OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Diskrimineringsombudsmannen (DO) arbetar för ett samhälle fritt från diskriminering och för att de som blivit diskriminerade får upprättelse. DO söker nu en sektionschef som vill vara med och bidra till detta viktiga arbete. Vi söker en skicklig jurist med mycket goda ledaregenskaper som vill leda och utveckla arbetet på en av de fyra sektionerna på rättsenheten.
Rättsenheten
Rättsenhetens huvuduppgift är att bedriva tillsyn över att diskrimineringslagen följs. Tillsynsarbetet sker framför allt genom att utreda anmälningar om diskriminering.
DO har även rätt att som part föra talan för enskilda som utsatts för diskriminering. I DO:s uppdrag ingår också att företräda enskilda som missgynnats i strid med bland annat föräldraledighetslagen.
Rättsenheten består för närvarande av cirka 45 medarbetare som är indelade i fyra sektioner. På varje rättssektion arbetar en sektionschef, en enhetsassistent, beredningsutredare, utredare och processförare. Sektionerna är inte specialiserade, utan arbetar inom alla aktuella samhällsområden och avseende samtliga diskrimineringsgrunder.
Dina arbetsuppgifter
Som sektionschef ansvarar du för att leda och utveckla arbetet på en av sektionerna på rättsenheten. I din roll som sektionschef företräder du sektionen och rapporterar direkt till enhetschefen på rättsenheten. Du har personalansvar och ett operativt ansvar för sektionens verksamhet. Du ingår även i rättsenhetens chefsgrupp och bidrar till planeringen och utvecklingen av enhetens verksamhet.
Som sektionschef fattar du beslut i bland annat tillsynsärenden och ansvarar för att sektionen utför sina uppgifter på ett välfungerande sätt. I detta ingår att se till att verksamheten bedrivs rättssäkert och effektivt, med beaktande av bland annat krav på gott bemötande och god service. Du ansvarar även i övrigt för juridisk kvalitetssäkring av sektionens arbete.
I ditt ledarskap ska du skapa goda förutsättningar för medarbetarna att utföra sina arbetsuppgifter genom att ge dem vägledning och bidra till deras utveckling. Rollen kräver ett synligt, tydligt och operativt ledarskap. Du ska också verka för ett gott arbetsklimat och professionellt samarbete inom både enheten och myndigheten.
Kravprofil
Vi söker dig med
• akademisk examen från juristlinjen/juristprogrammet
• notarietjänstgöring
• bakgrund som hovrätts- eller kammarrättsassessor eller flera års aktuell erfarenhet av vad DO bedömer vara kvalificerat och relevant juridiskt arbete
• mycket goda ledaregenskaper
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
Du ska även ha
• ett tryggt, prestigelöst och förtroendeingivande förhållningssätt
• hög grad av integritet och kunna bemöta människor med respekt
• mycket god förmåga att leda, motivera och utveckla andra
• mycket god förmåga att vara tydlig i din kommunikation och ge bra återkoppling
• mycket god förmåga till analys och att snabbt kunna sätta dig in i nya sakområden och tillämpa ny kunskap
• mycket god förmåga att arbeta strukturerat och effektivt med hög grad av noggrannhet under tidvis högt arbetstempo
• god förmåga att dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter till både medarbetare och chefer
• god förmåga att förankra samt vara lyhörd för verksamhetens behov och arbeta för att hitta lösningar som gynnar verksamheten
• god förmåga att kunna företräda verksamheten på ett professionellt sätt
• mycket god förmåga att samarbeta och kunna skapa goda relationer
•
Meriterande
• kunskaper i diskrimineringsrätt
• kunskap eller erfarenhet av att arbeta med processrätt och tvistelösning
• goda kunskaper i EU-rätt
Stor vikt kommer att läggas vid de personliga förmågorna.
I denna rekrytering kommer vi tillsätta två befattningar varav den ena är en tillsvidareanställning med provanställning om sex månader. Tillträde så snart som möjligt enligt överenskommelse. Den andra befattningen som ska tillsättas är ett vikariat med tillträde så snart som möjligt och gäller dock längst till och med sista juli 2025.
Om DO
DO är en statlig myndighet och vårt uppdrag regleras i lagen (2008:568) om Diskrimineringsombudsmannen. I uppdraget ingår att utöva tillsyn över diskrimineringslagen (2008:567) och därutöver att verka för att diskriminering som har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder inte förekommer på några områden av samhällslivet. Vi ska också genom råd och på annat sätt medverka till att den som utsatts för diskriminering kan ta till vara sina rättigheter. DO ska vidare på annat sätt verka för lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.
Vi är omkring hundra anställda som arbetar i tillgängliga lokaler på Råsundavägen 18 i Solna, med närhet till goda kommunikationsmöjligheter. Vi ser inte ytterligare anpassningar som ett hinder. Läs mer om DO på www.do.se.
Vi erbjuder dig en arbetsplats med förmåner som bland annat flexibla arbetstider, friskvårdsersättning och friskvårdstimme. Vidare erbjuds möjlighet till visst distansarbete om verksamheten tillåter. Varje medarbetare har eget rum.
Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering som ger tillgång till lika rättigheter och möjligheter.
Vi undanber oss vänligen kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.
Kontaktperson är rekryterande chef Karin Ahlstrand Oxhamre eller HR-specialist Miriam Rupp. Fackliga företrädare är Anna Thörne för Saco och Ann Frisell för ST. Du når dem via DO:s växel 08-120 20 700.
Har du skyddade personuppgifter ber vi dig meddela detta till den rekryterande chef som står angiven ovan så att vi kan hantera dina personuppgifter korrekt.
Välkommen med din ansökan inklusive meritförteckning senast den 26 augusti 2024 via ansökningsfunktionen på www.do.se/om-do/jobba-hos-oss/lediga-tjanster/alternativt till Diskrimineringsombudsmannen, Box 4057, 169 04 Solna med referensnummer DO 2024/3424. Observera att vi inte ser din profilsida på LinkedIn som en inskickad ansökan och meritförteckning. Om du blir kallad till intervju kommer vi att begära in vidimerade examensbevis.
Kontaktpersoner på detta företaget
HR-handläggare Lotta-Karin Hansson
08-120 20 753
Utredare Annika Höög
08-12020700
Laine Nou Englesson
08-12020700
Charlotta Lindeberg
08-12020700
HR-handläggare Ann-Cristin Elgerot
08-12020700
HR-handläggare Ann-Cristin Elgerot
08-12020 700
Administrativ chef Nanna Sörling
08-120 20 700
Enhetschef Lovisa Strömberg
08-120 20 700
HR-chef Christina Ågren
08-120 20 700
HR-handläggare Ann-Cristin Elgerot
08-12020700