OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Inom Karlskoga kommun arbetar 2 400 medarbetare inom 400 olika yrken. Oavsett om du lär barn att läsa, ger trygghet och vård åt äldre eller utvecklar stadens gator och torg så bidrar du till att skapa bra dagar för alla som lever och verkar i Karlskoga.
Vill du ha ett meningsfullt arbete där du gör skillnad, välkommen till oss!
http://alfrednobelskarlskoga.se/nyfiken-pa-karlskoga.html
Socialförvaltningen arbetar för att alla medborgare, vid behov ska kunna få det stöd som de i olika situationer kan behöva. Detta görs inom ramen för socialtjänstens uppdrag och olika lagstiftningar samt utifrån socialförvaltningens värdegrund. Det kan gälla hemvård, särskilt boende, råd och stöd till personer med funktionsnedsättning, försörjningsstöd, eller hjälp vid missbruksproblem. Inom förvaltningen finns också kommunens kompetensförsörjningsenhet.
Socialförvaltningen är uppdelad i fyra områden "Hemvård", vård- och omsorgsboende, "Individ- och familjeomsorg samt området för personer med funktionsnedsättning".
ARBETSUPPGIFTER
Sveriges regering har antagit en digitaliseringsstrategi för att driva på den digitala utvecklingen i landet. Strategins övergripande mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. Transformeringen till ett hållbart digitaliserat samhälle är en förutsättning för att möta dagens och morgondagens samhällsutmaningar, inte minst inom socialtjänsten där behov och volymer ökat kraftigt de senaste åren.
Idag förväntar sig medborgarna en effektiv digital kontakt med myndigheter och organisationer, enligt 24/7 principen, och att dessa ska erbjuda smarta digitala lösningar för olika händelser i livet. Den strategin och tankesättet som man nationellt pekar mot ställer sig Socialförvaltningenbakom och vill givetvis vara delaktiga i den transformeringen och helst vara i framkant.
För detta söker nu socialförvaltningen en digitaliseringsledare med placering vid förvaltningens ledning och kansli. Rollen innebär att vara med och föra utvecklingen in i framtidens digitala socialtjänst, tillsammans med redan befintliga resurser vid förvaltningen.
Arbetet som digitaliseringsledare handlar om att utveckla socialförvaltningens interna processer utifrån kvalitet och säkerhet, men framförallt om digitala tjänster som riktar sig till de som använder socialförvaltningens tjänster. Det kan vara tjänster som syftar till att förenklar kontakten med socialtjänsten men också sådant som underlättar vardagen för personer med vård och omsorgsbehov. Det kan även vara digitala tjänster som är hälsofrämjande både ur ett fysiskt och psykologiskt perspektiv. Det kan vara allt från digitala möten, ledningssystem, monitorering vid olika hälsotillstånd med mera. En del av digitaliseringen kommer även att utvecklas tillsammans med regionen utifrån Nära vård och i nära samarbete med kommunens IT-enhet. I tjänsten ingår även att utvecklar förvaltningens befintliga system samt avveckla de som eventuellt inte tillgodoser behovet.
Socialförvaltningens digitala mål när det gäller att leverera tjänster är digitalt först, fysiskt när det behövs. Syftet är att leverera tjänster som främjar, individens självständighet och verksamhetens tillgänglighet.
KVALIFIKATIONER
• Vi ser gärna att du tidigare arbetat med utveckling utifrån digitalisering.
• Det är ett krav att du har ett stort digitalt intresse. Din utbildningsbakgrund kan vara av olika slag, dock vill vi att du har utbildning på universitetsnivå eller motsvarande erfarenhet/kunskap inom fältet.
• Det är meriterande om du har kunskap inom området tjänstedesign då vi ser att det är med det perspektivet som den digitala transformationen behöver ske i många delar. Även kognitionsvetenskap utifrån kopplingen människa -teknik och dess samspelet kan vara meriterande.
• Du bör även ha erfarenhet inom projektledning och ha ett förhållningssätt som innebär att du får människor med dig i förändringar, samt att du inte räds motgångar.
• Som person är du vetgirig, drivande, analytisk och en god problemlösare, med en förmåga att beskriva komplexa samband och företeelser på ett enkelt sätt. Du ska gilla att hitta nya lösningar genom dialog med dem det berör.
• Du kan arbeta självständigt och har mycket egen drivkraft och kan ta egna initiativ för att nå resultat, likväl som du kan arbeta i grupp.
• Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Urval och intervjuer sker löpande i denna rekrytering.
Karlskoga kommun tillhör finskt förvaltningsområde vilket bland annat innebär att vi satsar på att ha finskspråkig personal i våra kärnverksamheter. Vi ser därför gärna sökande som har kunskaper i finska till de verksamheterna.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Har du frågor om hur du ansöker - kontakta supporten på tel: 0771-693 693.
Har du frågor om tjänstens innehåll - kontakta namngiven person i annonsen.