OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Diskrimineringsombudsmannen (DO) utvecklar vår verksamhet bland annat via nya arbetssätt och via digitalisering. Vi behöver förstärkning i vårt arbete med informationsförvaltning. Vi söker därför dig som är registrator och som vill vara med och bidra till upprättelse för individer som drabbas av diskriminering.
Tjänsten är placerad på infrastrukturenheten.
Infrastrukturenheten
Enheten ansvarar för att utveckla, kvalitetssäkra och säkerställa väl fungerande processer och leveranser inom enhetens ansvarsområden. Här ingår registratur och arkiv, IT och telefoni, reception och växel, lokal- och säkerhetsarbete samt arbete med fysisk tillgänglighet och miljö/hållbarhetsarbete.
Dina arbetsuppgifter
I arbetsuppgifterna inom informationsförvaltning på myndighetens registratur ingår såväl löpande arbete som utveckling.
I vår utveckling och digitalisering är övergång till nytt system för diarium, dokument- och ärendehantering en central del. En annan nyhet är att registratorsfunktionen arbetar med sekretessgranskning och maskning i arbetet med utlämning av allmänna handlingar. I rollen ingår även att tillsammans med kollegorna löpande bidra till, genomföra och följa upp utveckling av processer inom informationsförvaltning och registratur på DO.
Löpande arbetsuppgifter är exempelvis posthantering, diarieföring, arkivering, återsökning av handlingar enligt upprättad arkivförteckning samt att hålla handlingar ordnade. Du kommer besvara telefonsamtal och e-post från allmänhet, hantera utlämnande av allmänna handlingar, stödja myndighetens medarbetare i interna frågor gällande registrering och arkivering samt ta fram ärendestatistik.
Samverkan och många kontakter såväl internt inom myndigheten som med externa parter är en naturlig del i arbetet.
Kravprofil
Vi söker dig med
• gymnasiekompetens
• utbildning i registratorsarbete, dokumenthantering och arkivvetenskap
• några års aktuell erfarenhet av arbete som registrator eller arkivarie inom offentlig sektor
• några års aktuell erfarenhet av att arbeta i diarieföringssystem och med digital ärendehantering
• erfarenhet av verksamhets- och rutinutveckling inom registratur och arkivering
• erfarenhet av att hantera begäran om utlämning av allmän handling inklusive att utföra sekretessgranskning
• god kännedom om de lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet samt registraturens funktion och ansvar inklusive arkivområdet
• goda kunskaper i MS Officepaketet
• goda kunskaper i Visual Arkiv
• goda kunskaper i svenska i tal och skrift
Du ska ha förmåga att
• ge god service och stöd till medarbetare och allmänheten
• vara noggrann och strukturerad
• inge förtroende och ha hög integritet
• arbeta självständigt samt även ha mycket god samarbetsförmåga
• vara lösnings- och utvecklingsinriktad
• kunna växla mellan olika arbetsuppgifter och svårighetsgrader
• vara kommunikativ i tal och skrift
Meriterande
• erfarenhet av liknande arbetsuppgifter på statlig myndighet
• erfarenhet av att arbeta i dokumenthanteringssystem
Stor vikt kommer att läggas vid de personliga förmågorna.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med provanställning om sex månader. Tillsättning snarast enligt överenskommelse.
Om DO
DO är en statlig myndighet och vårt uppdrag regleras i lagen (2008:568) om Diskrimineringsombudsmannen. I uppdraget ingår att utöva tillsyn över diskrimineringslagen (2008:567) och därutöver att verka för att diskriminering som har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder inte förekommer på några områden av samhällslivet. Vi ska också genom råd och på annat sätt medverka till att den som utsatts för diskriminering kan ta till vara sina rättigheter. DO ska vidare på annat sätt verka för lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.
För närvarande är vi ett hundratal anställda som arbetar i tillgängliga lokaler på Råsundavägen 18 i Solna, med närhet till goda kommunikationsmöjligheter. Vi ser inte ytterligare anpassningar som ett hinder. Läs mer om DO på www.do.se.
Vi erbjuder dig en arbetsplats med förmåner som bland annat flexibla arbetstider, friskvårdsersättning och friskvårdstimme. Varje medarbetare har eget rum.
Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering som ger lika möjligheter för alla.
Kontaktpersoner är rekryterande chef Lena Björk och HR-generalist Anna Johansson. Fackliga företrädare är Lennart Stafström för Saco och Ammar Makboul för ST. Du når dem via DO:s växel 08-120 20 700.
Har du skyddade personuppgifter ber vi dig meddela detta till den HR-generalist som står angiven ovan så att vi kan hantera dina personuppgifter korrekt.
Välkommen med din ansökan inklusive meritförteckning senast den 17 mars 2022 via ansökningsfunktionen på www.do.se/om-do/jobba-hos-oss/lediga-tjanster/ alternativt till Diskrimineringsombudsmannen, Box 4057, 169 04 Solna med referensnummer LED 2022/72. Observera att vi inte ser din profilsida på LinkedIn som en inskickad ansökan och meritförteckning.
Kontaktpersoner på detta företaget
HR-handläggare Lotta-Karin Hansson
08-120 20 753
Utredare Annika Höög
08-12020700
Laine Nou Englesson
08-12020700
Charlotta Lindeberg
08-12020700
HR-handläggare Ann-Cristin Elgerot
08-12020700
HR-handläggare Ann-Cristin Elgerot
08-12020 700
Administrativ chef Nanna Sörling
08-120 20 700
Enhetschef Lovisa Strömberg
08-120 20 700
HR-chef Christina Ågren
08-120 20 700
HR-handläggare Ann-Cristin Elgerot
08-12020700