Doktorand design management humanistic marketing

Arbetsbeskrivning

Textilhögskolan har bland annat i uppgift att organisera, utveckla och genomföra utbildning och forskning inom textil- och moderelaterat management, vilket innefattar styrning av textila försörjnings- och efterfrågekedjor, marknadsföring och kommunikation, varumärkesstrategier, concurrent design, med flera samverkande områden som stöder infrastruktur, funktion och tillväxt i textil- och modesektorn.Området ingår i Textilhögskolans forskningsprofil Fashion & Clothing och den del därav som bildar Fashion Design and Communication Studio.På utbildningssidan finns nu två magisterprogram, tillämpat textilt management samt modemarknadsföring, och möjlighet att få magisterexamen i industriell ekonomi - applied textile management respektive i fashion management.
Det finns ett behov av forskning inom det textila managementområdet ifråga om textil- och modesektorns villkor och möjligheter att nå framgång och utvecklas i den globaliserade miljön, samtidigt som krav på hållbarhet, socialt ansvar och en humanistisk marknadsinriktning måste iakttas.Denna forskningsansats skulle på ett bra sätt komplettera THS pågående forskningsinsatser om mass customization och modelogistik, om textilsektorns framgångs- och överlevnadsfaktorer samt om media- och kommunikationsutveckling.
I det aktuella forskningsarbetet ska textila produkter studeras med avseende på samband mellan (humanistisk) marknadsföring, kundvärde och hållbarhet genom en interdisciplinär och transdisciplinär ansats där kulturella, tekniska, samhälleliga och estetiska perspektiv kombineras.Särskild tillämpning utgör textilt konsthantverk och dess samband med konst, teknik, design och handel med syfte att åstadkomma och utvärdera en syntes mellan dessa och om möjligt få fram nya hållbara konsumtionsmönster.Resultatet kommer att bidra till att utveckla interdisciplinära insatser och samverkan och ge nya möjligheter för hållbar utveckling i den textila sektorn.
Anställning som doktorand sker under förutsättning att den sökande blir antagen som forskarstuderande vid något lämpligt universitet med examensrätt.För antagning bedöms sökandes förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildning.Doktorandanställningen skall till minst 80 procent ägnas åt forskarstudier och avhandlings arbete.Återstående tid kan innefatta undervisning på grundnivå och på avancerad nivå i relevanta kurser och medverkan i mindre externa projekt och uppdrag.
Sökande skall ha magister- eller motsvarande examen med inriktning textilt management eller närliggande ämnesområde, intresse och visad fallenhet för att i forskning inom textila tillämpningar av industriell ekonomi utveckla och använda vetenskapliga metoder och att beskriva, publicera, presentera och sprida erhållna resultat.Erfarenhet från tidigare medverkan i forskningsprojekt med anknytning till textil och designrelaterad teknik och ekonomi är meriterande.Det krävs också goda kunskaper i engelska språket i både tal och skrift.

Information om anställningen lämnas av professor Håkan Torstensson tfn.
Till ansökan, märkt med dnr, bifogas styrkt meritförteckning, betygskopior, examensuppsatsen och andra meriter sökande önskar åberopa.Till hjälp för meritredovisningen har högskolan utarbetat en meritportfölj som återfinns under lediga tjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Högskolan i Borås
  • 1 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 14 september 2009
  • Ansök senast: 3 oktober 2009

Liknande jobb


Mechanical Design Engineer

Mechanical Design Engineer

19 november 2024

16 november 2024

UX Design Lead

UX Design Lead

14 november 2024

Design Operations Specialist

Design Operations Specialist

2 maj 2024