Digitaliseringschef

Digitaliseringschef

Arbetsbeskrivning

Ekobrottsmyndigheten är en specialistmyndighet som med fredade resurser arbetar med ekobrottsbekämpning från underrättelseuppslag till förhandling i domstol. Med gemensam ledning och styrning arbetar åklagare, poliser, civila utredare, administratörer och andra specialister med att förebygga, utreda och lagföra ekonomisk brottslighet. Vi arbetar teambaserat och har ett medarbetardrivet utvecklingsarbete. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle.

Vill du vara med och utveckla Ekobrottsmyndigheten och samtidigt bekämpa ekonomisk brottslighet i rollen som digitalisteringschef?

Ekobrottsmyndigheten har det viktiga samhällsuppdraget att förebygga och bekämpa den ekonomiska brottsligheten. Med många olika kompetenser och yrkesroller under samma tak har vi goda förutsättningar att jobba för visionen ”Tillsammans mot ekobrott”.

Är du nyfiken på att veta mer om oss? Här kan du ta del av mer information: https://www.ekobrottsmyndigheten.se/om-oss/

DET HÄR GÖR DU HOS OSS

Som digitaliseringschef ansvarar du för att leda, planera, utveckla och följa upp verksamheten inom enheten. Du ingår i myndighetens ledningsgrupp och deltar aktivt i den övergripande ledningen och styrningen av myndigheten. Du har verksamhets-, budget- och personalansvar för enheten och rapporterar direkt till generaldirektören.

I rollen som digitaliseringschef ingår att ansvara för myndighetens digitala verksamhetsutveckling. Det innebär övergripande styrning, ledning och samordning av det strategiska digitaliseringsarbetet. Tillsammans med medarbetarna på digitaliseringsenheten kommer du att säkerställa en stabil och säker IT-plattform samt en effektiv drift och förvaltning av befintliga system. Digitaliseringsenheten utvecklar befintliga verksamhetssystem utifrån verksamhetens behov och skapar nytta för verksamheten. En viktig del i digitaliseringsarbetet är att i alla delar säkerställa en hög IT-säkerhet.

DITT TEAM OCH ARBETSPLATS

Digitaliseringsenheten består av elva personer. Roller som ingår är driftschef, IT-strateg, IT-samordnare, verksamhetsutvecklare och projektledare. Enheten jobbar nära den operativa verksamheten och samverkar med andra myndigheter och organisationer. Vi erbjuder ett nyrenoverat kontor på Kungsholmen i Stockholm, med möjlighet till distansarbete när arbetsuppgifterna tillåter.

MER OM DIG

För att bli framgångsrik i denna roll ska du ha intresse av att lära dig och sätta dig in i den verksamhet som Ekobrottsmyndigheten bedriver. Det är en fördel om du är van att etablera och utveckla samarbeten med andra myndigheter. Då myndighetens IT-plattform består av delar från Polismyndigheten och Åklagarmyndigheten är detta samarbete centralt.

Vi söker dig som har förmåga att skapa delaktighet och förutsättningar för att få medarbetare att utvecklas och ta ansvar. Du är en coachande ledare och kan förmedla en tydlig målbild för dina medarbetare. Att våga tänka nytt, prova nya lösningar, vara innovativ och lyhörd är andra egenskaper som är viktiga.

Vidare söker vi dig som kan driva förändringsarbete i en komplex organisation. Du har förmåga att arbeta målinriktat ur ett verksamhets- och arbetsgivarperspektiv. Då myndigheten står inför en större omstrukturering av IT-miljöer, krävs det att du motiveras av att jobba kontinuerligt och målmedvetet över tid. Du har ett helhetsperspektiv och förmåga att agera utifrån myndighetens totala behov och har förmåga att fatta beslut. Du är en stabil person med mycket god samarbetsförmåga, gott omdöme och hög integritet.

Vi söker dig som har:

gedigen erfarenhet av att leda och styra verksamhetsutveckling med koppling till digitaliseringsfrågor i en verksamhet med stor komplexitet
djupa kunskaper inom IT-området och lång erfarenhet av IT-arkitektur
erfarenhet av arbete i ledningsgrupp
relevant akademisk utbildning
erfarenhet av att med god förmåga leda, utveckla och motivera kvalificerade medarbetare
erfarenhet av organisationsöverskridande samverkan
god kunskap om och erfarenhet av offentlig förvaltning
god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
Meriterande är om du även har:

erfarenhet av IT-forensik och analys
erfarenhet från rättsväsendet
erfarenhet av statliga avrop och upphandling inom digitaliseringsområdet
Som chef på Ekobrottsmyndigheten förväntas du leda utifrån Ekobrottsmyndighetens ledarkriterier och myndighetens chefs- och medarbetarpolicy.

Ekobrottsmyndigheten lägger stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.


ÖVRIG INFORMATION

Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse.

Vi tillämpar individuell lönesättning. Ta gärna del av våra förmåner på: https://www.arbetsgivarverket.se/globalassets/avtal-skrifter/skrifter/210520-jobbastatligt_sve.pdf

Placeringen är på myndighetens huvudkontor i Stockholm. Ekobrottsmyndigheten finns på åtta orter över hela landet och resor till andra orter förekommer.

Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass är svenskt medborgarskap ett krav och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att ske.

Information om anställningen lämnas av generaldirektör Monica Rodrigo, tfn
010-562 90 01. Fackliga företrädare för Saco-S, John Keränen, tfn 010-562 92 23, för ST Thérése Isaksson, tfn 010-562 90 31 och för Polisförbundet Sofia Ask, tfn
010-563 87 10.

Välkommen med din ansökan senast 2022-06-05. Betyg, intyg och ID-handling som styrker din ansökan tas med vid en eventuell intervju.

I den här rekryteringen samarbetar vi med rekryteringsföretaget Ada Digital med ansvarig rekryterare Madelene Larsson, tfn 072-003 06 75. Intervjuer kommer att ske löpande, välkommen med din ansökan så snart som möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ekobrottsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 maj 2022
  • Ansök senast: 5 juni 2022

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024

19 december 2024