Digital strateg med webbansvar till Statens servicecenter

Arbetsbeskrivning

Statens servicecenter är en av Sveriges mest expansiva myndigheter. Den 1 juni tar vi över ansvaret för landets drygt 100 statliga lokala servicekontor, där vi erbjuder medborgare, nyanlända och företagare service från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Sedan 2012, när myndigheten bildades, levererar vi administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom områdena ekonomi, lön och HR. I dag är vi 450 medarbetare som finns i Eskilstuna, Gävle (HK), Göteborg, Lund, Norrköping, Stockholm och Östersund. När vi tar över servicekontoren blir vi ca 1400 medarbetare över hela landet.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren. Du bidrar till vår entreprenörsanda och har stora möjligheter att påverka i en verksamhet som befinner sig i en spännande utveckling.

När Statens servicecenters ansvar nu utökas behöver vi förstärka vår bemanning på kommunikationsavdelningen. Vi behöver utforma ett intranät till dubbelt så många medarbetare och en extern webbplats som når såväl myndigheter som medborgare med relevant information.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som digital strateg ansvarar du för strategisk och operativ utveckling av myndighetens intranät och externa webbplats i SiteVision. Du kommer utforma och leda ett webbråd med förvaltningsledare, webbsamordnare, designer, och i vissa fall externa konsulter. Utöver det kommer du även utforma ett nätverk för webbfrågor i myndigheten, ansvara för användbarhet, tillgänglighet och statistikanalyser. Du arbetar nära redaktören för att säkerställa en bra struktur för webbplatsernas redaktionella innehåll och du rapporterar till kommunikationschefen. På enheten ingår du i ett team med åtta kvalificerade kollegor inom webb, grafisk design, redaktion, kommunikation och press. I din roll som digital strateg är det viktigt att du är leveranssäker, håller deadlines och ständigt bidrar till smarta och effektiva lösningar.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen eller motsvarande utbildning inom webb eller kommunikation
• Minst tre års arbetslivserfarenhet som digital strateg eller motsvarande
• Erfarenhet av att leda arbetsgrupper och projekt
• Erfarenhet från HTML och CSS
• Erfarenhet av sökmotoroptimering och statistikanalyser
• Kunskap i Adobeserien, t ex Photoshop/Illustrator
• Erfarenhet av tillgänglighetsfrågor/anpassning för webb

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Vara flexibel, trivs med att arbeta i en föränderlig miljö
• Vara resultatorienterad
• Vara ansvarstagande
• Vara noggrann
• Vara självständig
• Skapa goda relationer och bidra till gott samarbete
• Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska och god förmåga att uttrycka dig på engelska i både tal och skrift

Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av JavaScript och SiteVision
• Erfarenhet från liknande arbete inom offentlig/statlig verksamhet

Övrigt
Anställningen är tillsvidare på 100%.
Vi tillämpar vanligtivs sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Stockholm eller Gävle, efter överenskommelse.

Välkommen med din ansökan senast 27 februari 2019.


Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel. 010-456 00 57, Håkan Alenius SEKO tel. 026-656582, Towa Eng SACO-S tel. 010-456 03 91

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter GÄVLE
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 7 februari 2019

Liknande jobb


Communication Leader

1 november 2024

25 november 2024

21 november 2024

Förändringsledare

Förändringsledare

15 november 2024