Doktorand drift/underhåll- järnvägskapacitet

Arbetsbeskrivning

Drift och underhåll är ett internationellt snabbt växande forskningsområde. Bland annat för att kostnaderna för underhåll idag är en av de största enskilda kostnadsposterna inom svensk industri. Samtidigt kan väl utfört underhåll skapa ökade intäkter för industrin genom bättre anläggningsutnyttjande och högre tillgänglighet. Yttre och inre verksamhetsrisker kan också styras och minimeras. Avdelningen för Drift och Underhållsteknik vid Luleå Tekniska Universitet är idag en av Europas ledande forskningsorganisationer inom ämnesområdet med en mycket internationell profil, samtidigt som man arbetar i nära samarbete med Svensk industri.

För att kunna tillhandahålla effektiva helhetslösningar anpassade för kundens värdeskapande processer, är tillhandahållande av en flexibel och kostnadseffektiv underhållprocess fundamental. I Sverige trafikeras järnvägen av blandad trafik, dvs. både passagerar- och godstrafik tävlar om att utnyttja banans kapacitet, dvs. tillgänglig ledig tid att köra på banan. Den totala tillgängliga tiden för en stationssträcka används av de tåg som har trafikeringsstillstånd, av vagn- och loktransporter till och från underhållsverkstäder, av tågledningscentralernas tågledningssystem för att skapa säkerhetsutrymme mellan tågen, underhållsentreprenörerna för att utföra förebyggande och avhjälpande underhåll, snö/lövröjning, transport av underhållsfordon/material och ev. av ny- och ombyggnadsentreprenörer. Total tillgänglig tid under ett dygn för gods- och passagerartrafik begränsas ytterligare av att långsamt gående godstrafik kräver längre transporttid.
Genom att kvalitetssäkra genomförda underhållsåtgärder, minimera avbrottstider förorsakade av fel, oönskade händelser (sabotage, klimatpåverkan etc.) och införa nya innovativa underhållsmetoder och system kan kapacitet frigöras till gods- och passagerartrafik. Nya metoder/modeller för att beräkna och simulerar effekter av kapacitetsuttag behöver utvecklas. Som doktorand arbetar du i ett projekt "ökad kapacitets genom effektivare underhåll" vilket syftar till att skapa mer kapacitet för järnvägstrafik genom att kvalitetssäkra underhållsåtgärder och minimera avbrottstider t.ex. genom att införa nya innovativa underhållsmetoder och system.

Kvalifikationer/Behörighet

Lämplig bakgrund för denna befattning är examen från samhällsbyggnad, maskinteknik, produktionsteknik eller motsvarande. Eftersom kapacitetsmoduleringen ska tillämpas för drift och underhåll av järnväg, ser vi gärna du har ett stort intresse för, goda kvalifikationer och en gedigen bakgrund inom dessa områden. För att kunna kommunicera inom projekten och med olika intressenter ställer vi krav på att du behärskar svenskan, i tal och skrift samt har goda kunskaper i tal och skrift också i engelska. Erfarenhet inom järnvägsområdet. liksom erfarenhet av eller genomgångna kurser inom underhållsteknik är meriterande.

Vid avdelningen för drift och underhållsteknik eftersträvar vi en jämnare könsfördelning och ser därför gärna kvinnliga sökanden.



Läs mer om att arbeta som doktorand och om anställningsformen på universitetets hemsida via följande länk:http://www.ltu.se/omltu/ledigajobb/d21832/d21835/1.59692

Sammanfattning

Liknande jobb


Mekanikingenjör

Mekanikingenjör

26 november 2024

26 november 2024