Digitaliseringsstrateg till socialförvaltningen i Vaxholms Stad

Digitaliseringsstrateg till socialförvaltningen i Vaxholms Stad

Arbetsbeskrivning

I Vaxholms stad, en liten kommun med hög ambitionsnivå, ges stort eget ansvar och möjligheter att påverka. Här arbetar du i verksamheter med goda resultat, i en vacker och trygg miljö.
I undersökningar rankar medarbetare oss som en av Sveriges bästa kommuner att arbeta i.

Vår värdegrund, Samspel, Engagemang och Respekt, skapar gemenskap och hjälper oss med vårt samhällsviktiga uppdrag.

Vill du arbeta med kollegor som tycker om att göra skillnad för Vaxholms stads invånare?
Välkommen med din ansökan till tjänsten som digitaliseringsstrateg inom socialförvaltningen i Vaxholms stad.

Om arbetsplatsen
Som anställd inom socialförvaltningen har du möjlighet att göra skillnad. Här har du goda möjligheter att utvecklas i din roll genom närhet och stöd av kollegor och chefer.
Socialförvaltningens utmaning är att bli bättre på förebyggande arbete och tidiga insatser. För att möta den demografiska utvecklingen med en åldrande befolkning kan digitalisering och välfärdsteknik vara avgörande för en hållbar socialtjänst.

Socialförvaltningen arbetar på uppdrag av socialnämnden för att alla som vistas i kommunen ska få den hjälp och det stöd de behöver i enlighet med de lagar som rör socialtjänsten, på uppdrag av socialnämnden. Ansvarområdet innefattar bland annat äldreomsorg, försörjningsstöd, missbruksfrågor, familj- och föräldrastöd, ensamkommande flyktingbarn, bostadsanpassning och anhörigstöd. Digitaliseringsstrategen ingår i socialförvaltningens ledningsgrupp tillsammans med verksamhetsutvecklare, medicinskt ansvarig sjuksköterska och förvaltningens chefer.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som digitaliseringsstrateg kommer du att få ett stort ansvar för både det operativa arbetet med systemadministration samt det strategiska arbetet med socialförvaltningens utveckling med hjälp av digitalisering och välfärdsteknik inom hela socialtjänstens ansvarsområden. Digitaliseringsstrategen är också den som samarbetar med stadens övriga digitaliseringsstrateger inom samverkansmodellen för digitalisering och IT, som bygger på förvaltningsmodellen PM3. digitaliseringsstrategen är även objektledare för socialförvaltningens objekt. Specifikt är du ansvarig för socialtjänstens verksamhetssystem Lifecare men även andra system som socialförvaltningen nyttjar. Du ansvarar även för socialförvaltningen digitaliseringsplan samt uppföljning av denna.

Du kommer bland annat att:
• Ansvara för att verksamhetssystemen är uppdaterade och utvecklas i relation till verksamheternas behov
• Hantera avtalsfrågor gällande verksamhetssystemen och ha leverantörsdialoger
• Hantera support i verksamhetssystemen tillsammans med systemadministratörer, ta emot och lösa ärenden från användare, ge god och snabb service
• Utbilda systemadministratörer och superusers i verksamhetssystemen
• Vara socialförvaltningens representant kring digitaliseringsfrågor i olika forum, både internt och externt
• Projektleda digitaliseringsprojekt utifrån hela processen, exempelvis både bedriva förstudier, utredningar, upphandlingar, implementering och uppföljning
• Kontinuerligt behovsinventeringar, både utifrån verksamheternas och medborgares behov inom digitalisering i syfte att förbättra och effektivisera socialförvaltningens arbete

KVALIFIKATIONER
För att lyckas som digitaliseringsstrateg tror vi att du har flerårig erfarenhet av att arbeta med systemadministration inom socialtjänstens område och du kan ha arbetat med hur man genom att nyttja digitaliseringens möjligheter bidrar till verksamhetsutveckling. Det är meriterande om du tidigare har arbetat med Lifecare som verksamhetssystem och om du har erfarenhet från projektledning, avtal och upphandling inom digitaliseringsområdet. Då detta är en kommunikativ roll är det viktigt att du är en god kommunikatör och har lätt för att skapa förståelse både hos verksamhet och IT.

Som person är du lösningsorienterad, har lätt för att samarbeta, förmåga att skapa engagemang, ser möjligheter och en stark vilja att bidra till förändring och utveckling. Du inspirerar till ett gott samarbetsklimat, är trygg att leda möten, hålla utbildningar, leda workshops och diskussioner i komplexa frågor.
Du har ett stort intresse för digitaliseringens möjligheter och har lätt för att strukturera ditt arbete mellan operativt och strategiskt. Du har en högskoleexamen så som socionom, beteendevetare eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi utgår ifrån att du har några års erfarenhet från arbete inom socialtjänstens område och vi ser gärna att du arbetat med liknande arbetsuppgifter. För att du ska kunna ge god service till användarna, behöver du behärska svenska i tal och skrift. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Du kommer arbeta på plats i vårt kommunhus i Vaxholm. Här har du nära till fina promenadstråk, till kollektivtrafiken och till parkeringsmöjlighet. Möjlighet till distansarbete finns.
Tjänsten är en tillsvidareanställning, heltid, där eventuellt provanställning kan bli aktuellt.

ÖVRIGT
Välkommen med din ansökan via länk i annons. Vi tar inte emot ansökningar på annat sätt.

Vaxholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Om Vaxholm
Vaxholms stad är en skärgårdskommun med 12 000 invånare och stora naturområden inom gång- och cykelavstånd. Varje år har Vaxholm nära en miljon besökare Vaxholm. Enligt undersökningar är Vaxholm länets tryggaste kommun.
En utvecklad kollektivtrafik med goda buss- och båtförbindelser möjliggör god och naturskön pendling från centrala Stockholm och närliggande orter.
Inom kommunens verksamheter är vi idag ca 500 tillsvidareanställda som jobbar med våra invånares, näringsidkares och medarbetares bästa för ögonen utifrån våra värdeord Samspel, Engagemang och Respekt SER.

Kontaktpersoner på detta företaget

Socialchef Agneta Franzén
08-541 226 65
E-strateg Angelica Svensson
08-541 709 12
Familjebehandlare Mats Collman
08-522 427 17
Enhetschef Sara Ahrén
0854170839

Sammanfattning

Besöksadress

Eriksövägen 27 18583 Vaxholm
None

Postadress

Box 1
Vaxholm, 18583

Liknande jobb


22 november 2024

Teknisk projektledare/Produktägare

Teknisk projektledare/Produktägare

22 november 2024