Digitaliseringsstrateg

Digitaliseringsstrateg

Arbetsbeskrivning

Enheten för kommunservice

I Västerviks kommun värnar vi om varje medarbetares arbetsmiljö. Vi vill att alla medarbetare ska trivas och utvecklas i sin yrkesroll. Hos oss ska alla gå till jobbet med en positiv känsla.

I kommunen arbetar vi bland annat med pedagogik, vård och omsorg, samhällsbyggnad, kultur, räddningsarbete och arbetsmarknad. Vi har jobb som är inspirerande och meningsfulla. Vi skapar livskvalitet och gör skillnad för människor varje dag.

Vill du ha ett jobb där din insats är betydelsefull för andra människor? Då passar du hos oss!

Västerviks kommun fortsätter sitt arbete med att ta till vara digitaliseringen möjligheter. Kommunens ambition är att höja den digitala mognaden och utveckla digitala processer. Digitaliseringsstrategens roll är att arbeta övergripande och skapa förutsättningar för kommunens invånare, företag, föreningar, medarbetare och besökare att ta del av digitaliseringens möjligheter. Tjänsten är placerad på Digitaliseringskontoret (D-kontoret) inom Enheten för kommunservice som är en del av Kommunstyrelsens förvaltning. Digitaliseringsstrategen rapporterar till Administrativ chef, som leder Enheten för kommunservice.

Dina arbetsuppgifter
I rollen som digitaliseringsstrateg kommer du, tillsammans med kommunens förvaltningar och bolag, att arbeta med den digitala utvecklingen på strategisk nivå. I arbetet ingår att utveckla processer och tjänster. Likaså att ta fram olika styrdokument och implementera dessa. Du är med och kravställer mot kommunens IT-enhet. Du stödjer och följer upp arbetet med digitalisering i kommunens olika verksamheter samt omvärldsbevakar och samarbetar med andra lokala, regionala och nationella aktörer. Du kommer att leda projekt både övergripande i kommunen och inom Enheten för kommunservice.

Din kompetens
Vi söker dig som har god erfarenhet av att leda verksamhetsutveckling, gärna inom offentlig sektor. Du har ett starkt engagemang för organisations- och samhällsutveckling. Du är en van projektledare med dokumenterad erfarenhet av projektledning. Som person är du serviceinriktad, har ett strukturerat arbetssätt, är självgående, relationsskapande och strategisk. Du ser möjligheter, vill motivera, inspirera och utveckla kommunens verksamheter i dess framtida digitalisering. Du har förmågan att uttrycka dig mycket väl både i tal och skrift. Du har relevant utbildning på högskolenivå eller utbildning och erfarenheter som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Tidigare arbetslivserfarenhet inom området samt erfarenhet från politisk styrd organisation är meriterande. I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrigt
Då rollen kräver att du ibland reser måste du ha B-körkort och vana att köra fordon med manuell växellåda. Läs mer om vad Västerviks kommun kan erbjuda dig som anställd hos oss www.vastervik.se/jobba-hos-oss

Information
Vi tar endast emot ansökningar via vår hemsida.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Västerviks kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 juni 2021
  • Ansök senast: 4 juli 2021

Liknande jobb


IT-konsulter Försvarsverksamhet

IT-konsulter Försvarsverksamhet

20 december 2024

20 december 2024

Verksamhetsnära IT-specialist

Verksamhetsnära IT-specialist

20 december 2024