Digitaliseringsledare

Digitaliseringsledare

Arbetsbeskrivning

Har du goda IT-kunskaper och intresse för digitala lösningar? Vill du ha en utvecklingsinriktad roll där du får stödja andra i digitaliseringsfrågor? Då kan det här vara en roll för dig!

IT-avdelningen söker dig som vill leda digitaliseringsarbetet och stödja kommunens förvaltningar i sin utveckling där digitala lösningar blir en alltmer väsentlig del av kommunens verksamhet. Vi vill kunna möta kommunens förvaltningar och objekt i deras behov på ett effektivt och framtidssäkert sätt.  

Falu kommuns IT avdelning består av ett fyrtiotal medarbetare som samarbetar med verksamhet och användare för att utveckla och skapa nytta. Vi deltar i hela livscykeln från idé, arkitektur & design, utveckling, test & driftsättning, förvaltning & incidenthantering till användarstöd. Hos oss på IT-avdelningen kommer du att kunna ta ett stort eget ansvar och få de befogenheter som krävs. Här finns mycket goda möjligheter att påverka och att utvecklas i sin roll!

Vi erbjuder dig en arbetsplats med gott samarbetsklimat och flera uppskattade förmåner såsom årsarbetstid, semesterväxling och möjlighet att arbeta hemifrån på del av din arbetstid. 

Välkommen med din ansökan!

Arbetsuppgifter
Som digitaliseringsledare arbetar du på uppdrag av IT:s ledning och leder övergripande digitaliseringsinitativ.

I ditt uppdrag ingår bland annat att:
- bidra till att stärka kommunens digitala förmåga genom utbildning och kunskapsspridning 
- stötta kommunen i frågor om hur digitaliseringen kan bidra till en enklare och effektivare vardag
- arbeta med ständiga förbättringar för att på lång sikt uppnå nytta gällande ekonomiska resultat, kundtillfredsställelse och arbetsmiljö 
- arbeta med kravanalys och förstudier och vara den som leder och tar initiativ till förändringar 
- i din roll som digitaliseringsledare delta i lokala och nationella nätverk
- driva strategiska IT eller digitaliseringsprojekt

Kvalifikationer
För rollen krävs:

- Akademisk utbildning inom relevant område alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer är relevant för tjänsten

- Erfarenhet av stora och/eller komplexa organisationer 

- Erfarenhet av att bygga nätverk och arbeta över organisatoriska gränser med olika kompetenser 

- Goda IT-kunskaper och stort intresse för digitala lösningar

- God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift 

Personliga egenskaper

Som person är du kommunikativ, strukturerad samt har ett helhetsperspektiv där du ser hur saker hänger ihop och påverkar varandra. Du har god analytisk förmåga, är relationsskapande och van att bygga nätverk samt att arbeta över organisatoriska gränser med olika kompetenser. Vidare ser du till våra verksamheters behov och strävar efter att skapa mervärde för dessa. Du har ett positivt förhållningssätt och kan anpassa dig till nya omständigheter när det behövs.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.  

Meriterande kvalifikationer

- Kunskap om eller erfarenhet av PM3

- Erfarenhet av att leda andra enskilt eller i grupp

- Erfarenhet av förändringsarbete eller verksamhetsutveckling

- Erfarenhet av offentlig sektor

- Erfarenhet av projektledning och/eller projektledarutbildning

- Erfarenhet av Agilt arbetssätt

Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. 

Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kan komma att efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju. 

För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida.

I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Genom Rekryteringslots Dalarna kan vi erbjuda medflyttarservice, läs mer om det på Rekryteringslots hemsida www.rekryteringslots.se

Kontaktuppgifter

Enhetschef Tomas Glatz, tel. 023-825 69, mail: tomas.glatz@falun.se

Fackliga företrädare

Vision, Christina Johansson, tel. 023-821 10 

Saco, Ulrika Bergman, tel. 023-827 74 

Övrigt

Du kommer få svara på urvalsfrågor när du skickar in din ansökan. Frågorna är ställda utifrån de krav som är uppsatta för tjänsten och dina svar kommer ligga till grund för det första urvalet.

Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik och vi kommer i denna rekrytering genomföra arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden för att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess. Även arbetsprov kan förekomma.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se.

Kontaktinformation
Tomas Glatz

Arbetsplats

 Falun

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 december 2023
  • Ansök senast: 7 januari 2024

Liknande jobb


IT Business Analyst

IT Business Analyst

21 november 2024

IT-strateg/verksamhetsutvecklare

21 november 2024

20 november 2024