Digitaliseringsstrateg till Sjöbo kommun

Digitaliseringsstrateg till Sjöbo kommun

Arbetsbeskrivning

I Sjöbo kommun är digitalisering en viktig pusselbit för att kunna möta välfärdens utmaningar, möjliggöra effektiva och mer tillgängliga tjänster samt vara en attraktiv arbetsgivare. Vi söker nu en driven och kunnig digitaliseringsstrateg som kan leda och stötta vår utvecklingsresa inom digitalisering och AI.

ARBETSUPPGIFTER
Vem är du?
Du är nyfiken, och öppen för nya idéer, vill vara med att påverka och utveckla våra olika verksamheter inom Sjöbo kommun. Du gillar att koordinera och leda utvecklingsprojekt. Med din erfarenhet inom digital utveckling så har du inga problem med att stötta andra att lyckats inom området. Du är en fena på att hålla dig uppdaterad på ny teknik och trender inom digitalisering och AI. Du är den som ska pejla behov av utbildningar och omvärldsbevaka ditt arbetsområde. Du skapar förändring och utveckling genom att leda människor till nya beteenden.

Dina arbetsuppgifter består bland annat av:
• Planera, leda och följa upp utvecklingsprojekt och förändringsprocesser inom digitalisering, digital transformation och AI inom kommunens olika verksamheter.
• Analysera och identifiera områden där den digitala utvecklingen kan bidra till förbättrad service och effektivitet.
• Implementera och utvärdera verktyg, arbetsmetoder och rutiner med koppling till digitalisering
• Utbilda och stödja medarbetare och chefer i att använda nya digitala lösningar och AI-baserade verktyg.
• Säkerställa att verksamheten följer lagar, föreskrifter och riktlinjer inom området
• Kravställning och upphandling av exempelvis digitala verktyg eller utbildningar inom digital utveckling och AI

I ditt dagliga arbete samarbetar du nära kommunens befintliga resurs som IT-samordnare samt vårt delägda IT-driftsbolag, Unikom. I praktiken tror vi emellertid att du har hela kommunens organisation som potentiella samarbetsyta.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ett brinnande intresse för smarta digitala lösningar och som har förmågan att se helheten, sätta dig in i olika verksamheters utmaningar och omvandla dessa till digitala möjligheter. Du lyssnar till verksamhetens behov, är uthållig och skapar effektiva och ändamålsenliga lösningar för kommunens organisation. Du ska kunna arbeta både operativt och strategiskt, och ha ett brett perspektiv på olika frågor. Att snabbt kunna växla mellan olika uppgifter och anpassa dig till förändrade omständigheter är en viktig del av rollen, liksom att du har en god förmåga att prioritera, planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt.

Du behöver kunna samarbeta smidigt och lyhört med flera intressenter, och aktivt omvärldsbevaka inom ditt område för att få inspiration. Genom att ta med dig idéer från liknande verksamheter omsätter du dessa i praktiken hos oss.
Vi ser också att du tar ansvar för dina uppgifter och självständigt driver processer framåt.

Formella kvalifikationer
• Eftergymnasial utbildning inom för tjänsten relevant område, alternativt annan utbildning eller erfarenhet som bedöms likvärdig
• Dokumenterad erfarenhet av processkartläggning, projektledning och verksamhetsutveckling
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och enkelt kunna belysa komplexa förhållanden med ett tydligt mottagarperspektiv
• Erfarenhet och god förmåga att leda och facilitera grupper
• B-körkort

ÖVRIGT
Sjöbo är en expansiv kommun mitt i södra Skåne. Här bor 19 500 invånare som har nära till den omväxlande naturen och många olika boendeformer att välja på.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sjöbo kommun, Kansliavdelningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 oktober 2024
  • Ansök senast: 17 november 2024

Liknande jobb


14 november 2024

13 november 2024

12 november 2024

SAP Ariba SME

12 november 2024