Doktorand, förbränningsmotorer

Arbetsbeskrivning

Bakgrund
I samband fokusering hos KCFP mot förbränningsmotorer, inkluderas forskningsomr Bränslen. Området har redan stor aktualitet och det är
vår bedömning att behovet av kunskaper kommer att öka i framtiden.
Forskningsområdet är stort och litteraturen omfattande. Grundläggande arbeten utfördes, i synnerhet under 80 och 90-talen som en reaktion
efter "oljekriserna" på 1970-talet. Genom den mycket snabba utveckling, som skett under det senaste årtiondet, när det gäller kontroll och styrning av förbränningsprocessen i motorer, är det idag teoretiskt
möjligt att på ett effektivt och miljövänligt sätt använda en rad alt bränslen. Nya förbränningsprocesser ställer även nya krav på bränslet. Det första steget för att starta upp verksamheten är att rekrytera en lämplig forskarstud.

Arbetsbeskrivning
Tjänsten är avsedd för en doktorand, vilket innebär att den innehåller ett obligatoriskt kursmoment omfattande minst 40p. Förutom relevanta kurser inom förbränningsmotorområdet, ingår kurser som behandlar de kemiska och fysikaliska aspekterna på förbränning i motorer.
Avhandlingsarbetet kommer att bestå av:

1. Omfattande litteraturstudier avseende samspelet mellan energifrigörelse/emissionsbildning och olika bränslen.
2. Modellering av de parametrar som påverkar förbränningsinitiering, förbränning och emissionsbildning.
3. Genomförande av experiment med olika bränslen och motorutföranden samt detaljerad analys av mätresultaten.
4. Applicering av tekniker för kontroll av förbränningsinitiering och förbränningsförlopp utvecklade för HCCI-motorer på olika kombinationer
av bränslen och förbränningsprinciper.
5. Kategorisering av bränslen med avseende på antändning och förbränning i HCCI-motorer.

Önskvärd erfarenhet/Meriter
- Civilingenjörsexamen eller motsvarande med fördjupning inom det förbränningstekniska området (se även behörighet).
- Intresse och erfarenhet av modellering, gärna i Matlab/Simulink
- Intresse och erfarenhet av motorer, gärna i laboratoriemiljö.
- Goda språkkunskaper med tanke på den omfattande litteraturstudien.
- Vara intresserad av miljö- och klimatfrågor.
- Vara intresserad av en fördjupning avseende förbränningskemi.

Behörighet
För behörighet att antas i forskarutbildn i Förbränningsmotorer krävs att studenten avlagt
en civilingenjörsexamen eller motsvarande examen på Master-nivå omfattande minst 160 poäng. Vidare krävs en fördjupning på magisternivå i för ämnet relevanta ämnen samt att studenten styrkt kunskaper motsvarande följande kurser:

- Förbränningsmotorer AK (MVK091, 3p)
- Förbränningsmotorer FK (MVK101, 3p)

Slutligen krävs att studenten bedöms ha den förmåga som behövs för att klara utbildningen.

Övrigt
Bestämmelser för anställning som doktorand återfinns i förordning SFS 1993:100.

Som innehavare får enbart förordnas den som är antagen till forskarutbildn. Vid tillsättn skall avseende främst fästas vid graden av förmåga att tillgodogöra sig forskarutb.

Förutom skyldighet att ägna sig åt egen forskarutb kan innehavaren åläggas att fullgöra tjänstgöring som avser utb, forskn och adm arbete enl särskilda bestämmelser i förordningen.
Universitetet eftersträvar en jämnare könsfördeln på dessa anställningar och ser därför gärna att kvinnor söker denna anställn.
Inskickade handlingar kommer i enl med riksarkivets föreskrifter (Föreskr om gallring och återlämnande av handlingar vid ansökan om tjänst - RA-FS 2004:1) att förvaras på LTH och kommer att återlämnas endast på begäran av sök

Placering
Institutionen för energivetenskaper/LTH (Lund)

Sammanfattning

Liknande jobb


20 augusti 2010

Säkerhetsarkitekt

21 augusti 2010

Specialist Applikationssäkerhet

21 augusti 2010

23 augusti 2010