OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vid landets sju inskrivningsmyndigheter hanteras ansökningar om lagfart, inteckningar mm. I handläggningen ingår tillämpning av ett brett spektrum av lagar och förordningar på främst civilrättens område. Den 1 juni 2008 fördes verksamheten över från domstolarna till Lantmäteriet. Verksamheten bedrivs på sju platser liksom tidigare, och leds från en central stab i Gävle. Inskrivningsverksamheten utgör en egen division i Lantmäteriet. Inskrivningsmyndigheten kommer att bedriva förändringsarbete med enhetligt arbetssätt. Arbetsuppgifter Arbetet sker inom fastighetsdatasystemet och gäller handläggning av ansökningar om lagfart och inteckning samt inskrivning av nyttjanderätter och servitut m.m. I handläggningen ingår tillämpning av lagar och förordningar på fastighetsrättens område. Du kommer genom arbetet att ha omfattande kontakter med fastighetsmäklare, banker och andra aktörer på fastighetsmarknaden. I arbetet ingår också att lämna upplysningar till allmänheten. Tjänsterna är heltid varav den ena är en tillsvidareanställning och den andra är ett vikariat med tillträde snarast tom 2009-02-20, med möjlighet till förlängning. Önskvärda kvalifikationer Du bör ha gymnasieutbildning eller motsvarade samt datorvana. Någon form av juridisk utbildning är meriterande. Värdefulla personliga egenskaper för arbetet är samarbetsförmåga, noggrannhet och förmåga att självständigt fatta beslut. Arbetet ställer tidvis krav på stresstålighet och flexibilitet. Det är också mycket viktigt att du kan bidra med en god service mot allmänheten.