OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du främja lika rättigheter och möjligheter?
Diskrimineringsombudsmannen (DO) söker en söker en engagerad och erfaren chef med goda ledaregenskaper som vill ta sig an uppgiften att leda myndighetens Rättsenhet arbetsliv.
DO är en statlig myndighet som arbetar för att främja lika rättigheter och möjligheter och motverka diskriminering. Myndigheten ska verka för att diskriminering som har samband med kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder inte förekommer.
För närvarande är vi ett hundratal anställda som arbetar i centralt belägna och tillgängliga lokaler på Torsgatan 11 i Stockholm. Vi ser inte ytterligare anpassningar som ett hinder.
Rättsenhet arbetsliv
Enheten ansvarar för tillsyn och handläggning av anmälningsärenden enligt diskrimineringslagens bestämmelser avseende arbetslivet och enligt föräldraledighetslagens bestämmelser om missgynnande. Enheten ansvarar också för att följa, sammanställa, analysera och informera om rättsutvecklingen inom enhetens ansvarsområde. Vidare ingår att stödja och bistå andra delar av myndigheten med juridik och annan kunskap inom enhetens ansvarsområde.
Dina arbetsuppgifter
Som enhetschef ansvarar du för att driva och utveckla enhetens verksamhet mot uppställda mål samt att leda och företräda enheten. I ansvaret ingår att ha personal- och budgetansvar som bland annat innebär att du ska leda och inspirera medarbetare för att nå målen för verksamheten, bidra till att säkerställa goda förutsättningar i arbetet och en god arbetsmiljö. Som enhetschef ingår du i myndighetens ledningsgrupp.
Kravprofil
Vi söker dig med:
examen från juristprogrammet eller motsvarande
flerårig chefserfarenhet med personal- och budgetansvar
chefserfarenhet från offentlig verksamhet och erfarenhet av ledningsgruppsarbete
erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete på strategisk nivå
mycket goda ledaregenskaper
mycket goda kommunikativa egenskaper
mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift.
Du ska ha förmåga att:
samordna olika intressen som berör såväl enhetens som myndighetens ansvarsområden
vara lösningsinriktad och lyhörd för verksamhetens behov
bidra till myndighetens strategiska utvecklings- och förändringsarbete
driva och utveckla enhetens verksamhet mot uppställda mål
vara tydlig i din kommunikation och kunna prioritera samt ge bra återkoppling
entusiasmera och motivera medarbetarna samt skapa förutsättning för deras utveckling
kunna dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter till både medarbetare och chefer
samarbeta och skapa goda relationer
inge förtroende och ha hög integritet
Meriterande:
erfarenhet av tillsynsverksamhet
erfarenhet av arbetsrätt
Tjänsten är en tillsvidareanställning.
DO erbjuder dig en arbetsplats med förmåner som bland annat flexibla arbetstider, friskvårdsersättning och friskvårdstimme.
DO värnar om en rekrytering fri från diskriminering som ger lika möjligheter för alla.
Kontaktperson är HR-chefen Christina Ågren eller HR-handläggare Ann-Cristin Elgerot. Fackliga företrädare är Laine Nou Engelsson för SACO och Charlotta Lindeberg för ST. Du når dem via DO:s växel 08-120 20 700.
Kontaktpersoner på detta företaget
HR-handläggare Lotta-Karin Hansson
08-120 20 753
Utredare Annika Höög
08-12020700
Laine Nou Englesson
08-12020700
Charlotta Lindeberg
08-12020700
HR-handläggare Ann-Cristin Elgerot
08-12020700
HR-handläggare Ann-Cristin Elgerot
08-12020 700
Administrativ chef Nanna Sörling
08-120 20 700
Enhetschef Lovisa Strömberg
08-120 20 700
HR-chef Christina Ågren
08-120 20 700
HR-handläggare Ann-Cristin Elgerot
08-12020700