OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och bidra till Skellefteå kommuns resa med att ta vara på digitaliseringens alla möjligheter? Vi söker nu en digitaliseringsledare som tillsammans med våra verksamheter vill utveckla den digitala arbetsplatsen och förbättra användarupplevelsen för våra invånare.
Skellefteå växer som aldrig förr och våra ambitioner är höga. Det tillsammans med möjligheterna den ökade digitaliseringen skapar, gör det till en spännande tid att arbeta hos oss på IT och verksamhetsutveckling (ITVU). Avdelningen består av fem enheter som samarbetar för att leverera helhetslösningar som skapar både effekt och nytta för kommunens invånare och verksamheter. Här kan du läsa mer om oss: https://skelleftea.se/itjobb
Vi ser det som ett naturligt nästa steg i utvecklingen att förstärka avdelningen med en digitaliseringsledare, med ett huvudansvar för samarbetet med fastighetsavdelningen. Ungefär 80 % av arbetet kommer att utföras hos verksamheten i rollen som IT-ansvarig och resterande tid är kommungemensamt arbete. Det är i samarbetet med verksamheten som utvecklingen sker och det är där du kommer in i bilden, som ansvarig för att driva digitaliseringsarbetet till nästa nivå!
Vi ser fram emot din ansökan och att få arbeta tillsammans för att skapa en bättre digital framtid för Skellefteå kommun.
ARBETSUPPGIFTER
Som digitaliseringsledare har du tillgång till hela ITVU-avdelningens kompetens för att guida och utveckla fastighetsavdelningens processer och arbetssätt.
Dina huvudsakliga ansvarsområden kommer att innefatta att lyssna och förstå verksamhetens behov och driva deras sakfrågor inom digitalisering tillsammans med kommunens stödfunktioner. Du kommer att tillsammans med kärnverksamheten utveckla den digitala arbetsplatsen och se till att verksamheten har de verktyg och resurser som behövs.
Arbetet innebär också att lära känna verksamhetens målgrupper samt utveckla och förbättra den digitala servicen för invånarna. Du kommer att samarbeta med andra avdelningar och verksamheter för att säkerställa att våra digitala lösningar stödjer och möter deras behov.
Några exempel på arbetsuppgifter som ingår är kompetens- och utvecklingsplaner, avtalshantering med leverantörer, följa upp statistik och insiktsarbete, innovationsarbete och problemanalyser.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har erfarenhet av att leda digitalisering och förändringsarbete i olika roller samt har kunskap om digital teknik och dess möjligheter.
För att lyckas i rollen behöver du vara kommunikativ, ha god samarbetsförmåga och lätt för att skapa förtroendefulla relationer med olika intressenter. Du har ett starkt driv och uppskattar att arbeta både taktiskt och operativt.
Vi tror att du har en relevant högskoleutbildning kopplad till digitalisering, som exempelvis systemvetare, IT management eller beteendevetare mot IT.
ÖVRIGT
Förvaltningen Support och lokaler har till uppdrag att samordna och utveckla effektivt stöd så att kommunens verksamheter kan fokusera på sina olika huvuduppdrag och ge effektivare service till kommunens invånare. Vi ansvarar för kommunens övergripande samordning och utveckling av tjänster inom områden som måltid, fastighet, personal, ekonomi, inköp, information, kundtjänst och IT.
Läs mer om Skellefteå här:
https://skelleftea.se
Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.
Kontaktpersoner på detta företaget
Margareth Johansson, sektionschef
0910-73 50 00, 070-661 20 92
Gunnar Olofsson, SACO
0910-73 50 00
Ralph Hedlund, Vision
0910-73 50 00
Anna Källsved, Gruppledare
0910-73 50 00, 070-330 23 54
Urban Stenberg, Vision
0910-73 50 00, 070-370 69 80
Erika Nilsson, avdelningschef
0910-73 50 00
Karina Frimodig, Vision
0910-73 50 00
Liselotte Bruse, chef Informationsenheten
0910-73 50 00
Peder Lundberg, enhetschef
0910-73 50 00
Annette Lindgren Atterhem, SACO
0910-73 50 00