OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och förbättra vardagen för Örebros invånare, företagare och medarbetare? Är du en lagspelare som gärna vill bidra till en framgångsrik digital förflyttning av kommunens service med allt från vården av äldre och utbildningen av de yngre till hanteringen av vår stads- och boendemiljö m.m.?
Örebro kommun är Sveriges sjätte största kommun, och en av de kommuner som växer mest. Digital verksamhetsutveckling är ett viktigt fokusområde för att kunna möta många av välfärdens utmaningar. Informationsförsörjnings- och digitaliseringsavdelningen söker nu en digitaliseringsstrateg som kan vara en viktig och central länk i arbetet med att öka den digitala mognaden i organisationen som helhet.
Som digitaliseringsstrateg har du fokus på verksamheternas digitala transformations- och förändringsresa, och att i nära samverkan med dem tydligt bidra till att den digitala förståelsen och utvecklingen accelererar inom kommunen. Du har nära dialog med beslutsfattare, ledare och andra roller som är delaktiga i att utveckla och ställa om verksamhet inom respektive inriktningsområde. Befintliga manuella verksamhetsprocesser kommer att behöva utmanas genom innovativt tänkande och inspiration om nya eller existerande digitala möjligheter.
Tjänsten är placerad på enheten Strategi, arkitektur och transformation. Här finns digitaliseringsstrateger och kommunövergripande arkitekter, som tillsammans leder och samordnar kommunens digitalisering och digitala transformation. Effektiva och ändamålsenliga strategier, principer och färdplaner m.m. inom informationsförsörjnings- och digitaliseringsområdet ska tas fram liksom övergripande it-arkitektur och utvecklingsinitiativ - allt för att Örebro kommun ska ha en digital förmåga som klarar av att möta medborgarnas behov av att kunna få allt mer kommunal service via smarta digitala tjänster.
Du ansöker på www.randstad.se, senast 2023-06-04. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta gabrielle.peteri@randstad.se mobilnummer är 0733 434141
Ansvarsområden
• i nära samverkan med verksamheterna leda och samordna kommunens digitala utveckling och transformation
• utveckla, förvalta och säkerställa användandet av kommunövergripande strategier, inriktningar, planer och metoder m. m. inom informationsförsörjnings- och digitaliseringsområdet
• bidra till att utveckla kommunens innovationsförmåga, bl. a. genom att identifiera och beskriva digitala utvecklingsinitiativ
• genom analys och utredning bedöma konsekvenser och möjligheter samt behov av prioritering
• bevaka samhällstrender och teknikutveckling (t.ex. dataanalys och beslutsstöd, IoT, öppen data, automatiseringar och AI)
Kvalifikationer
• hög strategisk förmåga – utgår från helhetsbilden, planerar för framtiden och agerar för att skapa utveckling och innovation
• akademisk examen med inriktning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget alternativt gedigen arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• mångårig erfarenhet av att driva förändringar och utveckling inom digitalisering
• erfarenhet av ledarskap inom den digitala sfären
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
• Meriterande är:
• hög teknisk förståelse för, kunskap om och gärna erfarenhet av digital teknik exempelvis dataanalys- och beslutsstöd, IoT, automatisering/robotisering, AI, öppen data m.m. och hur användandet av denna teknik kan ge nytta för såväl verksamhet som medborgare akademisk
• att du har erfarenhet av att jobba inom politiskt styrd/offentlig/kommunal verksamhet antingen som anställd eller som konsult
Som digitaliseringsstrateg är du en god och pedagogisk kommunikatör som är lyhörd mot verksamheterna samt har förståelse för olika perspektiv och synsätt. Att kunna samverka över gränser är för dig naturligt och du involverar och engagerar andra efter behov. Du är duktig på att bygga och vårda relationer, såväl internt som externt och har förmåga att skapa delaktighet och samsyn. För att lyckas som digitaliseringsstrateg har du ett starkt driv och en stor förmåga att självständigt ta ansvar för att planera och genomföra ditt arbete för att nå uppsatta mål. Att verka inom givna ramar och fatta beslut utifrån ett helhetsperspektiv och med strategiskt tänkande som grund är något som du behärskar mycket väl. Då arbetsuppgifterna varierar ställer det stora krav på dig att vara anpassningsbar och att kunna ta egna initiativ.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Om företaget
Örebro kommuns Informationsförsörjnings- och digitaliseringsavdelning, med knappt 100 medarbetare, har det övergripande ansvaret för att leda och samordna kommunens digitaliseringsutveckling och digitala transformation. Avdelningen ansvarar också för att säkra en effektiv, tillförlitlig och säker informationsförsörjning samt en hållbar arkitektur för kommunens informationshantering.
Enheten Strategi, arkitektur och transformation är en av avdelningens fem enheter. Enhetens uppdrag är att, utifrån ett helhetsperspektiv:
-säkerställa effektiva och ändamålsenliga strategier, principer och färdplaner inom informationsförsörjnings- och digitaliseringsområdet
- leda och samordna kommunens digitalisering och digitala transformation
- utveckla och främja kommunens digitala innovationsförmåga
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniella Petersen
Cecilia Mannheimer
Emelie Özgun
Pontus Adolfsson
Konsultchef Katja Löfström
Maria Johansson
Maria Öhlander
072-9889604
Jonna Blom
Emelie Özgun
0729889603
Konsultchef Camilo Garcia Sanchez
0729889044