DO söker en assistent till rättsenheten

DO söker en assistent till rättsenheten

Arbetsbeskrivning

Diskrimineringsombudsmannen (DO) arbetar för ett samhälle fritt från diskriminering och för att de som blivit diskriminerade får upprättelse. DO söker nu en enhetsassistent som vill vara med och bidra till detta viktiga arbete. Vi söker en skicklig medarbetare som tillsammans med rättsenhetens övriga tre assistenter vill vara ett professionellt administrativt stöd i det löpande arbetet.

Rättsenheten
Rättsenhetens huvuduppgift är att bedriva tillsyn över att diskrimineringslagen följs. Tillsynsarbetet sker framför allt genom att utreda anmälningar om diskriminering.

DO har även rätt att som part föra talan för enskilda som utsatts för diskriminering. I DO:s uppdrag ingår också att företräda enskilda som missgynnats i strid med bland annat föräldraledighetslagen.

Rättsenheten består för närvarande av cirka 45 medarbetare som är indelade i fyra sektioner. På varje sektion arbetar en sektionschef, en enhetsassistent, beredningsutredare, utredare och processförare. Sektionerna är inte specialiserade, utan arbetar inom alla aktuella samhällsområden och avseende samtliga diskrimineringsgrunder.

Dina arbetsuppgifter
DO har behov av en enhetsassistent som snabbt kan sätta sig in i de administrativa rutinerna och arbetsuppgifterna samt utföra dem professionellt med hög kvalitet. Uppdraget som enhetsassistent innebär att vara ett administrativt stöd i det löpande arbetet på rättsenheten.

Arbetet är till stor del händelsestyrt utifrån de behov som uppkommer på enheten. Den huvudsakliga delen av arbetet är olika administrativa uppgifter avseende hanteringen av ärenden, såsom registrering och expediering av anmälningar, beslut och andra handlingar. Muntlig och skriftlig kontakt med allmänheten är också en viktig del av arbetsuppgifterna. Du har även kontakter med andra enheter på DO.

Andra vanligt förekommande arbetsuppgifter är kalenderhantering, lokalbokning, att föra mötesanteckningar och ta fram statistikunderlag avseende enhetens ärenden. Fakturahantering och enklare inköp förekommer i arbetet. Dessutom kan det ingå ansvar för enhetens fysiska eller digitala lagringsytor. Du kommer också att delta i andra på enheten förekommande arbetsuppgifter.

Som enhetsassistent blir du en del av en assistentgrupp som tillsammans ger administrativt stöd till hela enheten, enhetschefen och sektionscheferna. Arbetet behöver därför samordnas med de andra assistenterna på enheten. Den särskilda uppgiften att samordna detta arbete kan tidvis komma att ingå i ditt arbete.

I arbetet ansvarar du för att hålla din kunskap om administrativa rutiner på enheten uppdaterad. Du deltar även i utvecklingen av enheten och dess administrativa rutiner.

Kravprofil
Vi söker dig med

• gymnasieexamen eller likvärdig utbildning
• minst ett års aktuell arbetslivserfarenhet från liknande arbetsuppgifter
• aktuell erfarenhet av att arbeta i en verksamhet med flera parallella administrativa arbetsmoment
• aktuell erfarenhet av ärendehantering eller motsvarande som av DO bedöms likvärdigt
• mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
• mycket god datorvana
• mycket goda kunskaper i Microsoft Officepaketet (Word, Excel och Outlook)

Du ska ha förmåga att

• arbeta strukturerat och noggrant
• samarbeta och skapa goda relationer
• vara serviceinriktad, flexibel och prestigelös
• vara lösningsinriktad och lyhörd för verksamhetens behov
• kunna växla och prioritera mellan olika arbetsuppgifter
• självständigt initiera och driva arbetsuppgifter framåt
• agera med gott omdöme och gott bemötande

Meriterande

• erfarenhet av att arbeta på statlig myndighet
• erfarenhet av att arbeta i Evolution och Adobe PRO
• erfarenhet av att hantera begäran om att ta del av allmänna handlingar
• erfarenhet av arbete i fakturahanteringssystem
• erfarenhet av arbete med korrekturläsning
• erfarenhet av att göra uttag av och sammanställa statistik
• goda kunskaper i engelska i tal och skrift

Stor vikt kommer att läggas vid de personliga förmågorna.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med provanställning om sex månader.

Om DO
DO är en statlig myndighet och vårt uppdrag regleras i lagen (2008:568) om Diskrimineringsombudsmannen. I uppdraget ingår att utöva tillsyn över diskrimineringslagen (2008:567) och därutöver att verka för att diskriminering som har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder inte förekommer på några områden av samhällslivet. Vi ska också genom råd och på annat sätt medverka till att den som utsatts för diskriminering kan ta till vara sina rättigheter. DO ska vidare på annat sätt verka för lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.

Vi är omkring hundra anställda som arbetar i tillgängliga lokaler på Råsundavägen 18 i Solna, med närhet till goda kommunikationsmöjligheter. Vi ser inte ytterligare anpassningar som ett hinder. Läs mer om DO på http://www.do.se

Vi erbjuder dig en arbetsplats med förmåner som bland annat flexibla arbetstider, friskvårdsersättning och friskvårdstimme. Vidare erbjuds möjlighet till visst distansarbete om verksamheten tillåter. Varje medarbetare har eget rum.

Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering som ger tillgång till lika möjligheter för alla.

Kontaktpersoner är sektionscheferna Sanna Ordenius och Nathalie Stenmark eller HR-specialist Miriam Rupp. Fackliga företrädare är Anna Thörne för Saco och Ann Frisell för ST. Du når dem via DO:s växel 08-120 20 700.

Välkommen med din ansökan inklusive meritförteckning senast den 23 september 2024 via ansökningsfunktionen på www.do.se/om-do/jobba-hos-oss/lediga-tjanster/alternativt till Diskrimineringsombudsmannen, Box 4057, 169 04 Solna med referensnummer DO 2024/4904. Observera att vi inte ser din profilsida på LinkedIn som en inskickad ansökan och meritförteckning.

Kontaktpersoner på detta företaget

HR-handläggare Lotta-Karin Hansson
08-120 20 753
Utredare Annika Höög
08-12020700
Laine Nou Englesson
08-12020700
Charlotta Lindeberg
08-12020700
HR-handläggare Ann-Cristin Elgerot
08-12020700
HR-handläggare Ann-Cristin Elgerot
08-12020 700
Administrativ chef Nanna Sörling
08-120 20 700
Enhetschef Lovisa Strömberg
08-120 20 700
HR-chef Christina Ågren
08-120 20 700
HR-handläggare Ann-Cristin Elgerot
08-12020700

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Diskrimineringsombudsmannen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 september 2024
  • Ansök senast: 23 september 2024

Besöksadress

TORSGATAN 11
STOCKHOLM

Postadress

BOX 3686
STOCKHOLM, 10359

Liknande jobb


Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Erfaren administratör

Erfaren administratör

19 november 2024

19 november 2024