OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.Om arbetsplatsen
Socialförvaltningen i Helsingborg ansvarar för stadens individ och familjeomsorg. Vi har drygt 500 medarbetare som, med olika kompetenser, bidrar till att barn, unga och vuxna med olika typer av sociala problem och förutsättningar kan bli självständiga med livskvalité. Socialförvaltningen har idag tre verksamhetsområden, Barn/Unga och Familj, Vuxen och Gemensamma resurser. I förvaltningen har vi även stödfunktioner som HRenheten, Serviceenheten, Kvalitetsenheten samt Ekonomienheten.
Vi söker en digital strateg som vill arbeta i en meningsfull verksamhet och utveckla framtidens digitala socialtjänst. Du kommer att ingå i förvaltningens Kvalitetsenhet tillsammans med bland andra systemförvaltare, systemhandläggare, nämnds- och förvaltningssekreterare, jurister, handläggare och chefskoordinator.
Här vågar vi testa, utforska och pröva nytt. Vi vill att du arbetar med vår digitala utveckling i mellanrummet mellan tekniska lösningar och verksamhetsbehov. Målet är att kunna erbjuda våra invånare värdeskapande, effektiva lösningar i kontakten med oss. Som en del av vår kvalitetsenhet arbetar du för att driva och stödja digitaliseringsprocesser som skapar förutsättningar för att förflytta invånaren från ett passivt objekt till ett aktivt subjekt i relationen till socialtjänsten. Arbetet sker i samarbete med bland andra förvaltningsledning, en digital samordnare, chefer och medarbetare i verksamheterna och likaså med stadens Digitaliseringsavdelning och Hbg Works – stadens centrala plats för att förverkliga idéer och driva innovationsprojekt inom digitalisering.
Arbetsuppgifter
Du initierar, stödjer och driver projekt för att utveckla digitala verktyg som underlättar och skapar mervärde för invånaren i kontakten med socialtjänsten. Som digital strateg arbetar du med alla verksamhetsdelar i förvaltningen men finns också med i förvaltnings- och stadsövergripande processer kopplat till ditt kompetens- och ansvarsområde.
Du fungerar som förvaltningens övergripande operativa systemägare. Du har vidare ansvar för förvaltningens gemensamma digitaliseringsstrategi och förväntas ha en strukturerad genomförandeplan för arbetet samt aktivt driva och stödja i digitaliseringsprocesser. Detta ska ske i samspel och med delaktighet från verksamheterna.
Förvaltningen arbetar utifrån ambitionen att skapa ett så kvalitativt flöde för invånaren som möjligt i kontakten med oss. En del i detta är att hitta digitala lösningar som ger mervärde till de invånare vi möter.
Kvalifikationer
Kvalifikationer
Du ska ha en högskoleexamen eller YH-examen inom IT, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig och flerårig erfarenhet av liknande arbete.
För att lyckas med ditt uppdrag har du god kunskap, förmåga och erfarenhet av att:
• Bidra med lösningsfokus och ett arbetssätt som bygger på samspel
• Driva processer framåt och vara kreativ och öppen för nya arbetssätt
• Samordna, skapa samsyn, engagemang och delaktighet
• Arbeta i gränslandet mellan verksamhetsutveckling och digital utveckling
• Arbeta med digitalisering som metod för verksamhetsutveckling
• Arbeta inlyssnande och kommunikativt för att förstå olika behov
• Planera, genomföra och analysera processer och projekt
• Omvärldsbevaka och ingå i relevanta nätverk
• Arbeta med digital utveckling samt kompetens kring AI och AR/VR
• Ha leverantörskontakter
• Verka för en hållbar och effektiv digital utveckling.
I rekryteringen lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet för uppdraget.
Varmt välkommen till ett viktigt uppdrag och en trevlig arbetsgrupp!
Övrig information
Sista ansökningsdag: 6 december 2020
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: 100%
Tillträdesdatum: Omgående
Varaktighet: Tillsvidare
Antal tjänster: 1
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddad identitet ska kontakta kontaktpersonen i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.
Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.