OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Företagsbeskrivning
Vattenfall är en av Europas största producenter och återförsäljare av el och värme. Våra huvudmarknader är Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Storbritannien. Inom Vattenfallkoncernen finns cirka 20 000 anställda. Vi har elektrifierat industrier, levererat energi till bostäder och förvandlat tillvaron genom innovation i över hundra års tid. Vi arbetar för fossilfrihet och driver på övergången till ett hållbart energisystem.
Vattenfall Customer Service Nordic är ansvariga för försäljning, fakturering samt kundservice via traditionella och digitala kanaler för Vattenfalls kunder i Norden. Vår kundservice är belägen i Umeå, Solna och Helsingfors och sammanlagt är vi omkring 300 medarbetare som tillsammans stöttar Vattenfalls olika affärer via kundgränssnittet. Vi arbetar för fossilfrihet genom att guida våra kunder till klimatsmarta lösningar. Vi sätter stolthet i att skapa kundupplevelser i världsklass samt att leverera på överenskomna mål och därigenom bidra till utvecklingen av Vattenfall och Vattenfalls varumärke.
Vattenfall Kundservice Norden tilldelades år 2021 fackförbundet Unionens pris för Sveriges mest HBTQI-vänliga arbetsplats. Vi vet att ett bra arbetsklimat, ett förstklassigt kundmöte och ett innovativt tänkande baseras på att vi alla kompletterar varandra. Hos oss kan du med stolthet vara den du är!
Vattenfall Kundservice Norden är certifierade som ett Great Place to Work®. Certifieringen baseras på en medarbetarundersökning inom dimensionerna Trovärdighet, Respekt, Rättvisa, Stolthet och Kamratskap.
Vår verksamhet är uppdelad i olika operativa- och supporterande enheter där Customer Relations är den allra största. Denna enhet hanterar inkommande ärenden från våra kunder och har även en del som stöttar verksamheten i form av effektiva processer, smarta systemlösningar och tydliga rutiner.
Jobbeskrivning
Vi söker nu Director Customer Relations till Kundservice Norden med placering i Umeå.
Vi erbjuder dig ett mycket spännande arbete med fokus på ett ledarskap där medarbetar- och kundupplevelsen står i fokus. Som en del av Kundservice ledningsgrupp är du drivande i att stärka vår People First kultur samt nå våra långsiktiga mål om att etablera oss som en av Sveriges bästa arbetsplatser.
Du erbjuds ett socialt arbete där du både får bygga upp nya nätverk samt använda ditt befintliga nätverk för att skapa samarbete och goda relationer. Här får du möjlighet att delta i en kontinuerlig utvecklingsresa för möta förändrade marknadsförutsättningar och säkerställa långsiktig konkurrenskraft i relation till relevanta benchmarks.
I rollen är dina huvudsakliga uppdragsgivare Elaffären och Värmeaffären för våra privatkunder (B2C, DSO, Värme) och vi Vi sätter stolthet i att leverera på överenskomna mål och att bidra till utveckling av dessa affärer.
Customer Relations är ett spännande och aktivt team med ca 140 medarbetare samt delleveranser hos extern partner och det är här vi dagligen möter våra kunder i mängder av interaktioner via alla våra kanaler såsom telefon, e-post, chat och sociala medier.
Arbetsuppgifter
Din uppgift som Director Customer Relations är att framgångsrikt leda verksamheten, leva våra ledarskapsvärderingar, förmedla dem vidare inom organisationen och bidra till Kundservice Nordens fortsatta gemensamma framgångar.
Inom enheten Customer Relations är det av stor vikt att ha ständigt fokus på leverans samt att sätta medarbetare och kund i centrum. En viktig del i arbetet som Director är att ta ansvar för att leverera mot överenskomna mål och att agera taktiskt för att anpassa verksamheten till förändrade förutsättningar. Du tar ansvar för helheten och jobbar med ständiga förbättringar samt har ett mindset och en vilja att lära av andra, samla och dela kunskap för att bidra till affärsutveckling på Kundservice och hos våra uppdragsgivare. Ledarutveckling och coaching är en stor del av din vardag och du är en skicklig och transparent kommunikatör.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:
Leda och utveckla medarbetare, styra verksamheten mot uppsatta affärsmål samt ansvara för budget och personal
Ledarskapsutveckling med ansvar för att ett starkt och värdedrivet ledarskap genomsyrar alla nivåer i organisationen
Förändringsledning
Aktivt delaktig i att utveckla Kundservice Nordic
Director Customer Relations rapporterar till VD Kundservice Norden och ingår i ledningsgruppen.
Kravspecifikation
Kvalifikationer
Du har en relevant akademisk utbildning och/eller motsvarande års arbetslivserfarenhet. Flerårig dokumenterad erfarenhet i rollen som ledare är ett krav. En förutsättning för att lyckas är att du har tidigare erfarenhet från kundserviceverksamhet och att du därmed också har en mycket god förståelse för kundnära processer och utmaningar. Har du själv arbetat som kundkommunikatör är det ett plus. Dokumenterad erfarenhet av att kontinuerligt och framgångsrikt levererat verksamhetsförbättringar är ett krav.
Vi söker en ledare med ett genuint intresse av människor och deras utveckling. En förändringledare med tydlig kundfokus, hög integritet och ödmjukhet som leder utvecklingen framåt, har örat mot rälsen, svarar upp på feedback, är transparent och möter upp frågor genom samarbete och sunt förnuft. Mogen och trygg i sitt ledarskap. Vår bästa kandidat har stort socialt fokus, är kommunikativ, förstår sina medarbetare och förser dem med vad de behöver för att utveckla sin fulla potential.
Vi söker en person som vet att nöjda medarbetare, god arbetsmiljö, tillit, förtroende och goda relationer skapar framgång. Vår bästa kandidat är businessminded, resultatorienterad, identifierar problem och tar ägarskap för att lösa dem. Som ledare hos oss står du väl upp för Vattenfalls ledarskapskriterier tydlig, synlig, modig. Utöver mycket goda kunskaper i svenska har du också goda kunskaper i engelska.
Ytterligare information
Placering Umeå.
Mer information
För ytterligare information om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Caroline Häggström via Vattenfalls växel, 08- 739 50 00. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta rekryterare Anna Uppström, anna.uppstroem@vattenfall.com
Välkommen med din ansökan, personligt brev och CV senast den 12 november 2023. Urval sker efter sista ansökningsdatum.
Kontaktpersoner på detta företaget
Thomas Isaksson