OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Digital tjänstedesigner till Självbetjäning, Stockholm Vill du skapa användarvänliga digitala tjänster på en av Sveriges största webbplatser?Försäkringskassans webbplats har 17 miljoner besök varje år.Vår ambition är att erbjuda tjänster i digitala kanaler som motsvarar olika kundsegments särskilda behov och förväntningar.Målet är att avsevärt öka användningen av självbetjäningstjänster och på så sätt underlätta för kunderna i sina kontakter med oss.Idag kan privatpersoner använda digitala självbetjäningstjänster för att begära föräldrapenning, hämta blanketter etc och ny funktionalitet lanseras kontinuerligt.Digitala tjänster finns även för andra målgrupper som arbetsgivare och vårdgivare.Arbetsuppgifter Du ansvarar för att skapa en god användarupplevelse i de digitala kanalerna och självbetjäningstjänsterna och kommer både definiera och följa upp målsättningarna för användarupplevelsen.Du motiveras av att analysera hur kunderna använder tjänsterna och säkerställer att tjänstedesignen bidrar till att uppfylla verksamhetens mål.Du kommer att arbeta både i utvecklingsprojekt för nya självbetjäningstjänster och med att upprätthålla användarupplevelsen i de digitala kanalerna.Arbetet innefattar att identifiera åtgärder för förbättringar och att vara drivande i förändring.[ Kompetens Du bör ha flera års erfarenhet av tjänsteutveckling i digitala media med fokus på användarupplevelsen.Vi ser gärna att du har en bakgrund från IT-utveckling som interaktionsdesigner.Antingen har du redan gått vidare och jobbat en tid på verksamhetssidan eller så har du en stark drivkraft och rätt förutsättningar för att bredda din kompetens och ta ansvar för att tjänstedesignen driver användningen mot tydliga resultat för verksamheten.Du bör ha erfarenhet av användbarhetstester.Naturligtvis har du relevant utbildning inom kognitionsvetenskap med inriktning på datorinteraktion och vi ser gärna att du har[högskoleexamen.Personliga egenskaper Som person är du genuint intresserad av att skapa bra användarupplevelse för kunden.Du är analytiskt lagd och trivs med att analysera statistik, definiera mål och har förmågan att koppla dessa till verksamhetens strategier och målsättningar.Du tycker om att ha många kontaktytor, att jobba i team och att dela med dig av din kunskap till andra.[ Övrigt Anställningen är tillsvidare och med tillträde omgående. Skicka ansökan genom att klicka här nedan.Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.Vi välkomnar sökanden oavsett kön, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.