Digitaliseringsledare

Arbetsbeskrivning

Havs- och vattenmyndigheten (HaV) arbetar på regeringens uppdrag. Med utgångspunkt i ekosystemens och människans behov arbetar vi kunskapsbaserat och koordinerat för att uppnå en hållbar förvaltning av våra vattenresurser, både i hav och sötvatten och inom fisket. Vi är cirka 400 engagerade medarbetare och konsulter som tillsammans skapar en dynamisk arbetsplats med goda möjligheter att hela tiden lära nytt.


Avdelningen för digitalisering består av ett 80-tal personer, både medarbetare och konsulter. Vårt uppdrag är att leda myndighetens digitalisering, utforma lösningar och leverera IT-tjänster. Vi stödjer verksamheten i att nyttja digitaliseringens möjligheter och användandet av modern teknologi.

Enheten för digitalisering- och förvaltningsledning ansvarar för att leda digitalisering och förvaltning av våra IT-tjänster. Enheten består i dagsläget av 7 medarbetare och ett 15-tal konsulter. Inom enheten finns kompetenser såsom projekt/programledare, kravanalytiker, digitaliserings- och förvaltningsledare.



Beskrivning

I denna roll som digitaliseringsledare ansvarar du för att driva och utveckla vårt digitaliseringsarbete inom ett av våra verksamhetsområden.

Du ansvarar även för förvaltningsstyrning och livscykelhantering ur ett IT-perspektiv.

Du kommer att ha ett nära samarbete med verksamheten för att i ett tidigt skede identifiera behov och bidra till att utveckla verksamheten med digitaliseringens möjligheter.

Inom myndigheten finns ett flertal spännande initiativ när det gäller digitalisering där du även kan agera i rollen som projektledare och kravställare.

Tjänsten innebär också att ständigt bidra till att förbättra och vidareutveckla våra processer och arbetssätt avseende styrning av en sammanhållen utveckling och förvaltning.

 

Arbetsuppgifter

Du kommer att vara anställd vid enheten för digitalisering- och förvaltningsledning och ansvara för följande arbetsuppgifter:

- Ansvara för utveckling och förvaltning ur ett IT/digitaliseringsperspektiv inom ett eller flera av myndighetens verksamhetsområden
- Bemanna roller på operativ nivå i samråd med berörda resursägare
- Projektleda och samordna uppdrag inom tjänsteområdet samt säkra beroenden mot andra
- Utarbeta utvecklings- och förvaltningsplan, på en för området övergripande nivå, tillsammans med verksamheten samt säkerställa att digitaliseringen går i linje med gällande arkitekturprinciper och digitaliseringsstrategi
- Prioritera och besluta inom ramen för utvecklings- och förvaltningsplanen
- Följa upp utfall av kostnader och aktiviteter
- Dialog och samarbeta med interna och externa leverantörer, delta i arbete med upphandling av tjänster
- Föredra ärenden för tjänsteägare och styrgrupp
- Ställa krav på berörda projekt, IT-tjänster/Infrastrukturtjänster
- Bedriva omvärldsbevakning


Anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning.

 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har motsvarande kandidatexamen inom IT med inriktning som vi bedömer relevant för tjänsten, alternativt erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har minst 3 års erfarenhet som verksamhets- och/eller systemanalytiker och av att driva IT-projekt.

Vi ser gärna att du har:

- Utbildning och erfarenhet inom projektledning 
- Utbildning och erfarenhet av förvaltningsmodeller såsom Pm3, SAFE
- Utbildning och erfarenhet av ITIL
- Erfarenhet av att ha arbetat med och agerat kravställare/beställare vid upphandlingar samt erfarenhet och kunskap om lagen om offentlig upphandling (LOU)
- Erfarenhet av kravanalys
- Arbetat med verksamhetsnära IT
- Erfarenhet av GIS
- Erfarenhet av BI
- Erfarenhet av IT infrastruktur

Som person är du drivande och initiativtagande och har en problemlösande analysförmåga. Du har lätt för att förstå verksamhetsstrategier och prioriteringar och har förmåga att tillämpa denna kunskap för att uppnå mål. Du är tydlig, trygg i dig själv och din roll och tar ansvar för dina arbetsuppgifter. För att lyckas i arbetet behöver du ha god kommunikations- och samarbetsförmåga. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska. Kunskaperna i engelska är goda i både tal och skrift.

Övrig information

Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.


Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.


Varmt välkommen med din ansökan!


Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Havs- och Vattenmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 februari 2022
  • Ansök senast: 13 mars 2022

Liknande jobb


Informationssäkerhetssamordnare till Kramfors kommun

Informationssäkerhetssamordnare till Kramfors kommun

24 oktober 2024

Systemförvaltningsledare

Systemförvaltningsledare

16 oktober 2024