OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Digital strateg/verksamhetsutvecklare digitala kanaler
Vill du bidra till en bättre hälsa för alla?
Kommunikationsavdelningen vid Karolinska Institutet (KI) söker en erfaren digital strateg/verksamhetsutvecklare att driva och leda arbetet med att utveckla KI:s digitala kommunikation.
KI är ett av världens ledande medicinska universitet. Att arbeta med oss innebär att du är med och medverkar till vår vision om att driva utvecklingen av kunskap om livet och verka för en bättre hälsa för alla. Här tar du plats på en arena för kunskapsutveckling, där du dagligen möter och ges möjlighet att stödja forskare som söker lösningar på de stora samhällsutmaningarna inom medicin och hälsa.
Din roll
KI har utvecklat sin digitala närvaro löpande under de senaste åren. Vår digitala närvaro utgörs idag av mycket mer än organisationens officiella webbplats, ki.se. Sajter, sociala medier, digitala tjänster och digital marknadsföring som kommunicerar i KI:s forskning och utbildning utgör tillsammans i stor utsträckning organisationens samlade kommunikation. Vi behöver därför stärka vår digitala närvaro och säkerställa att vi finns på rätt plattformar utifrån vårt uppdrag, våra målgrupper och resurser.
KI utlyser därför en tillsvidareanställning som digital strateg med det övergripande uppdraget att ta ett helhetsgrepp om KI:s digitala närvaro – strategi, riktlinjer och verktyg samt aktiv förvaltning.
Du kommer att arbeta med att stärka KI:s digitala närvaro genom att ta fram digital strategi för KI:s kommunikation. Strategin ska ta ett samlat grepp om KI:s digitala kommunikation och kanaler med avstamp i användarnas behov, verksamhetens mål och teknikens möjligheter. I uppdraget ingår också att uppdatera riktlinjer och verktyg för digital närvaro samt möjliggöra en långsiktig förvaltning av KI:s digitala närvaro, inklusive en proaktiv kanalstrategi. Du kommer att arbeta dagligen med kanalernas målgrupper och se till att varumärket hålls samman i KI:s kanaler. Du kommer även att ha till uppdrag att proaktivt bevaka omvärldstrender för att hitta de digitala kommunikationskanaler och verktyg som utvecklar KI:s verksamhet.
Tjänsten är placerad vid enheten för digitala kommunikationskanaler och du kommer att rapportera till enhetschefen. Vid enheten finns förutom enhetschef förvaltningsledare för webb, objektspecialister, digitala kommunikatörer med specialistkompetens sociala medier, innehållsstruktur, sök- och analys och webbkommunikation. Enheten är en av tre enheter vid KI:s centrala kommunikationsavdelning som totalt omfattar ca 35 medarbetare. Det dagliga arbetet sker i tätt samarbete med kollegor på kommunikationsavdelningen och IT-avdelningen, förvaltningsledare och redaktörer.
Ditt fokus är strategisk digital kommunikation med arbetsuppgifter som till exempel:
- ta fram och förverkliga en digital strategi och kanalstrategi för KI:s digitala kommunikationskanaler
- ta fram persona och målgruppsanalyser, samt samla ihop behov i verksamheten med hjälp av referensgrupper
- initiera, leda och samordna utvecklingsprojekt
- utveckla arbetssätt och rutiner
- utveckla styrdokument för digitala kanaler
- omvärldsbevakning inklusive proaktiv analys
- sätta upp KPI för varje kanal, inklusive kanalspecifika mål, tillsammans med kanalansvariga innehåll samt se till att kanalerna samverkar
- delta i myndighetens arbete med verksamhetsövergripande digital transformation
Vem är du?
Som digital strateg brinner du för användarperspektivet och du vill vara med och driva utvecklingen av Karolinska institutets digitala kommunikation tillsammans med dina kollegor på kommunikationsavdelningen och i verksamheten. För att vara aktuell för denna tjänst vill vi se att du har:
- utbildning som digital strateg, verksamhetsutvecklare eller projektledare eller likvärdig kompetens
- arbetat fram och omvandlat digitala strategier till realiserade lösningar
- flera års framgångsrikt arbete med optimering och utveckling av digitala kanaler
- kunskaper inom behovsanalys, användarresan och användarcentrerad utveckling
- god teknisk förståelse, intresse för nya trender och framtida tekniska lösningar
- mycket god förmåga att skriva och tala inför andra på ett lättbegripligt sätt
- mycket god förmåga att samarbeta och bygga relationer
Det är även meriterande om du har särskild kunskap och erfarenhet av arbete med:
- tjänstedesign, interaktionsdesign och UX-design
- effektstyrning och processkartläggning
- erfarenhet av att leda webbutvecklingsprojekt
- förvaltningsmodellen PM3 samt andra förekommande förvaltnings- och projektmodeller
- offentlig verksamhet, gärna högskolesektorn
Vad erbjuder vi?
En kreativ och inspirerande miljö fylld av kompetens och nyfikenhet. Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet. Vår vision är att driva utvecklingen av kunskap om livet och verka för en bättre hälsa för alla. Här bedriver vi framgångsrik medicinsk forskning och har det största utbudet av medicinska utbildningar i Sverige. Som universitet är Karolinska Institutet även en statlig myndighet. Det innebär att du får goda förmåner genom vårt kollektivavtal, generös semester och en bra tjänstepension. Du får träna fritt i våra moderna friskvårdsanläggningar och får ersättning för läkarvård.
Kontakt:
Jill Jönsson, enhetschef internkommunikation och verksamhetsstöd 08-524 864 83 (nås mellan 28/7 och 5/8)
Jennie Melosso, enhetschef externa relationer och forskningskommunikation, 08-524 865 88 (i tjänst fr.o.m. 6/8)
https://ki.se/om-ki/din-karriar-fortsatter-har
Ansökan
Varmt välkommen med din ansökan.
Ansökan ska göras via rekryteringssystemet Varbi.
Vill du göra skillnad – och bidra till en bättre hälsa för alla? Sök jobb hos oss
Kontaktpersoner på detta företaget
Christina Bostedt, kommunikationsdirektör
08-524 865 68
Susanne Rådström, tf. enhetschef
08-524 863 57
Camilla Magnusson, enhetschef
08-524 863 45
Ylva Blomberg, enhetschef/ceremonimästare
08-524 860 57
Jill Jönsson, enhetschef
08-524 864 83