Doktorand i AIL mot lärande i en digitaliserad förskolepraktik

Doktorand i AIL mot lärande i en digitaliserad förskolepraktik

Arbetsbeskrivning

Högskolan Väst är Sveriges ledande högskola inom Arbetsintegrerat lärande (AIL) och har regeringens uppdrag att utveckla AIL. Genom AIL skapas kunskap i samverkan med andra och görs tillgänglig för fler. Högskolan bedriver utbildningar med AIL-inslag på grund- och avancerad nivå samt egen forskarutbildning inom AIL och produktionsteknik. AIL är även ett angeläget forskningsområde tillsammans med produktionsteknik och barn- och ungdomsvetenskap. I den nya satsningen Primus kombineras forskning inom teknik och lärande. Högskolan bedriver också forskning inom ett flertal andra områden.

Högskolan Väst har ett högt söktryck, rekryterar brett och en hög andel av studenterna etablerar sig på arbetsmarknaden. Högskolan finns centralt i Trollhättan och har 15 000 studenter och 675 anställda. Högskolan arbetar aktivt för en inkluderande arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten.




Högskolan Väst söker nu en doktorand i arbetsintegrerat lärande med inriktning mot lärande, interaktion och kunskap i en digitaliserad förskolepraktik
Doktorandens vetenskapliga arbete

Doktoranden kommer att bedriva sina doktorandstudier vid forskarutbildning AIL vid Högskolan Väst men doktorandprojektet ingår i forskarskolan https://graderesearch.

umu.se/liked/. Forskarskolans fokus är på hur elever och andra samhällsmedborgare genom digitaliseringsprocesser får nya kompetensbehov för att hantera sin vardag och hur internet och andra digitala processer påverkar individers och professioners interaktion och lärande. Det här specifika doktorandprojektet ska belysa och studera motsvarande digitaliseringsutveckling i förskolans praktik och vad det får för betydelse för lärares lärande och interaktion relativt kollegor, barn och föräldrar. Ingången i projektet är brett och styrs av doktorandens intressen utifrån ämnesområdet arbetsintegrerat lärande.

Ämnesområde: Arbetsintegrerat lärande

Arbetsintegrerat lärande är ett tvärvetenskapligt forskarutbildningsämne med anknytning till i första hand samhällsvetenskaperna och humaniora. Ämnet Arbetsintegrerat lärande definieras av att problemställningar inriktas på relationen mellan arbetsliv och lärande. Begreppet lärande förstås i vid bemärkelse och omfattar förändrings- och socialisationsprocesser kopplade till kunskap och kompetens. I fokus är arbetslivets och lärandets villkor, organisering, processer, innehåll, former och konsekvenser. Forskningen karakteriseras av samverkan med det omgivande samhället.

Forskningsmiljö:

Doktoranden tillhör forskarutbildningen inom AIL vid Högskolan Väst. Doktorandprojektet kommer också att bedrivas inom ramen för forskarskolan för lärande, interaktion och kunskap i en digitaliserad värld (https://graderesearch.umu.se/liked/) samt i forskningsmiljön https://www.hv.se/LINA

Arbetsuppgifter:

Forskarutbildningen innebär, förutom deltagande i forskarutbildningens kurser och andra aktiviteter, genomförande av ett självständigt avhandlingsarbete. Som doktorand ägnas anställningstiden framför allt åt forskarutbildning. En doktorand får dock i begränsad omfattning arbeta med utbildning och administration. Sådant arbete får, innan doktorsexamen har avlagts, inte omfatta mer är 20 % av full arbetstid (Högskoleförordningen 5 kap 2§). Eventuell institutionstjänstgöring (20 %) genomförs i huvudsak inom undervisningsfältet AIL.

Behörighetskrav:

Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har avlagt examen på grund- och avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.

Särskild behörighet till utbildning på forskarnivå i AIL har den vars examen på avancerad nivå har en relevant inriktning med anknytning till forskarutbildningsämnet, exempelvis inom området förskola, fritidshem grundskola eller annat angränsande ämnesområde. Kunskaper kan ha inhämtats inom eller utom landet. För mer information se https://www.hv.se/globalassets/dokument---medarbetare/08.-mallar/allman-studieplan-for-utbildningen-pa-forskarniva-i-arbetsintegrerat-larande-2021-04-08.pdf Dnr U 2021/159.

Bedömningsgrunder:

Urval bland sökanden skall göras med hänsyn till förmågan att tillgodogöra sig forskarutbildningen. Bedömningsgrunder hittas i 3.3 https://hv.varbi.com/center/tool/position/447924/edit/tab:1/allman-studieplan-for-utbildningen-pa-forskarniva-i-arbetsintegrerat-larande-2021-04-08.pdf (hv.se), Dnr U 2021/159

Kvalifikationer:

Förutom formella behörighetskrav är det meriterande med dokumenterad erfarenhet av arbete i förskola, fritidshem och grundskola, undervisning inom det utbildningsvetenskapliga kunskapsfältet samt dokumenterad god förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt på svenska och engelska.

Varaktighet:

En anställning som doktorand ska gälla tills vidare, dock längst till en viss tidpunkt och aldrig längre tid än ett år efter avlagd doktorsexamen. Den första anställningen får gälla högst ett år. Anställningen får förnyas med högst två år i taget. Anställningen motsvarar fyra års heltidsstudier under maximal åtta år. (Högskoleförordningen 5 kap 7§).

Ansökan

Görs digitalt via Högskolan Västs rekryteringsverktyg via: https://www.hv.se/om-oss/arbeta-hos-oss/

Ansökan ska bestå av:

- CV/Meritförteckning
- Personligt brev innehållande: - Intresse för forskningsämnet.
- Tidigare erfarenheter gällande tilltänkta forskningsämnet och dess forskningsmetoder samt vetenskapliga teoribildning
- Motiv till att bedriva forskarstudier
- Idéskiss (innehållande en övergripande skiss på ett forskningsupplägg inom det angivna doktorandprojektet som intresserar den sökande)



- Examensarbete på avancerad nivå
- Intyg på examen på grund- och avancerad nivå.
- Övriga handlingar som den sökande önskar åberopa

Godkända skrivspråk gällande uppsatser, examensbevis, betyg och andra relevanta dokument är skandinaviska språk och engelska. Vid översättning bifogas även originaltext.

Din ansökan skall vara Högskolan Väst tillhanda senast 2022-02-04

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Mariella Niemi, avdelningsledare
0520-223761, 0721-600161
Thomas Winman
0520-22 39 43
Emma Sorbring
+46520-223712
Lena Garberg, avdelningsledare
0520-223795
Anna Henriksen, avdelningschef
0520-22 37 57
Lena Sjöberg, avdelningschef
0520-22 37 24
Lena Sjöberg
0520-223724
Sevtap Gurdal
0520-223782
Mikael Lorentzen, avdelningschef
0520-22 37 47
Emma Sorbring, Professor
0520-223712, mobil: +4673-397 50 03

Sammanfattning

Besöksadress

Gustava Melins gata 2
None

Postadress

Gustava Melins gata 2
Trollhättan, 46186

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024