OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Robertsfors kommun är kustkommunen med öppenhet mellan människor, idéer och platser. Här bor och arbetar människor för att få ut ännu mer av livet. Robertsfors kommun står inför en historiskt expansiv period med sitt attraktiva läge mellan städerna Skellefteå och Umeå. Längs norrlandskusten satsat miljardbelopp i investeringar på både infrastruktur och i företagsetableringar, vilket innebär spännande utvecklingsmöjligheter för Robertsfors kommun.
Robertsfors har den mindre kommunens fördel, nämligen närheten mellan människor och till beslutsfattare. Kommunen är dessutom inom bekvämt pendlingsavstånd från de större grannkommunerna Umeå och Skellefteå och är en del av Umeåregionen. När Norrbotniabanan är färdigställd, med sitt resecentrum i centrala Robertsfors halveras pendlingstiden mellan Robertsfors och grannstäderna. Robertsfors kommun har drygt 750 månadsanställda.
Är du nyfiken på arbetet som deltidsbrandman? Läs mer om det på http://blideltidsbrandman.nu/
Robertsfors kommun har ett särskilt fokus på digitaliseringens möjligheter för hållbar utveckling av verksamheterna och kommunen.
Digitalisering är en ständigt pågående utveckling som hela tiden ställer nya krav på infrastruktur, tekniska lösningar i form av verktyg och system och arbetssätt. Digitala lösningar är en kritisk faktor för vår förmåga att arbeta effektivt, säkert och hållbart.
Beskrivning
Som digitaliseringsstrateg har du det övergripande ansvaret för det strategiska arbetet med kommunens digitalisering och du stöttar verksamheten i dess digitala utveckling, behovsanalys och nyttoutvärdering.
Arbetet är både strategiskt, taktiskt och operativt. Det är ett brett uppdrag som kan innefatta såväl projekt, processer, utveckling och innovation. Du verkar inom kommunens fastställda digitaliseringspolicy
Arbetsuppgifter
Leda arbetet inom kommunens digitaliseringsstrategi. Stödja innovationsarbetet och utmana befintliga manuella processer i den digitala resan genom att nya eller existerande digitala lösningar används på andra och mer effektiva sätt än tidigare. Etablera nödvändiga processer och arbetsmodeller. Kommunicera förvaltningens digitala strategi mot såväl den interna organisationen som externa parter. Framtagande, översyn och uppföljning av styrdokument inom digitaliseringsområdet.
Du säkerställer att införandet av smarta lösningar är till nytta för medborgare, företag, besökare och våra egna medarbetare. För att lyckas i arbetet krävs det ett helhetsperspektiv med stor förståelse för de enskilda verksamheternas behov av utveckling och hur olika strategiska vägval skapar eller förhindrar den utvecklingen. Du skapar forum, dialoger och har ett nära samarbete med verksamheternas systemadministratörer.
Kvalifikationer
Relevant högskoleexamen eller erfarenhet/kvalifikationer som vi bedömer som likvärdiga.
Meriterande är om du tidigare arbetat med digitalisering på strategisk nivå. Du har dokumenterad erfarenhet av förändringsledning och kunskaper om verksamhetsutveckling.
Dina personliga egenskaper
Du arbetar mål- och resultatinriktat, visar pålitlighet och tar ansvar för planering och uppföljning av ditt arbete.
Du har en problemlösande analysförmåga, arbetar bra med komplexa frågor och kan lösa komplicerade problem.
Du stärker relationer genom att du hjälper andra, samarbetar, följer regler och processer och delar information.
Du utvecklar, förbättrar, söker lösningar och utvecklar lärande och kunskap på eget initiativ. Du har god förmåga att utrycka dig i både tal och skrift.
Språk, flytande svenska i tal och skrift.
Robertsfors kommun gör inför varje rekrytering ett aktivt val av annonsplats och eventuellt rekryteringsstöd. Vi kontaktar själva de vi väljer att annonsera hos. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om köp av annonsplats eller rekryteringsstöd. Vi ber om respekt för detta.
Kontaktpersoner på detta företaget
Björn Christensen, IT Manager
0520-851 53