Digitalt fixande IT-assistent till projekt Hero

Digitalt fixande IT-assistent till projekt Hero

Arbetsbeskrivning

Omsorgsförvaltningen ger äldre och personer med fysiska och psykiska funktionsnedsättningar service och omvårdnad. Vår målbild är att se till varje människas behov och skapa förutsättningar för ett friskare och självständigare liv.

Syftet med projekt HERO är att uppmärksamma hälsa, skapa fler främjande och förebyggande insatser som skapar goda förutsättningar för ett hälsosamt åldrande. Vidare har projektet i syfte att bryta social isolering bland äldre samt att utveckla metoder och arbetssätt för främjande och förebyggande insatser på flera plan. För att vi ska kunna göra detta behöver vi utveckla metoder och utvärdera vad som fungerar bra/mindre bra och vad vi som stad ska satsa på för att främja ett hälsosamt åldrande samt förebygga risker relaterat till åldrandet. Tjänsten IT-assistent för projektet HERO inom Omsorgsförvaltningen tillhör Uppdragsavdelningen. Avdelningen ansvarar för myndighetsutövning enligt SoL och LSS, samordning av förvaltningens kvalitetsarbete, uppdrag till egenregin och privata utförare, IT- och utvecklingsfrågor, upphandlingar, administration av avtal samt Anhörigcentrum/träffpunkterna som är en främjande och förebyggande enhet. Kärnan i uppdragsavdelningens verksamhet är beställaruppdrag samt främjande och förebyggande arbetet och allt kopplat till detta.

I Landskrona stad arbetar vi efter vår värdegrund BRA, där B står för bemötande, R för resultat och A för ansvar. BRA är fundamentet som alla våra medarbetare bär med sig i sitt arbete och sina möten med kommuninvånare, kollegor, myndigheter och andra aktörer. Vi har ett professionellt och respektfullt bemötande, oavsett vem vi möter. Vi strävar kontinuerligt efter att bli en mer attraktiv och jämlik arbetsgivare, där vår värdegrund avspeglar sig i all vår verksamhet. Vi vet, att olikheter bland oss medarbetare berikar och utvecklar. Med vår personalpolitik skapar vi en BRA arbetsplats där du känner arbetsglädje och stolthet, har inflytande, lust att lära och möjlighet att utvecklas. Och det är - precis som vår värdegrund - BRA


ARBETSUPPGIFTER
Projekt HERO kommer bland annat omfatta:
• Hälsofrämjande hembesök och utveckling av uppsökande verksamhet samt erbjuda hälsosamtal i större utsträckning
• Förskrivning av hjälpmedel samt utveckling av förebyggande arbete relaterat till rehabilitering (balansträning/praktiskt stöd/fallprevention/arbete med tillgänglighetsfrågor)
• Skapa fler mötesplatser tillsammans med andra aktörer samt utveckla samarbetet med frivilligsektorn
• Bryta ensamhet och isolering hos medborgare i Landskrona stad äldre än 65 inklusive de personerna med demensdiagnos
• Utveckla det social innehållet i aktiviteter
• Utveckla det praktiska och konkret stödet från anhörig-stödkonsulenter till enskilda medborgare
• Utveckla arbetet med digitala forum samt digitalt stöd till medborgare

Vi söker en digitalt fixande IT-assistent I till projektet HERO. Arbetsuppgifterna innebär främst att stödja personer som är 65 år eller äldre som behöver hjälp och stöd för att installera och komma igång med att använda olika appar, digitala tjänster och sociala medier eller olika kommunikationsverktyg i vardagen. Detta kan till exempel gälla för smartphones, surfplatta eller dator.

• I uppdraget ingår att öka seniorers kunskap och stödja praktiskt handhavande kring digitala tjänster och kommunikationsverktyg och förebygga eller bryta ofrivillig ensamhet.
• löpande identifiera behov hos målgruppen
• utveckla och utforma tjänsten i samverkan med utsedd arbetsgrupp utifrån målgruppens identifierade behov
• omvärldsspana och se hur andra kommuner och organisationer arbetar med liknande tjänster
• undersöka kommunala verksamheter som erbjuder liknande och se hur kommunens utbud (bibliotek, träffpunkter, ideella organisationer etc) kan utvecklas för att stödja och stärka den digitala kunskapen hos målgruppen
• ansvara för marknadsföring och uppbyggnad av webbsida som innehåller information och länkar till eventuellt utbildningsmaterial
• erbjuda hjälp och stöd via hembesök och rådgivning via telefon eller videomöte.

KVALIFIKATIONER
Du har lägst gymnasieutbildning och har god kompetens inom digitala hjälpmedel såsom smarta telefoner, smart-TV, appar mm. Du har även en god pedagogisk förmåga och kan lära ut din kompetens till andra. I denna roll kommer du dagligen ha kontakt med människor, det är därför viktigt att du uppskattar mötet med olika människor och drivs av att leverera suverän service i alla lägen. Körkort (manuell) samt att du behärskar svenska i tal och skrift är ett krav.

Som person är du lyhörd, noggrann, har tålamod och en god kommunikativ förmåga. Vi lägger stort vikt vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
För att bli aktuell för anställning inom Omsorgsförvaltningen behöver du uppvisa ett utdrag ur Polisens belastningsregister.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länken i annonsen. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan, då den bedöms gentemot andra sökande. En ansökan till Landskrona stad är en allmän handling.

Läs mer om oss på: landskrona.se/Jobba hos oss

I denna rekrytering har vi tagit ställning till olika rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Karin Cederholm

Susanne Rosenström

Facklig företrädare nås via växeln
0418-470000
Enhetschef Carina Nilsson
0418-470984
tf Områdeschef Ulrika Johansson
0418-473220
Enhetschef Sofia Andersson
0418-470426
Vik Enhetschef Charlotte Sparrenius-Engström
0418-473358
Administratör Anders Persson
0418-470963
växel 0418-470000 Nås via kommunens

Enhetschef Ann-Margreth Lövgren
0418-470357

Sammanfattning

Postadress

None
LANDSKRONA, 26180

Liknande jobb


QC support admin

QC support admin

20 december 2024

Technical Support till Micropower

Technical Support till Micropower

20 december 2024

20 december 2024