Digital strateg inom webbanalys till Statens servicecenter

Digital strateg inom webbanalys till Statens servicecenter

Arbetsbeskrivning

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Vi söker en driven och analytisk webbanalytiker som kan hjälpa oss målgruppsanpassa och optimera våra webbar så att de levererar maximal nytta för såväl medarbetare som medborgare. Din roll som webbanalytiker består i att stötta vår verksamhet liksom förvaltning med insikter om våra målgruppers beteenden, drivkrafter och utmaningar. Du jobbar med spårning, uppföljning och analys både proaktivt med övergripande trendspaningar (förutse behov och förorda förändringar) liksom djupare analyser av specifika funktioner eller behov.

Du säkerställer att vi har mätbara mål (KPI:er) för uppföljning och hjälper redaktörer att förstå dem så de kan jobba med uppföljning och analys av sina sidor. Vidare bevakar du söktjänstens kvalitet utifrån statistisk data och är stöd till redaktionen i hur innehållet kan optimeras för målgrupperna/SEO.


På kommunikationsavdelningen är vi i dagsläget tio personer. Du kommer ingå i gruppen Digital Kommunikation som består av digital strateg, förvaltningsledare och webbsamordnare. 


Huvudsakliga arbetsuppgifter
• Att samla och förvalta kunskapen om våra målgrupper (interna och externa) och deras behov för att bidra till en optimal struktur och innehållspaketering på intranät och externwebb
• Att utbilda innehållsansvariga och redaktörer kring våra målgruppers behov och fungera som stöd gällande uppföljning av sidor (länkar, sökordsoptimering mm)
• Att ansvara för bevakning av besöksstatistik (målgruppsanalys internt och externt)
• Att ansvara för, bevaka och administrera webbplatsens söktjänst
• Att ha ansvar för att göra övergripande analyser och rapporter av hela webbplatsens kapacitet och förmåga att leverera kundnytta och service
• Att bidra till felsökning och korrigering ur ett innehållsmässigt och strukturmässigt perspektiv
• Att medverka i workshops med medarbetare och chefer vid kravfångst inför utveckling av våra webbplatser
 
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper förvärvat på andra sätt
• Minst 3 års erfarenhet av webbanalys och arbete med webbanalysverktyg


Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av UX, kundresor och målgruppsanpassning
• Teknisk kunskap om Google Analytics, händelsespårning och SiteImprove
• Erfarenhet av både kvantitativa och kvalitativa metoder (djupintervjuer, enkäter, målgruppsundersökningar etc)
• Erfarenhet av förvaltningsarbete och grundläggande projektstyrning
• Erfarenhet från arbete inom offentlig sektor
 
Vi ser att du har dessa förmågor:
• Erfarenhet av att analysera, sammanställa och presentera analysrapporter
• Förmåga att kommunicera väl på svenska i tal och skrift
• Förmåga att vara stödjande, konsultativ och lösningsorienterad

Övrigt
Anställningen är en tillsvidaretjänst på 100% med placeringsort Stockholm. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. Det förekommer en del resande i tjänsten. 
 
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast den 23 november. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. 

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 november 2020
  • Ansök senast: 23 november 2020

Liknande jobb


17 januari 2024

15 januari 2024

Content & Communications Manager

Content & Communications Manager

15 januari 2024