OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Director of Fundraising and Public Relations till Chalmers
Chalmerskoncernen har antagit en ny strategisk inriktning och målbild där stiftelseformen och dess möjlighet till ökad autonomi utnyttjas i högre grad. Målet är att Chalmers ska bli ett ”tekniskt universitet i världsklass”. Ett mål som består av två delar: akademisk kvalitet på europeisk toppnivå, kombinerat med ett högeffektivt nyttiggörande (nyttiggörande av forskning) för att möta samhällets behov av leveranser på kort och medellång sikt.
Som en del i denna satsning utökar vi nu med en roll som Fundraising Director till Chalmers. Satsningen är banbrytande i Sverige, där vi på Chalmers går i bräschen. Och vi söker nu dig som vill ta dig an denna spännande möjlighet!
Om Chalmersstiftelsen
Du kommer att vara placerad på Chalmersstiftelsen, som är moderbolag till Chalmers tekniska högskola – ett av Nordens ledande tekniska universitet – samt till övriga bolag inom Chalmerskoncernen. Vårt mål är att säkerställa att Chalmers fortsätter att vara en ledstjärna inom utbildning och forskning på en internationell toppnivå. Sedan 1829 har Chalmers utbildat och inspirerat tiotusentals ingenjörer, forskare och samhällsbyggare. Vi står nu inför en spännande tid där vi siktar mot nya höjder – vår strategi är att bli ett globalt ledande tekniskt universitet, en plats där framtidens banbrytande idéer föds och växer.
Chalmersstiftelsens kansli, bestående av nio dedikerade specialister, arbetar intensivt med kapitalförvaltning, ekonomi, förvaltning av anknutna stiftelser, ägarstyrning av dotterbolag och fundraising. Chalmers unika position som privat stiftelse ger oss en extraordinär möjlighet att integrera och stödja både näringslivet och det offentliga, vilket gör oss till en central motor för samhällsutveckling och innovation.
Om uppdraget
Ditt grunduppdrag blir att leda, planera och genomföra aktiviteter som stärker finansieringen av den stora satsning vi nu gör inom Chalmers. Detta innebär att du aktivt arbetar med att skapa och bibehålla positiva relationer med befintliga och potentiella samarbetspartners och givare. Dessa kan inkludera företag, alumner, stiftelser och andra finansieringsorgan. Det innebär också att samarbeta med Universitetets ledning för att fastställa mål för organisationens image och fundraising-kampanjer.
Du ansvarar tex för att;
Utveckla och genomföra strategier för att uppnå mål för relationsbaserad försäljning och fondinsamling.
Sätta mål för insamlingskampanjer och säkerställa att de uppnås.
Planera och leda olika evenemang för att öka organisationens synlighet, vidmakthålla relationer och generera intäkter.
Utveckla och implementera policyer för insamling och skapa mesta möjliga nytta av bidrag till angivet ändamål.
I samråd med Universitetets kommunikationschef utforma och genomföra en effektiv kommunikationsstrategi för att marknadsföra universitetet och dess verksamhet till relevanta målgrupper (ex potentiella donatorer, politiken, industrin, alumni).
Se till att alla publicitetsinsatser, inklusive annonsering och kampanjer, överensstämmer med våra mål och önskade bild.
Dessutom kommer du att bygga och leda ett effektivt fundraising-team samt utveckla ett nära samarbete med studentkår och alumniförening.
Din profil
För att bli framgångsrik i rollen ser vi att du har mångårig erfarenhet inom PR och/eller fundraising, med dokumenterad framgång av att skapa och upprätthålla strategiska relationer, en positiv offentlig bild och säkra finansiering. Du har också kunskap i att arbeta med olika kommunikationskanaler (både fysiska och digitala) och evenemangsplanering. Du har mycket goda erfarenheter i att utveckla och implementera strategier för att maximera intäkter och resultat.
Du har skaffat dig ett starkt nätverk inom näringslivet, akademin och/eller offentlig sektor, med förmåga att etablera och underhålla långsiktiga relationer. Och du besitter kompetens i att identifiera och engagera interna och externa ambassadörer och champions för att stödja fundraising-målen.
Du har tidigare ledarerfarenheter samt utomordentliga kommunikationsfärdigheter på svenska och engelska, både skriftligt och muntligt. Och erfarenhet av att utforma och genomföra effektiva PR- och kommunikationsstrategier. Du har också bevisad förmåga att uppnå och överträffa mål inom försäljning eller fundraising. Som person är du uthållig, relationsskapande och affärsmässig. Du besitter också en förmåga att snabbt ta till dig ny information och skapa trovärdighet och tillit.
Nästa steg
Tillsättningen sker i samarbete med Signpost, som är specialiserade på att rekrytera framgångsskapande chefer och ledare som gör skillnad. Här välkomnas ledare med olika bakgrund, ålder, kön och erfarenhet som bidrar med nya idéer, insikter och perspektiv. Tycker du att uppdraget låter intressant och är redo för nästa steg i karriären? Varmt välkommen med din ansökan!
Vänligen notera att alla slutkandidater kommer genomgå samma moment i rekryteringsprocessen. Inklusive kompetensbaserade intervjuer, arbetspsykologiska tester och bakgrundskontroll. Det gör att vi rättvist och sakligt kan jämföra respektive chefs kompetens i förhållande till kravprofilen.
Vill du veta mer innan du söker är du välkommen att höra av dig till rekryteringskonsult Anna Rydbacken på 0709-815 873 eller anna.rydbacken@signpost.se. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!