OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Företagsinformation
Vi är sex försäkringsbolag runt om i Sverige som samverkar under det gemensamma varumärket Dina Försäkringar. Vi finns på flera orter i landet, från Lund i söder till Piteå i norr. Med anor sedan 1768 har vi på Dina Försäkringar erfarenhet av att försäkra det du bryr dig om och att hjälpa dig att göra vardagen tryggare. Dina Försäkringar är landets sjätte största sakförsäkringsgivare, Dina Försäkringar Syd AB har idag ett sextiotal anställda och vårt huvudkontor är beläget på Svensknabben i Kalmar.
Läs gärna mer om oss på www.dina.se
Tjänstebeskrivning
Som Ekonomichef/Controller hos oss har du ett helhetsansvar för bolagets ekonomifunktion och alla ekonomiska frågor. Ekonomiavdelningen inom Dina Försäkringar Syd omfattar idag totalt tre personer, där du är en av dem, och du är den som leder och stöttar i redovisningsarbetet och de ekonomiska ärenden och frågeställningar som kan uppkomma.
I detta uppdrag ansvarar du för budget- och resultatuppföljning, prognoser och periodiska rapporteringar samt att se till att all bokföring sker enligt uppsatta regelverk. Vidare tar du fram lönsamhetsanalyser, gör avstämningar av månads-, kvartals- och årsbokslut och du ansvarar för all rapportering till Finansinspektionen.
Du fungerar som ett viktigt stöd till VD i styrningen mot uppsatta mål. Rollen skapar förutsättningar för en härlig mix av rådgivning, finansiell navigering, kontroll och uppföljning av resultat på olika nivåer i vår organisation. Du kommer även att driva förbättringsfrågor och utvecklingsarbete inom ekonomiprocesserna. För att ge bästa möjliga stöd är det viktigt att du har verksamhetsförståelse och helhetsperspektiv och ser vikten av samarbete.
Hos oss finns framtagna policys och interna styrdokument, som hjälper oss i arbetet framåt och som säkerställer att vårt arbete genomförs på ett strukturerat sätt. I din roll som Ekonomichef/Controller blir du ansvarig för att dessa handlingar är uppdaterade och du informerar styrelsen om de ändringar som görs.
Du ingår i ledningsgruppen och rapporterar till VD lokalt samt är en del av Dina Försäkringars Controllerforum.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom ekonomi alternativt annan utbildning och erfarenhet som vi anser likvärdig. Du har minst fem års arbetslivserfarenhet som ekonomichef, avdelningschef inom ekonomi, controller eller närliggande områden som till exempel redovisningsekonom eller revisor. Vi ser gärna att du sedan tidigare har erfarenhet av att driva en ekonomiavdelning, om inte annat har du goda ledaregenskaper och kan visa detta genom ett coachande förhållningssätt. Din erfarenhet ska även spegla en god affärsförståelse.
I denna roll lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper och vi ser att du är analytisk och självgående. Du förstår värdet av att kunna prioritera och planera ditt arbete. Du gillar att ta initiativ och har ett naturligt driv när det gäller att effektivisera och utveckla.
Du får energi av att skapa relationer, stödja och få andra att förstå och du gör detta genom en tydlig kommunikation och med god pedagogisk insikt. Då du kommer att ha många kontakter i ditt arbete, ser vi att det viktigt att du kan inge förtroende, har god samarbetsförmåga och att du är bra på att se nya möjligheter.
Du är nyfiken på hur IT-verktygen kan effektivera din vardag, du har hög IT-mognad och dina kunskaper i Excel är på en hög nivå. Har du dessutom erfarenhet av försäkringsekonomi ser vi detta som mycket meriterande.
Du talar och skriver svenska obehindrat.
Vad erbjuder vi dig?
Vi erbjuder dig ett roligt jobb med varierande och utmanande arbetsuppgifter i en händelserik bransch. Våra ledord är nytänkande, nära och engagerade och du blir en del av ett kompetent och positivt team, som alltid gör sitt yttersta för att göra våra kunder nöjda. Hos oss värdesätter vi korta beslutsvägar och en platt organisation.
Låter det intressant?
Vår samarbetspartner i den här rekryteringen är rekryteringsföretaget Premier. Har du några frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Terése S Carlstedt, telefon 0734–666 884 eller e-post terese.carlstedt@premier.se.
Din ansökan skickar du in via Premiers hemsida, www.premier.se, senast söndagen den 21 februari 2021. I den här rekryteringen kommer vi arbeta med löpande urval så skicka gärna din ansökan redan idag.
Med anledning av nya dataskyddsförordningen GDPR, ber vi dig att utesluta de sista fyra siffrorna i ditt personnummer samt eventuella referenskontakter i din ansökan/CV.
Välkommen med din ansökan!
Om Premier
Premier är ett auktoriserat rekryterings- och bemanningsföretag som har varit verksamt sedan 1993. Vi har verksamhet på 7 orter och är idag ca 500 anställda. Vi är en helhetsleverantör vad gäller personal inom försäljning/marknad, ekonomi, industri, lager/logistik, teknik, HR, inköp och administration. Vår målsättning är att alltid försöka överträffa våra kunders och medarbetares förväntningar och att erbjuda både våra kunder och sökande bästa möjliga bemötande. Premier ska lämna kvar en känsla av en overkligt bra upplevelse. Helt enkelt.