OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Riksantikvarieämbetet är den myndighet i Sverige som ansvarar för frågor om kulturarvet och kulturmiljön. Kärnan i vårt uppdrag är att stärka och synliggöra kulturarvets betydelse för samhällets utveckling. Här arbetar cirka 250 personer som leder och stödjer arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Vi har verksamhet på flera orter i Sverige.
Vi söker nu en jurist med inriktning på digitalisering. Hos oss får du möjlighet att arbeta med utmanande och aktuell juridik och vara med att utveckla kulturarvet.
Den juridiska enhetens uppdrag är att ge juridiskt stöd i frågor som rör bl.a. personuppgifter, förvaltningsrätt, digitaliseringsjuridik, avtal och överenskommelser, offentlighet och sekretess, upphovsrätt och statsbidrag. Enheten företräder myndigheten i domstol, svarar på remisser och tar fram föreskrifter. På den juridiska enheten arbetar idag fem jurister. Enheten leds av myndighetens chefsjurist.
Dina arbetsuppgifter
Som verksjurist med fokus på digitalisering arbetar du myndighetsövergripande med att ge juridiskt stöd i frågor om IT, informationshantering och dataskydd. Det innebär omväxlande arbetsuppgifter som ställer krav på din förmåga att kombinera goda kunskaper inom de rättsområden som enheten hanterar med förståelse för vad som bäst bidrar till att Riksantikvarieämbetets uppdrag fullgörs enligt gällande rätt.
Tillsammans med professionella kollegor får du arbeta med fokus på problemlösning och leverans av högkvalitativt juridiskt arbete i form av t.ex. löpande juridisk rådgivning och utredningar. Du kommer vara en viktig del i myndighetens arbete med att utveckla rutiner och arbetssätt och tar ett ansvar för juridiken vilket innebär nära samarbete i olika projekt och uppdrag med övriga medarbetare på myndigheten. Du kommer att hålla interna utbildningar.
Din kompetens
Du har en jur.kand. eller juristexamen och erfarenhet av arbete med förvaltningsrättsliga frågor och digitaliseringsjuridik, gärna från offentlig verksamhet. Du har erfarenhet av att arbeta tillsammans med andra yrkeskategorier, i projektform eller på annat sätt, för att nå gemensamma mål. Du har lätt för att uttrycka komplexa juridiska frågeställningar på ett målgruppsanpassat, klart och tydligt sätt i både tal och skrift. Du har mycket goda kunskaper om dataskyddsfrågor, IT-rätt, förvaltningslagen samt offentlighet och sekretess. Det är meriterande om du har gjort notarietjänstgöring eller har annan erfarenhet från domstol som vi bedömer som likvärdig.
Du kan snabbt förstå och analysera komplexa frågeställningar för att sedan ta det vidare i handling. Du agerar självständigt, är trygg i din sakkompetens, vill utvecklas i din yrkesroll och du tar ansvar för att ditt arbete ger resultat i myndighetens gemensamma mål. Du samarbetar effektivt med andra och lägger stor vikt vid goda relationer på arbetsplatsen.
Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Placeringsort är Stockholm eller Visby och vi erbjuder möjlighet till distansarbete med upp till 50 procent av din arbetstid.
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast 2022-04-19. Märk din ansökan med refnr RAÄ-2022-1108.
Kontaktpersoner på detta företaget
Per Dahl, enhetschef
08/5191 8000
Therése Linder, personalhandläggare
08-5191 8000
Catrin Rigefalk, ST-Kultur
08-5191 8000
Malin Blomkvist, enhetschef
08/5191 8000
Karin Sterner, systemansvarig
08/5191 8000
Matilda Karlsson, SACO
08/5191 8000
Robert LANG, ST
08-5191 8000
Jesper Andersson
08-5181 8000
Anders Karlsson
08-5191 8000
Madeleine Juniwik
08-5191 8000