OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten
Ekonomi- och inköpsenheten ansvarar för myndighetens ekonomistyrning och intern kontroll, inköp inklusive upphandlingar och avtal. Vidare ansvarar enheten för de verksjuridiska frågorna avseende förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess samt behandling av personuppgifter. Enheten består av en chef och fem medarbetare. Enheten är nybildad sedan 2 september och består av en chef och sex medarbetare.
Dina arbetsuppgifter
Befattningen som verksamhetscontroller är ny på myndigheten och i arbetsuppgifterna ingår att arbeta med myndighetens ekonomi- och verksamhetsstyrning. Detta innebär bland annat planering och uppföljning av verksamheten. I arbetet ingår det även att arbeta med DO:s process för intern styrning och kontroll. Du samordnar VP- och budgetprocessen samt utvecklar uppföljningsprocessen. Du kommer att arbeta med att utveckla och implementera modell för uppföljning. I arbetet ingår det även analys av resultat i verksamheten och finansiella rapporter. Vidare ingår det också att ge professionellt stöd och rådgivning till myndighetens chefer. Du förväntas bidra till en långsiktig planering och uppföljning samt till en kontinuerlig vidareutveckling av arbetsformer och rutiner.
Kravprofil
Vi söker dig med
• akademisk examen inom ekonomi,
• flera års aktuell erfarenhet av verksamhetsplanering och uppföljning i statlig verksamhet enligt gällande regelverk
• mycket god erfarenhet av arbete med styr- och uppföljningssystem i statlig verksamhet
• mycket god erfarenhet av arbete med uppföljningsmodeller,
• god erfarenhet av att leda utveckling inom verksamhetsstyrning
• god erfarenhet av arbete med intern styrning och kontroll,
• mycket god erfarenhet av skriftlig och muntlig framställning,
• erfarenhet av att presentera underlag för ledningsgrupp eller motsvarande,
• mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift,
• god vana i Officepaketet (framförallt Excel).
Du ska därutöver ha
• en hög integritet och inge förtroende,
• mycket god analytisk förmåga och förmåga att hantera omfattande och komplext material,
• mycket god förmåga att kunna göra strategiska bedömningar utifrån verksamhetens behov,
• mycket god förmåga att strukturera upp arbetet, ta ansvar samt driva arbetet framåt och slutföra det,
• god förmåga att samarbeta, samverka och skapa goda relationer,
• god förmåga att dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter,
• ett lösningsinriktat och prestigelöst sätt samt vara lyhörd för verksamhetens behov,
• god förmåga att möta andra människor med respekt.
Meriterande
• Projektledning av verksamhetsprojekt
• Utveckling och implementering av uppföljningsmodell på myndighet
• Arbetat med att utforma nyckeltal och indikatorer
• Erfarenhet av implementation av styr – och uppföljningssystem
• Gått statens controllerutbildning
Stor vikt kommer att läggas vid de personliga förmågorna.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Om DO
DO:s uppdrag är att arbeta mot diskriminering, såväl förekomsten av diskriminering som risker för diskriminering. Ledstjärnan är vår vision, ett samhälle fritt från diskriminering. Våra insatser inom kunskapsutveckling, kunskapsspridning, tillsyn och processföring har ett gemensamt och riktat syfte, att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter.
För närvarande är vi ett hundratal anställda som arbetar i tillgängliga lokaler på Råsundavägen 18 i Solna, med närhet till goda kommunikationsmöjligheter. Vi ser inte ytterligare anpassningar som ett hinder. Läs mer om DO på http://www.do.se/om-do/jobba-hos-oss/
Vi erbjuder dig en arbetsplats med förmåner som bland annat flexibla arbetstider, friskvårdsersättning och friskvårdstimme. Varje medarbetare har eget rum.
Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering som ger lika möjligheter för alla.
Kontaktperson är rekryterande chef Maria Oygun eller HR-handläggare Anna Johansson. Fackliga företrädare är Olle Andersson Brynja för Saco och Ammar Makboul för ST. Du når dem via DO:s växel 08-120 20 700.
Välkommen med din ansökan inklusive meritförteckning senast den 9 mars via ansökningsfunktionen på www.do.se/om-do/jobba-hos-oss/lediga-tjanster/alternativt till Diskrimineringsombudsmannen, Box 4057, 169 04 Solna med referensnummer LED 2020/94. Observera att vi inte ser din profilsida på LinkedIn som en inskickad ansökan och meritförteckning.
Kontaktpersoner på detta företaget
HR-handläggare Lotta-Karin Hansson
08-120 20 753
Utredare Annika Höög
08-12020700
Laine Nou Englesson
08-12020700
Charlotta Lindeberg
08-12020700
HR-handläggare Ann-Cristin Elgerot
08-12020700
HR-handläggare Ann-Cristin Elgerot
08-12020 700
Administrativ chef Nanna Sörling
08-120 20 700
Enhetschef Lovisa Strömberg
08-120 20 700
HR-chef Christina Ågren
08-120 20 700
HR-handläggare Ann-Cristin Elgerot
08-12020700