Digitaliseringssamordnare

Digitaliseringssamordnare

Arbetsbeskrivning

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Vill du vara med i utvecklingen av barn- och utbildningsförvaltningens strategiska arbete i syfte att ge barn och ungdomar en så bra skolgång som möjligt? Nu tar vi nästa steg i skolans digitala resa och söker därför en digitaliseringssamordnare. I rollen som digitaliseringssamordnare har du en nyckelroll för att stödja förvaltningens verksamhetsutveckling där du ansvarar för att etablera och skapa stödjande strukturer och processer för en god digital utveckling. Du kommer att ingå i en stabsfunktion som är underställd förvaltningschefen. 

ARBETSUPPGIFTER
Som digitaliseringssamordnare kommer du att ha en varierande roll som innebär både strategiskt och operativt digitaliseringsarbete. I tjänsten ingår ett brett kontaktnät där du kommer att agera spindeln i nätet och bidra till utveckling och användning av förvaltningens digitala system. Rollen innebär att arbeta stödjande gentemot rektorer, lärare och övrig personal genom att bistå med användarsupport i systemen samt att ha kontakt med kommunens IT-avdelning och med leverantörer av digitala system och digitala enheter. En viktig del av uppdraget är att utbilda personal i de digitala systemen.

I tjänsten kan det även komma att ingå arbetsuppgifter som är av mer administrativ karaktär så som att administrera skolornas försörjning av digitala enheter (Chromebooks) genom att bl.a. beställa och föra register över enheterna, samt se till att de är på rätt ställe.

KVALIFIKATIONER
För rollen krävs

- Relevant akademisk examen inom t.ex. pedagogik, teknik, systemvetenskap alternativt arbetslivserfarenhet som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig.

- För tjänsten relevanta IT-tekniska kunskaper

- Erfarenhet och vana av att hålla i utbildningar

- Goda kunskaper i det svenska språket både i tal och skrift

- God skriftlig förmåga i engelska

- B-körkort

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är genuint intresserad av digitalisering och som vill lära nytt och utvecklas inom området. Du är van att arbeta metodiskt och systematiskt och har god förmåga att planera ditt dagliga arbete samt att prioritera bland dina arbetsuppgifter. Du är en fena på att förstå och analysera komplexa frågor och dra logiska slutsatser. Du agerar på eget initiativ, tar ansvar för dina arbetsuppgifter och ser till att saker händer. Du är pedagogisk och har ett stort tålamod. Det är naturligt för dig att dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter och du trivs med att stötta andra i deras arbete. Du har god samarbetsförmåga och vill arbeta tillsammans med andra för att uppnå gemensamma mål.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Meriterande kvalifikationer

- Erfarenhet av att ha arbetat med liknande arbetsuppgifter

- Erfarenhet av att ha arbetat med digitaliseringsfrågor

- Tidigare arbete inom en supportfunktion

- Erfarenhet av att ha arbetat med digitala system inom skola

ANSTÄLLNINGSVILLKOR
Tjänsten avser en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast enligt överenskommelse.

För den som erbjuds tjänsten krävs enligt Lagen om registerkontroll (2010:479) utdrag från Rikspolisens belastningsregister. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten.

UPPLYSNINGAR

Niclas Arkåsen, stabschef, niclas.arkasen@falun.se

FACKLIGA REPRESENTANTER

Hanna Meijer-Holmqvist, Lärarnas riksförbund 023-827 75

Jan-Erik Kyrö, Lärarförbundet 023-863 36

Christina Johansson, Vision: 023-821 10

Ulrika Bergman, Saco: 023-827 74

ÖVRIGT

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och
därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling,
annonserings- och rekryteringshjälp.

Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik och vi kommer i denna rekrytering
genomföra arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden för att säkerställa
en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess.
 
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra
din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se.

Kontaktinformation
Niclas Arkåsen

Arbetsplats

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 december 2021
  • Ansök senast: 16 januari 2022

Liknande jobb


Utvecklingsledare med processansvar för Nära vård i Göteborgs Stad

Utvecklingsledare med processansvar för Nära vård i Göteborgs Stad

23 december 2024

2 december 2024

Projektledare inom påverkan

Projektledare inom påverkan

20 december 2024