OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Företagsbeskrivning
Vattenfall är en av Europas största producenter och återförsäljare av el och värme. Våra huvudmarknader är Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Storbritannien. Inom Vattenfallkoncernen finns cirka 20 000 anställda. Vi har elektrifierat industrier, levererat energi till bostäder och förvandlat tillvaron genom innovation i över hundra års tid. Vi arbetar för fossilfrihet och driver på övergången till ett hållbart energisystem.
Vattenfall Customer Service Nordic ansvarar för försäljning, fakturering samt kundservice till Vattenfalls kunder i Norden. Vi har huvudsäte i Umeå, men finns också i Solna och Helsingfors och sammanlagt är vi omkring 300 medarbetare som tillsammans stöttar Vattenfalls olika affärer via kundgränssnittet. Vi arbetar för fossilfrihet genom att guida våra kunder till klimatsmarta lösningar och vi brinner för kvalitet och kundupplevelse och har blivit utsedda till bästa service inom Energi de två senaste åren. Hos oss genomsyrar värderingen People First allt vi gör och vi vet att trygga och engagerade medarbetare levererar de bästa kundupplevelserna.
Vattenfall Kundservice Norden tilldelades år 2021 fackförbundet Unionens pris för Sveriges mest HBTQI-vänliga arbetsplats och i år har vi tilldelats utmärkelsen Diversity Employer Gold av Women Ahead. Vi vet att ett bra arbetsklimat, ett förstklassigt kundmöte och ett innovativt tänkande baseras på att vi alla kompletterar varandra. Hos oss kan du med stolthet vara den du är!
Vattenfall Kundservice Norden är certifierade som ett Great Place to Work®. Certifieringen baseras på en medarbetarundersökning inom dimensionerna Trovärdighet, Respekt, Rättvisa, Stolthet och Kamratskap.
Vår verksamhet är uppdelad i olika enheter där Utility Billing & IT är den enheten som ansvarar för fakturering (hela processen från att ta in underlag för fakturering, skicka ut fakturor samt hantera kravprocessen), vår IT-portfölj samt vår kundservice till stora företag och vår finska kundserviceverksamhet. Kostnadseffektivitet, medarbetarupplevelse, kundupplevelse och kvalitet är alla viktiga nyckeltal för Utility Billing & IT.
Jobbeskrivning
Vi söker nu en Director Utility Billig & IT till Kundservice Norden med placering i Umeå.
Vi erbjuder dig ett mycket spännande arbete med fokus på ett ledarskap där medarbetar- och kundupplevelsen står i fokus. Som en del av Kundservice ledningsgrupp är du drivande i att stärka vår People First kultur samt nå våra långsiktiga mål om att etablera oss som en av Sveriges bästa arbetsplatser.
Här får du möjlighet att delta i en kontinuerlig utvecklingsresa för möta förändrade marknadsförutsättningar och säkerställa långsiktig konkurrenskraft i relation till benchmarks.
Du erbjuds ett dynamiskt arbete där du både får bygga upp nya nätverk samt använda ditt befintliga nätverk för att skapa samarbete och goda relationer.
Utility Billing är ett erfaret team på ca 80 medarbetare med djup kompetens och lång erfarenhet samt samarbeten med externa partners. Det är här vi dagligen säkerställer fakturering med hög kvalitet, ett IT-landskap som håller hög säkerhet samt är fit for purpose med tydligt prioriterad utveckling samt stöttar våra stora företagskunder och våra kunder i Finland
Arbetsuppgifter
Din uppgift som Director Utility Billing är att leda verksamheten, leva våra värderingar och förmedla dem vidare inom organisationen samt bidra till Kundservice Nordens fortsatta gemensamma framgångar.
Inom enheten Utility Billing är det av stor vikt att ha ständigt fokus på kvalitet samt kostnadseffektivitet och IT säkerhet. En viktig del i arbetet som Director är att ta ansvar för att leverera mot överenskomna mål och att agera strategiskt och taktiskt för att utveckla verksamheten för att säkerställa långsiktig konkurrenskraft och möta förändrade förutsättningar.
Du är en nyfiken, skarp och affärsdriven förändringsledare med ett mindset och en vilja att lära av andra, du söker och delar kunskap för att bidra till affärsutveckling på Kundservice och hos våra uppdragsgivare. Ledarutveckling och coaching är en stor del av din vardag och du är en skicklig och transparent kommunikatör.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:
Leda och utveckla medarbetare, styra verksamheten mot uppsatta affärsmål samt ansvara för budget och personal
Ledarskapsutveckling med ansvar för att ett starkt och värdedrivet ledarskap genomsyrar alla nivåer i organisationen
Förändringsledning
Aktivt delaktig i att utveckla Kundservice Nordic
Director Utility Billing rapporterar till VD Kundservice Norden och ingår i ledningsgruppen.
Kravspecifikation
Kvalifikationer
Du har en relevant akademisk utbildning och/eller motsvarande års arbetslivserfarenhet. Flerårig dokumenterad erfarenhet i att leda ledare är ett krav. Ett krav och en förutsättning för att lyckas är att du har tidigare erfarenhet från processutveckling, kvalitetsarbete, IT styrning och utveckling samt IT säkerhet och styrning av underleverantörer.
Erfarenhet från kundserviceverksamhet och att du därmed har en mycket god förståelse för kundnära processer och utmaningar är högt meriterat. Dokumenterad erfarenhet av att kontinuerligt och framgångsrikt levererat verksamhetsförbättringar är ett krav. Utöver goda kunskaper i svenska har du också goda kunskaper i engelska.
Vi söker en ledare med ett genuint intresse av människor och deras utveckling. En förändringledare med, hög integritet och ödmjukhet som leder utvecklingen framåt, har örat mot rälsen, svarar upp på feedback, är transparent och möter upp frågor genom samarbete och sunt förnuft. Mogen och trygg i sitt ledarskap. Vår bästa kandidat har stort socialt fokus, är kommunikativ, förstår sina medarbetare och förser dem med vad de behöver för att utveckla sin fulla potential.
Vi söker en person som vet att nöjda medarbetare, god arbetsmiljö, tillit, förtroende och goda relationer skapar framgång. Vår bästa kandidat är en businessminded och strategisk förändringsledare som vet hur man bygger effektiva team, skapar starka samarbeten och som identifierar problem och tar ägarskap för att lösa dem. Som ledare hos oss står du väl upp för Vattenfalls ledarskapskriterier tydlig, synlig, modig.
Kontaktpersoner på detta företaget
Thomas Isaksson