OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Flens kommun - Sörmlands hjärta!
Som medarbetare i Flens kommun är du vårt ansikte utåt till kommunens invånare. Vi vill att du ska ha en bra arbetsplats där du trivs och känner dig motiverad till att göra ett fantastiskt jobb. Omvärlden förändras och vår organisation behöver dig som vill bidra med engagemang och en härlig energi.
Det arbete vi gör tillsammans varje dag, dygnet runt, året runt har sin utgångspunkt i vår vision, vår värdegrund och våra mål. Vi tror att bilden av Sörmlands hjärta skapas i varje möte med invånare, företagare och besökare, genom professionellt och respektfullt bemötande.
Nu söker vi en digitaliseringschef som vill vara med och stödja vår digitala utveckling och bidra till att säkerställa en service som överträffar de förväntningar våra medborgare, företag, besökare och inte minst våra medarbetare har på oss.
Vi söker Dig som kan vara en ledare i den förändring som en digitaliseringsresa innebär. Förutom det vill vi att du ska vara den som säkerställer att förutsättningarna finns för att kunna leverera en fantastisk service till organisationens medarbetare som varje dag går till sina arbeten för att göra Flens kommun till en bra plats att bo, verka och leva på för medborgare, företag och besökare.
Arbetsuppgifter
Rollen som digitaliseringschef innebär såväl ett strategiskt arbete som att vara ett stöd till verksamheten i dess digitala utveckling i kommunen men även att leda vårt kundcenter och vår interna service i kommunen.
I din roll ansvarar du för den övergripande utvecklingen av kommunens digitaliseringen där det ingår ett ansvar att utarbeta strategier för framtiden. En framgångsfaktor är att omvärldsbevaka och att hämta inspiration men även etablera samarbete med andra kommuner och myndigheter. Du lyssnar till verksamhetens behov och informerar på ett konstruktivt sätt om möjligheterna till förbättring av verksamhetens digitala tjänster. Du säkerställer ett stöd vid införandet av smarta lösningar som är till nytta för medborgare, företag, besökare och våra egna medarbetare. I ditt uppdrag ingår även ett ansvar för kommunens kundcenter och den interna service där framgångsfaktorn ligger i ett gott bemötande och leverans utifrån medborgares, förvaltningarnas och bolagens behov.
Det krävs ett samförstånd och nära samarbete mellan verksamhetens utveckling och digitalisering där du som digitaliseringschef i nära samarbete med dina medarbetare verkar som ett stöd till kommunens förvaltningar och bolag.
Det som gör rollen unik är att du får möjlighet att utveckla vår nya avdelning som ansvarar för digitalisering och service. Stort fokus kommer initialt att ligga på det förändringsarbete som krävs för att avdelningen ska hitta strukturer och nå vår höga ambitionsnivå. Det ställs höga krav på ditt ledarskap. Rollen kommer att kräva både ett internt och externt fokus där synlighet och dialog kommer vara viktigt.
I ditt arbete som avdelningschef har du ett övergripande ansvar för avdelningens verksamhet. Det innebär att du leder, planerar, utvecklar och följer upp arbetet. Du tar beslut utifrån de mål och inom den budget som finns fastställd för avdelningen. Du leder och utvecklar arbetet i nära samarbete med medarbetare på avdelningen och övriga chefer i kommunen.
Organisationen består idag av den tidigare IT-enheten, Internservice och det kundcenter som ska etableras under hösten. En översyn av organisationen kommer genomföras då digitaliseringschef är på plats för att se på vilket sätt vi får säkerställd leverans inom samtliga områden.
Du ingår i kommunens ledningsgrupp som tillsammans arbetar för kommunens gemensamma utveckling, där omvärldsbevakning är viktigt för att kunna möta framtida behov och kunna vara öppen för nya lösningar.
Kvalifikationer
För att lyckas i uppdraget har du högskoleexamen inom informations- eller datateknik eller annan relevant akademisk utbildning. Du har tidigare arbetat med digitalisering på strategisk nivå och har dokumenterad erfarenhet av förändringsledning. Du har relevant erfarenhet av att ge service till kunder och att stödja verksamhet i dess utveckling. Det är meriterande att tidigare arbetat som ledare med ansvar för verksamhet, medarbetare, ekonomi och arbetsmiljö.
Du är en ledare med förmåga att engagera och inspirera. Det är viktigt att du har förmågan att kunna få kommunens verksamheter med dig i vår digitala utveckling, men även att du kan utmana status quo, söker nya perspektiv samt initierar utvecklingsinsatser. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett realistiskt sätt och integrerar kort- och långsiktiga mål med helhetsbilden. Du håller andra informerade, ger konstruktiv feedback och lyssnar in på ett bra sätt. Du hjälper andra när det behövs, delar information och är bra på att samarbeta.
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet och serviceförmåga.
Fackliga representanter nås via kommunens växel, 0157-43 00 00.