OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vi formar framtiden genom nydanande utbildningar och banbrytande forskningsresultat, och med utgångspunkt i den arktiska regionen skapar vi global samhällsnytta. Vår vetenskapliga som konstnärliga forskning och utbildning bedrivs i nära samarbete med internationella, nationella och regionala företag, offentliga aktörer och ledande universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt 1,9 miljarder kronor per år. Vi är idag 1 840 anställda och har 17 670 studenter.
De kommande åren investeras mångmiljardbelopp i Norrbotten och Västerbotten i stora projekt som syftar till ett mer hållbart samhälle nationellt så väl som globalt. Luleå tekniska universitet är involverat i flera av dessa högaktuella forskningsprojekt och den samhällsomvandling som följer. Vi har ett brett utbud av utbildningar för att matcha den kompetens som efterfrågas. Vi hoppas att du vill hjälpa oss att bygga framtidens hållbara företag och samhällen.
Tillgångsförvaltning, drift och underhåll är ett snabbt växande forskningsområde eftersom det är erkänt som en viktig möjliggörare för verksamhetens resultat av industrin över hela världen. För många branscher är underhållskostnader en av de största enskilda kostnadsposterna. Effektivt underhåll kan generera intäkter för industrin genom bättre anläggningsutnyttjande och högre tillgänglighet. Genom välplanerat underhåll kan även externa och interna operativa risker kontrolleras och minimeras.
Ämnesbeskrivning
Drift och underhållsteknik omfattar utveckling av metoder, modeller och verktyg för att säkerställa hög driftsäkerhet och effektivt underhåll av såväl befintliga som nya system och anläggningar.
Projektbeskrivning
Detta projekt kommer att bidra till ökat utnyttjande av AI, digitalisering, kvantisering av järnvägsindustrin, genom att bedriva forskning inom:
• Industriell AI
• Drift & underhåll
• e-underhåll
• Digital tvilling
• Nucasting och prognostisering
• Maskininlärning
• Djupinlärning
• Stora datamängder
• Moln-/edge computing
• Quatum computing
• Grafteknik
Projektet kommer att genomföras i nära samarbete med representanter från järnvägsindustrin och akademin. Arbetet kommer att utföras i projektform.
Arbetsuppgifter
Du som doktorand kommer att arbeta i forskargruppen för industriell AI och eMaintenance. I denna position kommer du också att bidra till att vidareutveckla vårt forskningskoncept och teknologiplattform för 'AI Factory' och förbättra kapaciteten i vårt labb 'eMaintenance LAB'.
Arbetet kommer att omfatta:
• Studier av relevanta teoretiska ramverk.
• Kartläggning av behov och krav ur ett industriellt perspektiv.
• Identifiera och analysera luckor i industriella och akademiska sammanhang.
• Design av lösningar, bläck. metoder, tekniker och verktyg.
• Utveckling av AI-algoritmer, verktyg och lösningar med hjälp av metoder inklusive men inte begränsat till matematisk programmering, metaheuristik, robust optimering och stokastisk optimering.
• Publicering i vetenskapliga tidskrifter och konferenser.
• Deltar som föreläsare och assistent i avdelningens kurser.
Kvalifikationer
• Du som söker måste ha en civilingenjörsexamen i underhålls- och driftteknik, datavetenskap, datavetenskap eller motsvarande.
• Vi söker en aktiv person som är intresserad av forskningsstudier.
• Du ska ha goda kunskaper i grafteknik.
• För att kunna kommunicera inom projekten och med olika intressenter kräver vi att du behärskar svenska, i tal och skrift, samt har goda kunskaper i tal och skrift på engelska.
• Erfarenhet från järnvägindustrin.
• En bakgrund och erfarenhet av att bygga matematiska modeller, optimeringsmetoder och simuleringstekniker, men också ett intresse för metaheuristik, statistik och maskininlärning.
• Du bör vara skicklig i programmeringsspråk som Python och C# och deras tillhörande bibliotek och paket.
• Du bör vara skicklig i kvantutvecklingsverktyg som Q#, Qiskit och Cirq.
• Du bör också ha goda kunskaper om AI, datavetenskap, cloud computing och mjukvaruteknik.
• Domänkunskap om järnvägsbranschen är meriterande.
• Erfarenhet av Azure-miljö och plattform samt Azure AI-tjänster och är meriterande.
Information
Anställningen som doktorand är begränsad till 4 år, undervisning och andra institutionsuppgifter kan tillsättas med max 20%. Placering: Luleå. Tänkt tillträde 2024-01-01
För ytterligare information om tjänsten, kontakta: Ramin Karim, Professor, 0920-49 2344, ramin.karim@ltu.se
Fackliga företrädare:
SACO-S Kjell Johansson, 0920-49 1529, kjell.johansson@ltu.se
OFR-S Lars Frisk, 0920-49 1792, lars.frisk@ltu.se
Vid olika tolkningar av de engelska och svenska versionerna av detta pressmeddelande har den svenska versionen företräde.
Ansökan
Vi föredrar att du ansöker om denna tjänst genom att klicka på knappen Ansök nedan. Ansökan ska innehålla CV, personligt brev och kopior av verifierade examensbevis från gymnasiet och universiteten. Markera din ansökan med referensnumret nedan. Din ansökan, inklusive examensbevis, ska vara skriven på engelska eller svenska.
Sista ansökningsdag: 10 december 2023
Referensnummer: 4835–2023