OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Diskrimineringsombudsmannen (DO) arbetar för ett samhälle fritt från diskriminering och för att de som blivit diskriminerade får upprättelse. DO söker nu en verksamhetscontroller som vill vara med och bidra till detta viktiga arbete. Som verksamhetscontroller utgör du en nyckelfunktion på myndigheten där du med stor självständighet kommer få möjlighet att bidra till vidareutveckling av DO:s rutiner och arbetssätt inom området. Du är anställd på ekonomi- och inköpssektionen och rapporterar till chefen för enheten verksamhetsstöd.
Enheten verksamhetsstöd
Enheten verksamhetsstöd är en nybildad enhet som består av de tre sektioner ekonomi- och inköp, HR samt infrastruktur. Enhetens uppdrag är att stödja att myndigheten har en professionell, funktionell och effektiv verksamhet med väl fungerande processer som arbetar enligt gällande regelverk. I enhetens uppdrag ingår att samordna myndighetens planering och uppföljning av verksamheten.
Sektionen ekonomi- och inköp ansvarar för myndighetens ekonomistyrning, samordning av planering, budgetering, resultatredovisning, årsredovisning och uppföljning av verksamheten. Arbetet med inköp inklusive upphandlingar och avtal samt arbetet med intern styrning och kontroll ligger på sektionen. Även de verksjuridiska frågorna avseende förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess samt behandling av personuppgifter finns inom sektionen.
Dina arbetsuppgifter
I arbetsuppgifterna ingår att arbeta med myndighetens ekonomi- och verksamhetsstyrning, såväl planering som uppföljning. Som verksamhetscontroller på DO samordnar du myndighetens verksamhetsplanerings- och budgetprocess. Du ansvarar för att ta fram analyser och prognoser som ligger till grund för ledningens styrning av verksamheten och du sammanställer och rapporterar myndighetens anslagsprognoser. Du kommer att ha en central roll i samordningen av årsredovisningen där du förväntas vara självständig och aktiv i att driva processen. Vidare ingår det också att ge professionellt stöd och rådgivning till myndighetens chefer. Du förväntas bidra till en långsiktig och hållbar planering och uppföljning samt till en kontinuerlig vidareutveckling av arbetssätt och rutiner. I rollen ingår det även att arbeta med att utveckla DO:s system för intern styrning och kontroll.
Kravprofil
Vi söker dig med
• akademisk examen inom ekonomi eller motsvarande som DO bedömer likvärdigt
• aktuell erfarenhet av verksamhetsplanering och uppföljning i statlig verksamhet enligt gällande regelverk
• god erfarenhet av arbete med planering- och uppföljningssystem i statlig verksamhet
• mycket god erfarenhet av skriftlig och muntlig framställning,
• erfarenhet av att presentera underlag för ledningsgrupp eller motsvarande
• erfarenhet av ekonomisk och finansiell uppföljning
• mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
• god vana i Officepaketet (framförallt Excel)
Du ska även ha
• hög integritet och inge förtroende
• mycket god analytisk förmåga
• mycket god förmåga att kunna göra strategiska bedömningar utifrån verksamhetens behov
• egenskap att vara en självständig och proaktiv person som trivs i en dynamisk miljö.
• god förmåga att samarbeta, samverka och skapa goda relationer
• god förmåga att dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter
• ett lösningsinriktat och prestigelöst sätt samt vara lyhörd för verksamhetens behov
• god förmåga att möta andra människor med respekt
Meriterande
• erfarenhet av att leda utveckling inom resultat- och målstyrning
• erfarenhet av arbete med uppföljningsmodeller
• erfarenhet av att arbeta med intern styrning och kontroll
• erfarenhet av att arbetat med att utforma nyckeltal och resultatindikatorer
• gått statens controllerutbildning
Stor vikt kommer att läggas vid de personliga förmågorna.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med provanställning om sex månader. Tillträde enligt överenskommelse.
Om DO
DO är en statlig myndighet och vårt uppdrag regleras i lagen (2008:568) om Diskrimineringsombudsmannen. I uppdraget ingår att utöva tillsyn över diskrimineringslagen (2008:567) och därutöver att verka för att diskriminering som har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder inte förekommer på några områden av samhällslivet. Vi ska också genom råd och på annat sätt medverka till att den som utsatts för diskriminering kan ta till vara sina rättigheter. DO ska vidare på annat sätt verka för lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.
Vi är omkring hundra anställda som arbetar i tillgängliga lokaler på Råsundavägen 18 i Solna, med närhet till goda kommunikationsmöjligheter. Vi ser inte ytterligare anpassningar som ett hinder. Läs mer om DO på www.do.se.
Vi erbjuder dig en arbetsplats med förmåner som bland annat flexibla arbetstider, friskvårdsersättning och friskvårdstimme. Vidare erbjuds möjlighet till visst distansarbete om verksamheten tillåter. Varje medarbetare har eget rum.
Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering som ger tillgång till lika rättigheter och möjligheter.
Vi undanber oss vänligen kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.
I denna rekrytering samarbetar DO med Source Executive Recruitment som löpande kommer att hålla inledande samtal med sökande. För frågor om tjänsten, är du varmt välkommen att kontakta rekryteringskonsulterna My Boman, telefon 070 844 74 71, e-post my.boman@source-executive.se eller Bianca Gideback telefon 070 811 03 64, e-post bianca.gideback@source-executive.se.
Fackliga företrädare är Anna Thörne för Saco och Ann Frisell för ST. Du når dem via DO:s växel 08-120 20 700.
Har du skyddade personuppgifter ber vi dig meddela detta till Source Executive Recruitment som står angiven ovan så att vi kan hantera dina personuppgifter korrekt.
Välkommen med din ansökan inklusive meritförteckning senast den 4 september 2024 via ansökningsfunktionen på www.do.se/om-do/jobba-hos-oss/lediga-tjanster/alternativt till Diskrimineringsombudsmannen, Box 4057, 169 04 Solna med referensnummer DO 2024/3715. Observera att vi inte ser din profilsida på LinkedIn som en inskickad ansökan och meritförteckning. Om du blir kallad till intervju kommer vi att begära in vidimerade examensbevis.
Kontaktpersoner på detta företaget
HR-handläggare Lotta-Karin Hansson
08-120 20 753
Utredare Annika Höög
08-12020700
Laine Nou Englesson
08-12020700
Charlotta Lindeberg
08-12020700
HR-handläggare Ann-Cristin Elgerot
08-12020700
HR-handläggare Ann-Cristin Elgerot
08-12020 700
Administrativ chef Nanna Sörling
08-120 20 700
Enhetschef Lovisa Strömberg
08-120 20 700
HR-chef Christina Ågren
08-120 20 700
HR-handläggare Ann-Cristin Elgerot
08-12020700