OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Riksantikvarieämbetet är den centrala myndigheten för frågor om kulturarvet och kulturmiljön. Kärnan i vårt uppdrag är att stärka och synliggöra kulturarvets betydelse för samhällets utveckling. Här arbetar cirka 250 personer som leder och stödjer arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Vi har verksamhet på flera orter i Sverige.
Riksantikvarieämbetets arkiv — även känt som Antikvarisk topografiska arkivet (ATA) — är ett forskningsarkiv med omfattande och unika samlingar från 1600-talet och framåt. Arkivet delar expedition och forskarsal med myndighetens bibliotek. Förutom myndighetens arkiv finns även donerade enskilda arkiv från verksamhetsområdet och omfattande bildsamlingar. Arkivets uppgift är att förvalta, utveckla och tillgängliggöra myndighetens arkivsamlingar och vi 14 personer som arbetar på enheten.
Vi söker en digital verksamhetsutvecklare med huvudsaklig inriktning mot arkiv men som även ska stödja avdelningsledningen i strategiska frågor kring digital utveckling med tydligt fokus på konkreta leveranser.
Dina arbetsuppgifter
Du arbetar strategiskt och utvecklingsorienterat med digitaliseringsfrågor både inom arkivenheten och avdelningen för arkiv & bibliotek, samt i kontakt med andra delar av myndigheten och externa parter. Du är en del av avdelningens ledningsgrupp och arbetar nära avdelningschefen.
Du planerar, projektleder och arbetar praktiskt med digitaliseringsinsatser både löpande och i projektform samt samordnar och utvecklar det övergripande digitaliseringsarbetet med fokus på tillgängliggörande. Arbetet sker i nära samarbete med olika kompetenser inom myndigheten.
Du arbetar utåtriktat och i nätverk och det krävs att du har ett stort kontaktnät inom ABM-sektorn.
Din kompetens
Vi söker dig som har akademisk examen där ämnen som arkeologi, kulturgeografi, etnologi, historia eller konstvetenskap ingår. Du ska även ha läst arkivvetenskap, 60 högskolepoäng eller motsvarande. Du har flerårig erfarenhet av kvalificerat arbete med digitalisering och digitaliseringsfrågor i relation till arkiv- och/eller andra kulturarvssamlingar i offentlig verksamhet.
Du har erfarenhet både av att ha arbetat praktiskt med digitalt tillgängliggörande och som projektledare inom området. Du har god kännedom om Digisams principer och riktlinjer för digitalisering och har dokumenterad erfarenhet av arbete med juridiken i tillgängliggörandeprocessen.
Meriterande är om du har erfarenhet av ledningsgruppsarbete. Vi ser gärna att du har en dokumenterad längre ledarskapsutbildning.
Du samarbetar effektivt med andra och delar med dig av kunskaper, erfarenheter och information. Du har förmågan att få saker att hända och tar ansvar för resultatet. Du är bra på att kommunicera med tydlighet och struktur. Du agerar självständigt utifrån de regler och ramverk som organisationen har, men kan också ifrågasätta traditionella tillvägagångssätt. Du tar egna initiativ, är van vid att ta ett stort ansvar för ditt arbete och har arbetssätt som främjar förändring och nytänkande. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningen är tillsvidare med 6 månaders provanställning. Placeringsort är Stockholm. Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast 2022-10-09. Märk din ansökan med refnr RAÄ-2022-2301.
Kontaktpersoner på detta företaget
Per Dahl, enhetschef
08/5191 8000
Therése Linder, personalhandläggare
08-5191 8000
Catrin Rigefalk, ST-Kultur
08-5191 8000
Malin Blomkvist, enhetschef
08/5191 8000
Karin Sterner, systemansvarig
08/5191 8000
Matilda Karlsson, SACO
08/5191 8000
Robert LANG, ST
08-5191 8000
Jesper Andersson
08-5181 8000
Anders Karlsson
08-5191 8000
Madeleine Juniwik
08-5191 8000