion om framtidens arkitektur och design. Vi bjuder in allmänheten till att reflektera, debattera och påverka designens och arkitekturens roll i samhället. Nu söker vi en Digital redaktör till vårt publika team på ArkDes. ArkDes är på en spännande förändringsresa, i och med det tar vi ett nytt grepp på Skeppsholmen som plats och museets roll som aktör på platsen vi verkar. Vi söker vi dig med ett par års erfarenhet av att ansvara för webb och sociala kanaler. På ArkDes möter vi besökarna både på plats och digitalt med samma entusiasm och kvalitet.

Tjänsten som digital redaktör är placerad inom Publika enheten, som förutom ansvar för kommunikation, också ansvarar för områdena publika aktiviteter, pedagogik och besöksupplevelse / bemötande. Enhetens fokus är att skapa engagemang och intresse för ArkDes utställningar, aktiviteter och uppdrag i stort både inför och under besöket på ArkDes och vår övriga verksamhet som sker utanför våra lokaler på Skeppsholmen i Stockholm. Vi har ett stort fokus på att utveckla vårt arbete kring den publika upplevelsen och kännedomen om ArkDes och du har en central roll i det arbetet.

Tjänsten är varierande och du ska trivas i en dynamisk miljö. Du är digitalt van och räds inte att ta dig an nya arbetsuppgifter. Egenskaper som kommer vara värdefulla i rollen är att vara ansvarstagande, noggrann och ha kreativ drivkraft. Du är en skicklig skribent med språkkänsla som kan anpassa andras texter i relation till målgrupp och kanal. Ett gott ordningssinne kommer också väl till pass. Du trivs att vara i flera parallella projekt och har ett moget förhållningssätt till ditt arbete och dina kollegor.

I rollen som digital redaktör arbetar du operativt med innehåll och uppdatering för hemsida, sociala medier och övriga digitala kanaler i synk med verksamheten. Du ansvarar för ArkDes webb som helhet och kommer att vara internt ansvarig för framtagning av en ny hemsida för ArkDes. Du växlar mellan att själv producera innehåll för ArkDes egna kanaler och att projektleda kollegor internt såväl som externa samarbetspartners kring detta. Under 2023 upphandlar ArkDes en ny digitalbyrå och det kommer vara en av dina externa kontaktytor. Det är en självklarhet för dig att kontinuerligt utvärdera arbetet vi gör och sträva efter bättre resultat. Som digital redaktör samarbetar du med många kollegor internt från olika enheter, arbetet innefattar också flera externa kontaktytor. Du förstår skillnaden mellan att skapa innehåll själv och paketera existerande och drivs av att tillgängliggöra kultur för fler

I denna roll arbetar du särskilt med:
- Att initiera, planera, koordinera och genomföra en kul och spännande kommunikation i relation till tidplan och budget
- Du är redaktör för ArkDes webbsida och ansvarig för framtagning av ny webb i samråd med extern byrå och ett internt team på ArkDes
- Tillsammans med kollegor på enheten planerar du och genomför vår kommunikation med fokus på egna och förtjänade kanaler
- Producera och publicera innehåll på webbsida, digitala och sociala kanaler
- Du är en del av utvecklingsarbetet kring ArkDes möte med besökaren och att öka kännedomen om ArkDes
- Du ansvarar för digital marknadsföring inklusive planering och beställning av annonsköp i samråd med extern mediebyrå, det är en förutsättning att du är en van beställare alt. bekväm att använda verktygen själv
- Att vara ansvarig gentemot extern byrå för sökmotorsoptimering (SEO) och sökmotorsmarknadsföring (SEM) inkl. analys och uppföljning

Du som söker ska ha:
- Eftergymnasial utbildning inom digital kommunikation eller liknande alt. motsvarande meriter
- Dokumenterad erfarenhet av att ansvara för digital kommunikation och sociala medier
- En mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska
- Dokumenterad erfarenhet av att jobba med CMS-verktyg, helst Wordpress och varit med och tagit fram nya hemsidor inom mångfacetterad kulturell verksamhet (i den breda bemärkelsen, vi ser gärna exempel
- Behärska Adobe CS-serien

Det är meriterande om du även har:
- Kunskap om arkitektur och design
- Journalistisk/redaktionell erfarenhet
- Tidigare arbetat med kommunikation med innehållsdrivna kulturella upplevelser t.ex. livemusik, scenkonst eller liknande alternativt inom idéburen verksamhet
- Arrangerat programverksamhet / fysiska aktiveringar och förstår samspelet mellan dessa fysiskt och digitalt
- Genomfört enklare innehållsproduktioner (ljud och video främst) för publika digitala kanaler

Tjänsten
Tjänsten är placerad på Skeppsholmen i Stockholm, absoluta majoriteten av din arbetstid spenderas på plats på Skeppsholmen. Tjänsten är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning och ingår i den publika enheten. Tillträde enligt överenskommelse. 

Ansökan
Ansökan ska vara ArkDes tillhanda senast 16/2 Du ansöker med CV, en enklare presentation av dig själv samt länkar till relevanta projekt som styrker din erfarenhet. 

Kontaktpersoner
Upplysningar om tjänsten lämnas av enhetschef för publika enheten, Emma Wienerhall.
Fackliga företrädare är Adolfo Vega och Stefan Mossfeldt för ST.
Samtliga nås via vår växel, 08-520 23 500

SACO-S centralt nås via DIK, fraga@dik.se

Sammanfattning

Liknande jobb


Communication Coordinator

Communication Coordinator

22 november 2024

Chefredaktör inom media

Chefredaktör inom media

4 november 2024

22 november 2024